Sera-medisiner skånsomme mot filterbakterier (?)

Den lokale dyresjappa hadde en medisin fra Sera som heter Mycopur som jeg har bestemt meg for å teste ut mot en soppinfeksjon.

Har lest endel på forumet her om middelet og fant ganske entydige utsagn som gikk på at denne medisinen knerter alt av filterbakterier og er bare elendigheta sjæl. Litt bekymret for da å prøve dette i karet mitt, tenkte jeg at jeg skulle høre hva de sier selv.

Sendte følgende mail til Sera:

"I'm wondering if any of your medications for freshwater fish are harmful to the filter-bacteria?
In particular I'm wondering about Mycopur."

Svaret jeg fikk var som følger:

"mycopur doesn't cause problems for the filter bacteria.

Concenring the bacteria, you should be careful with: baktopur direct (yellow tablets) and Flagellol, both of which also affect filter bacteria. The other sera treatments don't harm the bacteria much.

Best regards

sera GmbH
Dr. Bodo Schnell"

Mao. med unntak av baktopur direct og Flagellol skal de andre medikamentene fra Sera ikke skade filterbakteriene i nevneverdig grad.
Synspunkter/Kommentarer?

Innholdet er iflg. esken slik pr 100 ml:
- Acriflavin 210mg
- Kobber(II)klorid 11,8mg
- Kobber(II)sulfat 71,9mg
Destillert vann opp til 100ml.
knerter det meste av filterbakterier og er ellers en ganske ubruklig medisin, har prøvd den ett par ganger..
bruk eSHa produkter eller salt mot sopp, eneste jeg kan anbefalle
Ja, er fullstendig klar over at Esha er å anbefale. Men har du selv erfaring med at denne medisinen (Mycopur) knerter filterbakterier?
jeg er ikke sikker på hvor mye filterbakterier den dreper, jeg tok mye vannbytte etter kuren, så merket ikke noe til nitritt, men filteret så ikke bra ut etter kuren, så det måtte gjennom rens.
Hva mener du at filteret ikke så bra ut? Hadde det noe med medisinen å gjøre? Iom at du skiftet mye vann og ikke fikk nitrittproblemer, vet vi vel ikke om medisinen knertet bakterier eller ikke?
Medisinen inneholder ganske mye kobber, og dette er noe som får bakterier til å rynke på nesa, for så å daue.
Acriflavin har også en tendens til å drepe bakterier, selv om denne regnes som relativt skånsom av mange.

Hvor stor % av bakteriefloraen som går føyken er vanskelig å si - men etter min målestokk for mye
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap