Utvendig filter - erfaringer med ulike merker?

Ser ut til at jeg skal investere i et utvendig filter. Noen som har erfaringer med de ulike merkene? Noen som er bedre enn andre? Mer stillegående? Prisene varierer jo på de ulike merkene, derfor tenker jeg at det ikke er nødvendig å betale mer dersom pumpene i utg. punktet er like greie.
Har kikket på Eheim, Tetra Tec, Sera, Fluval og noe som kalles Bouyo
Alltid hatt Eheim og er veldig fornøyd med dem. Går veldig stille og har aldri hatt noe problem med dem
Har prøvd ut "kun" tre merker selv.

Eheim: Dette er merket jeg alltid kommer til å kjøpe i fremtiden. Har pr dato 5 stykk stående, og er svært fornøyd med samtlige. Har ikke hatt spesielle problemer med noen av filtrene fra denne produsenten.
Om det er av interesse: Her er omtale av ProII-serien, og her av Pro3-serien.

TetraTec: Relativt nye filtre på markedet. Svært mange var godt fornøyd, både med tanke på støy, vedlikehold, filteregenskaper etc. Jeg gledet meg derfor til å få min TetraTec EX700. Dårligste kjøpet jeg noensinne har gjort.
Har sikkert vært uheldig siden jeg har ei fisepumpe, men også ting som at den ikke tåler særlig med motstand i form av dritt i forfilter (for å hindre at rekene bor i filteret) før den står der å spytter omtrent like mye som en person som har vandra i ørkenen i ett par dager uten vann (altså ikke noe)
Omtale av filterserien.
Filteret drifter nå ett 63L kar, som huser så lite som 25 kuhlii-er og noen små reker. Lettbelasta er det i alle fall.

JBL: JBL er ett merke jeg for det meste er svært fornøyd med. Regnet derfor med at dette bare måtte være ett knakanes godt filter.
Tja, vel, hmmmm. Neitakk, går for Eheim også her.
Filteret sliter som TetraTec-en med at det er ganske motorsvakt. Men om jeg må velge mellom TetraTec og JBL, blir det JBL igjen.
Omtale CristalProfi.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap