Kan noen anbefale noen gode bøker om sykdommer?

.. og helst noe om hvordan unngå og behandle ovennevnte også.

Jeg kunne tenke meg å få litt mer oversikt over de forskjellige sykdommen som kan ramme akvariefisk og er derfor på utkikk etter en god bok eller tre om temaet. Språket må være norsk eller engelsk.

Noen som har noen tips?
Den beste boka i samlinga mi er uten ett snev av tvil denne:
The new illustrated guide to fish diseases / Bassleer, Gerag

Boka har haugevis av bilder av fisk som sliter med det meste, vitenskapelige navn på svineriet som har angrepet dem, info om de meste utsatte artene, årsaksforhold, behandling.
Inneholder også en god oversikt over en lang rekke virkestoffer som er effektive (ikke rent få av disse er utilgjengelige for oss her på berget)

Bokomtale kommer, bare jeg får ræ.. i gir
Takk for tipset, også er den jo å få tak i fra en norsk nettbutikk - det hadde jeg ikke trodd. Supert.

Frank Angell
Inneholder også en god oversikt over en lang rekke virkestoffer som er effektive (ikke rent få av disse er utilgjengelige for oss her på berget)

Hmm... Hva gjør man da? Bør man da heller lete etter en bok som foreslår løsninger/medisin som vi faktisk kan få tak i?
Joakim
Hmm... Hva gjør man da? Bør man da heller lete etter en bok som foreslår løsninger/medisin som vi faktisk kan få tak i?
Hadde løsningen bare vært så enkel
Vi bor i Norge, og da må vi vist bare innse at det ikke er alt som er lov å ha, enten en liker det eller ikke.
Fordelen med boka, er jo at den f.eks for ytre parasitter (også mer avanserte organismer) foreslår disse virkestoffene:
Acriflavine (en del brukt i akva-medisiner)
Chloroquine (egentlig mot malaria. Selges under navnet Klorokinfosfat. Neppe lett å få tak i)
Diminazendiaceturat (går gjerne under diminazene, som brukes i malaria-medisin - heller ikke denne er enkel å få tak i)
Dimetridazole (tar også sopp. Tror denne er vaaaaaanskelig å få tak i)
Formalin\ Formaldehyd (enkel å få tak i)
FMC (gammeldags søl)
Kobbersulfat (enkel å få tak i)
Malakittgrønt (enkel å få tak i)
Metronidazole (Flagyl)

Dette var bare ett eksempel på noen av de mange virkestoffene som er nevnt
Den er såpass grundig ja - da bør det vel være mulig å finne et virkestoff vi faktisk får tak i her hjemme.

Takk for svar, det vlir nok lagt inn en bestilling av denne så fort lønna er på konto.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap