Er ikke Tetratec eier, men kan jeg få lov å svare likevel?
Hvilket filtermateriale er det i filteret? Tetras eget?
Filterkulene skal i prinsippet være nesten evigvarende, men blåsvamp (hvis den finnes i slike filtere) kan bli morken og "smule" opp litt etter noen få år. Den kan derfor med fordel byttes ut etter...tja, et par år kanskje?
Hvis filteret også inneholder slike "makaroni" i keramikk, så er de også nær sagt evigvarende, og behøver ikke byttes ut.
Hvit filtervann som fanger opp partikler er forbruksvare, og skiftes når man merker på vannet at det ikke er like krystallklart lenger. Det betyr at filtervatten er så full av partikler at den ikke greier helt å holde på dem lenger, men de begynner å lekke ut i vannet igjen. Da bytter jeg, med en ren og hvit ny skive filtervatt. Ser absolutt ikke noe poeng i å skulle prøve å rense filtervatten. Den er så billig, så det er bruk og kast. Jeg pleier å skifte ca hver tredje eller fjerde måned, antar jeg.
Kan ikke skjønne at Tetras filtermedier eller utvendige tønnefilter skal måtte behandles annerledes enn andre produsenter sine, så en enkel skylling i vann (jeg senker kurvene i en bøtte akvarievann et par ganger), samt å skvise blåsvampen fri for det verste gørret, er det som trengs.
Mine filtere er EHeim 2224, men det er akkurat samme opplegget med alle tønnefiltere. "Same shit, new wrapping" som det heter, hehe
Slik filter-rens gjør jeg kanskje en til to ganger i året, avhengig av akvariet det gjelder. Mye røtter, eikeløv og annet biologisk materiale (som råtne plantedeler) gir mere gørr i filteret. Fôringsrutinene, og dessuten også fiskenes "do-vaner" (maller skiter f.eks. veldig mye), alt dette spiller inn i hvor ofte hver enkelt trenger å ta en filterrens.
Du har nok større filtertønne enn mine 2224, antar jeg, så du trenger nok ikke røre filteret så ofte en gang. Dersom innholdet i kurvene er nogelunde det samme, vel og merke.
REDIGERT:
Ifølge
Webzoo sin info om filteret er innholdet omtrent det samme, så da er svaret mitt greit
"
Filteret har pumper 1200 L/T og har et filtervolum på 12 liter.
Filtermaterialet er plassert i 4 kurver som er enkle å ta ut for skylling \ bytte av filtermateriale. Filtermateriale består av en blanding av keramiske ringer, blåfiltermatter, bioballer, kullvatt og filtervatt. Innvendig slange dimensjon er 15,2 mm. og du kan benytte eheim sine 16/22 mm slanger / slangedeler som t-stykker, kraner og 90° bend mm.
Strømforbruk er på 21 watt."