Hvor får jeg kjøpt sand? haster.

Jeg lurer på hvor man får kjøpt ganske finkornet sand som IKKE er farlig å ha i akvariet.? Og som da ikke er altfor dyr selvfølgelig
Håper på svar for.
blåsesanda på biltema er helt utmerket, velg da den groveste typen
Ok. høres bra ut. hvor mye trenger jeg i et 126 liters da? ikke minst hvor store sekker de selges i?
25 kilos sekker for en 50 lapp ca. mitt kar er lite, ca halvparten av ditt, har ikke brukt halvparten engang. men det kommer jo ann på hvor tykt lag du vil ha
Ok.hvor store sekker selges de da i og hvor mye trenger jeg i mitt 126 liters? Ser også at det lønde seg å ha sandreker. men etersom jeg har to praktbotia, går det da? de er jo så glade i snegler.
internetten har en dårlig dag så det vart lagt ut to ganger. hehe.
ser mange som sie at du må ha snegler for å rote i sanda. men må jeg kvitte med bed praktbotiane da?
Du kan bruke varmekabler istedet for snegler.
Det får du kjøpt på vanlig dyrebutikk? vet du ca pris?
takker for alle svar
Hvorfor varmekabel i bunnen i stedefor snegler?
Kan ikke si jeg har hørt den varianten før,så jeg ble litt nysgjerrig på det
Per Jostein Larsen
Det får du kjøpt på vanlig dyrebutikk? vet du ca pris? takker for alle svar:)

Ja eg har sett det på noen bryrebutikker til 89 kr for ein 25 kilos sekk.
På biltema selger dei det i 25 kilos sekker
de varmer opp vannet rundt kablene, varmt vann (og luft) stiger, så da siger kaldere vann ned i sanda, rinse and repeat. skaper altså sirkulasjon av vann i bunnlaget. hindrer gasslommer og gjør sanda mindre kompakt visstnok.
dersom det ikke blir for dyrt har jeg lyst til å prøve det når jeg skal sette opp et stort kar, kunne vært gøy å slippe sneglene for en gangs skyld
frosken
Hvorfor varmekabel i bunnen i stedefor snegler? Kan ikke si jeg har hørt den varianten før,så jeg ble litt nysgjerrig på det

Fordi han har Praktbotia

Men det skal nevnes at det er mange som har sandsnegler sammen med PB, og i og med at sneglene formerer seg så voldsomt, er det meget mulig at sneglebestanden kan opprettholdes. Hos meg finnes det ikke en eneste sandsnegle igjen sammen med Botiaene, men jeg skal ikke utelukke at det er mulig å få til.
noen som vet ca pris å varmekabler da?
Jeg tror ikke du trenger ikke varmekabler eller snegler.
Mener problemet med luftlommer er sterkt overvurdert.

Men du bør ha en form for bunnæring under sanden, så ikke plantene "sulter". Du bør også ha planter som tar næringen sin rett fra vannet, siden sirkulasjonen i sanden ikke er mye å snakke om.

Varmekabler koster forøvrig en 600 eller så.
Sandsnegler koster vedlig lite på rubrikkmarkedet her.

Eller en pinne som en kan røre med selv fra tid til annen...
Sanden røres opp når man slamsuger også. Hos meg har jeg sand ca halveis opp i tuben mens jeg holder på, og det er ofte jeg ser glassbunnen i karet som jeg må dekke over igjen når jeg er ferdig. Men jeg har ganske grov sand da, 3 mm.
Ja jeg vart litt usiker på hva jeg skal gjøre nå gitt..
Per Jostein Larsen
Ok.hvor store sekker selges de da i og hvor mye trenger jeg i mitt 126 liters? Ser også at det lønde seg å ha sandreker. men etersom jeg har to praktbotia, går det da? de er jo så glade i snegler.

Holder med en sekk på 25 kilo.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap