Har funnet svart sand - men tro om den er trygg?

Jeg har kommet over svart sand i korn str. 0,4 - 0,8 mm i en tysk nettbutikk som driver med akvariereker. Man skulle jo tro den da var trygg å bruke i akvarium, siden reker gjerne er mer ømfindtlige for "muffens" enn fisk er?

Jeg har lett etter finkornet svart sand i en evighet, og dette er første gang jeg finner en. Det er denne sanden. Er sterkt fristet til å kjøpe et lass, selv om frakten sikkert blir dyr.

Noen som har synspunkter?

Nærbilde:

[External Image]
Argh!! Glem det.... æsj, de sender ikke utenfor Tyskland...Søren også, det så jeg ikke før nå. Iallefall dukket det bare opp mulighet for å velge "Germany" som land i utsjekkingen av nettbutikken.

Sendte en kontakt-email til dem iallefall, kanskje de gjør et unntak...
Å så flott sand!!

Si fra i tilfelle de sender til Norge. Har så veldig lyst på svart, cory-vennlig sand jeg også. Om det er å få tak i skal det handles inn og brukes når reolen skal ned og flyttes til akvarierommet
Dersom du finner en butikk som fører denne sanda i Hamburgområdet, så gi beskjed, Mona. En kamerat reiser ned mandag, og har tilbudt seg å ta med alt eg (og nå du) ønsker av akvarierelaterte saker.

Sanda ser utrolig rund/glatt ut, så den frister helt klart

Men hvorfor ønsker vi oss egentlig denne sanda i våre Sør-Amerikanske kar? Sanda der er vel hovedsaklig veldig lys (avdempet med slam og blader)?

Blir det ikke da biotopkrasj/feil med svart sand, i stedet for å "dynke" karet blant annet med eikeblader?

Uansett blir eg glad dersom du finner en butikk; rekekar har eg også
Dahls dyrerike har svart sand, denne har jeg selv brukt i 325 literen og den setter hverken farge på vannet eller blir lysere, den forblir svart. Veldig fin og heller ikke spes dyr.
Du har helt rett, Terje, sanden i Amazonas er helt lys Jeg fikk en liten prøve av sand derfra fra Tom C en gang. Han har jo vært i Peru. Han sendte meg et lite beger med sand, sånn at jeg fikk se og kjenne på den selv Den var helt pudderfin og beige i fargen.

Men, svart sand er veldig dekorativt for oss da, spesielt i reke-akvarier Og jeg fikk så lyst å prøve den
Det var for bruk i reke-kar jeg først tenkte på, men også for andre fisk eventuelt - mange arter farger ut så nydelig på mørk bunn.

Vi får sjå Nå har jeg sendt en forespørsel til butikken, men hvis ikke de sender får jeg lete videre.
Donald
Dersom du finner en butikk som fører denne sanda i Hamburgområdet, så gi beskjed, Mona. En kamerat reiser ned mandag, og har tilbudt seg å ta med alt eg (og nå du) ønsker av akvarierelaterte saker. Sanda ser utrolig rund/glatt ut, så den frister helt klart :-) Men hvorfor ønsker vi oss egentlig denne sanda i våre Sør-Amerikanske kar? Sanda der er vel hovedsaklig veldig lys (avdempet med slam og blader)? Blir det ikke da biotopkrasj/feil med svart sand, i stedet for å "dynke" karet blant annet med eikeblader? Uansett blir eg glad dersom du finner en butikk; rekekar har eg også :-)
I Imazo sin Akvarietilbehør katalog som du kan laste ned her finner du på side 51 svart finkornrt (1 - 2 mm) sand som er rund i kantene. Har den selv i et kar som jeg har tenkt å ha reker i og den tar seg utrolig godt ut. Ble imidlertid en liten pH økning da jeg hadde den i karet i går, men jeg regner med at et par vannbytter ordner den saken.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap