Eheim professional 2224 - bråker den?

Hei,

nå driver jeg og tenker på tekniske ting til et nytt juwel rio 180liter og jeg skal ha et utvendig filter til det, og da har jeg landet på en
Eheim Professional 2224 (tror jeg).

Men da jeg skal ha dette akvariet på rommet mitt, lurer jeg på om det bråker mye?

Når jeg er i farta lurer jeg også på om varmekolben som følger med i dette karet er noe tess, eller om det er noe jeg kan/burde bytte ut?

Blir veldig glad for svar
Den er meget stillegående (jeg har hatt både denne og 2222 på soverommet samtidig, uten å være plaget av lyd), men jeg ville nok gått for noe større, 2026 eller 2028 feks. Selv har jeg 2224 i en 96-liter og ville ikke hatt den i noe særlig større kar.
Jasså. Men det står jo at den går opp til 250 liter(2224, altså)? Dette gjør meg forvirret. Så du mener jeg skal kjøpe en som går opp til så mye som (og gjerne sterkere enn) 350 liter?

Gå for et 2026 til 180 literen. Kjipt når filteret er litt for lite og man må være skikkelig forsiktig med belastningen.

2026 er også meget stillegående.
Plussmedlem
Anbefalingen til produsenten kan du nesten dele på to.

Jeg har 2026 i 190 liter. Ville nok ikke hatt noe mindre. (Her går det et annet filter også.)
Produsentenes anbefalinger på maks belastning skal man ikke ta så veldig alvorlig. Som regel overdriver de kraftig, og man bør velge filter med kapasitet i alle fall 1,5-2 ganger større enn akvariet man tenker ha det i, gjerne enda mere om man har råd (med mindre man tenker å holde veldig få, små fisker som ikke griser så mye). I tillegg er 2224 såpass motorsvak at det nok ikke ville blitt mye til sirkulasjon i ditt kar (min står på maks nå og det er bare akkurat passe med sirkulasjon).
Tusen takk for så mange og raske svar
Jeg vet jo innerst inne at om man legger i noen ekstra kroner fra starten blir det billigere over lengre sikt.

Har dere noen formeninger om varmekolben?

Loomis: Jeg kommer jo til å ha den pumpa som følger med også. ER det noe sånt du også bruker?
Plussmedlem
Iseliin90
Loomis: Jeg kommer jo til å ha den pumpa som følger med også. ER det noe sånt du også bruker?

Ja, det tror jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap