Otto PX/PF power filter - noen som har prøvd det eller bruker det?

Jeg er "ute og shopper" Philips lysrør i en dansk nettbutikk, og tok meg da samtidig en kikk ellers i nettbutikken til Cichlidecentret.biz.

Da kom jeg over dette filteret, som i grunnen så ganske interessant ut. Den gule svampen filteret kommer med, kan sannsynligvis byttes ut om den ikke faller i smak. Det går også an å utvide filteret ved å bygge på det. Veldig smart om man f.eks. vil hente et innkjørt filter fra et stort akvarium, for fordele filteret til to små kar Og det kommer i mange størrelser mht powerheadens antall liter pr time.

Jeg er alltid på utkikk etter bra og smarte filterløsninger, så det kunne vært interessant å prøve. Men jeg har aldri hørt om det før (uten at det betyr noe), så jeg ville bare spørre om noen andre her kjenner til det. Muligens medlemmer her som også er medl. på utenlandske fora som har hørt det omtalt eller noe...?
Det var såpass billig at skeptiske meg blir litt mistenksom...

[External Image]
Har to av de største. Gode pumper som det ikke har vært noe tull med i i de to årene jeg har brukt dem. Og ikke minst en meget behagelig pris.

Filterkassettene (eller filter rørene) er derimot ikke spesielt mye å skryte av. Jeg har fjernet disse og erstattet dem med kuber av blåmatte 10x10x30 cm med et innsugningsrør i. dette funger helt topp. Har faktisk også kjørt dem på 10x20x30 cm svamper. Dette fungerte nesten bedre.

Ulempen med de store powerhead'ene er at de avgir en del varme, noen en bør være oppmersom på.

Nils Vollstad
Ulempen med de store powerhead'ene er at de avgir en del varme, noen en bør være oppmersom på.

Ah... da er de ikke aktuelle for meg. Jeg sliter allerede med varme i karene mine, og har lagt merke til at div. powerhead'er avgir varme så temperaturen i et kar øker med en til to grader C.

Tusen takk for svar og synpunkter, Nils
I følge termodynamikkens 1. lov (energiprinsippet) kan energi verken forsvinne eller oppstå, kun gå over i andre former. Det betyr at når du putter ei pumpe på 35 watt oppi et kar, må denne effekten omdannes til en annen energi. (noe kort forklart og ikke helt korrekt).
Noe blir da til bevegelseenergi, mens det mest blir da omsatt til varme.

Med andre ord putter du en pumpe på 50 watt eller en varmekolbe på 50 watt i ditt akvarium blir det nesten det samme mht temperaturøkning. Det blir dermed et poeng å ha så effektive pumper som mulig eller luftkjøle dem på yttersiden av akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Silje Oksavik
Reklame for plussmedlemskap