Utrekning av mengde sand

Hvordan rekner jeg ut hvor mye sand jeg trenger til akvariet?
Akvariet er på 55x160cm
Fant dette på ett annet norskt forum.

Hvor mye sand/grus trenger jeg?
Akvariets lengde i cm x akvariets bredde i cm x gjennomsnittlig substrat tykkelse (eks 6 cm) / 1000 = Antall liter grus.

Men grusen selges etter kg, ikke liter.
Vi forutsetter her en ca egenvekt på steinen på 2.7 Dette stemmer nokså bra i de fleste tilfeller.

Antall liter grus x 2.7 = vekt som stein. MEN grusen er porøs. Porøsitet forklares enklest med å tenke seg et glass fylt med isbiter. Du kan helle mye cola oppi før colaen kommer over isbitene. Du har fylt porevolumet. ca 35% av volumet i tørr sand/grus er luft, altså det er 65% stein:
Vekt som stein x 0.65 = Grusens ca vekt.
Vil det da si at med 4cm grus trenger jeg bare 22.88kg sand???
160x55x4 delt på 1000=35.2
35.2x0.65= 22.88kg

eller skal det ganges med 2.7 også? Slik at det da blir 61.77kg. Høres mer naturlig ut.....
Med andre ord (sånn i tilfellet Mariflyfly ikke elsker å svinge kalkulatoren):

Du trenger ca 15,44 Kg grus per cm substrat du vil ha i et akvarie på 55 x 160.

55 x 160 / 1000 = 8,8 liter sand per cm substrat.

8,8 x 2,7 x 0,65 = 15,44 Kg sand per cm substrat.

Har du f.eks. lyst på 5 cm substrat blir det:
8,8 x 5 = 44 liter
Som tilsvarer
15,44 x 5 = 72 Kg

Alt dette er omtrente tall som vil variere noe med sandens grovhet, tørrhet osv.

Lykke til!
var da nesten litt kompliserte greier da hehe er vel bare til og ha i noen sekker det vel? hehe hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det hvanskelig da hehe
Mariflyfly
Vil det da si at med 4cm grus trenger jeg bare 22.88kg sand??? 160x55x4 delt på 1000=35.2 35.2x0.65= 22.88kg eller skal det ganges med 2.7 også? Slik at det da blir 61.77kg. Høres mer naturlig ut.....

Ja, du skal gange med 2,7 også som er egenvekta på grusen.
Dersom du skal ha planter i karet, mener jeg å ha lest ett sted at 5 cm er anbefalt (Mulig at dette er feil, det kan andre presisere).

I tillegg er det vel litt penere å ha mere sand bakerst i karet, slik at her kan det være opp mot 10 cm, spesielt om man ønsker litt større planter med rom for røtter som skal "strekke" seg litt.
Gjennomsnittet vil da være 7,5 cm

160x55x7,5 delt på 1000=66 liter grus/sand
66x0.65x2,7= 115,8kg

Dette er nok kanskje i det meste laget for de fleste. Av egen erfaring har jeg ett kar som er 150 x 50, og der begynte jeg med 75 kg Rådasand, og der vurderer jeg å fylle på litt til etterhvert.

Tror kanskje jeg ville kjøpt 4 sekker a 25 kg, og hatt resten i reserve. Pleier alltids å forsvinne litt ved hvert vannskifte hos meg Er ikke alltid jeg gidder å skylle den sanden jeg suger opp og hive tilbake.
Jeg brukte noe over 20 kg, kanskje 22 kg, til hvert av mine to 160 liters kar som har bunnareal 100 x 40 cm. I ettertid ser jeg at dette ble litt lite, og de største plantene får ikke helt feste men har lett for å få rotstokken litt opp av bunnlaget til stadighet.

Kunne tenke meg å fylle på litt. Jeg bruker ikke så tykt lag som 5 cm i karene mine. Synes det er litt for mye.
Arealet på 160 x 55 kontra 100 x 40 er over dobbelt så stort.

Det betyr da i det minste 50 kg om man bruker Mona sitt eksempel.

I mitt Juwel kar, er det en ganske høy svart ramme nederst på karet, synes det så ganske bra ut når sanden gikk opp til denne, tror det var ca 4 cm.

I bakkant brukte jeg nok ihvertfall 3-4 cm mere sand, slik at gjennomsnittet nok tilslutt havnet på 5.5 cm

160x55x5,5 delt på 1000=48,40 liter grus/sand
66x0.65x2,7= 85kg

Dette stemmer ganske bra med regnemodellen, er ikke heeelt sikker på hva egenvekten til rådasand, slik at dette stemmer med 65% og 2,7
Vil bare nevne en ting her:
tror det er liten vits å regne med at sand holder seg høy bak og lav foran...
Over tid vil gravitasjonen gjøre det den alltid gjør - flater ut sanden så det er likt over det hele.

mona o
Vil bare nevne en ting her: tror det er liten vits å regne med at sand holder seg høy bak og lav foran... :) Over tid vil gravitasjonen gjøre det den [I]alltid[/I] gjør - flater ut sanden så det er likt over det hele.

Er nok sikkert riktig, men den har holdt seg bra hos meg. Selvfølgelig må man justere litt innimellom, men det har vært overraskende lite egentlig.

Dette er riktignok ett kar med mye planter og lite sirkulasjon, og en kjemperot i midten av karet.
Skal ha akvaret til malawi, og skal ha mye stein i. Så etter deres utrekninger så tror jeg jeg satser på 70kg.
Skal ha svart sand og hvite steiner tror det blir litt tøft...
hmm tror ikke jeg skal bruke 75 kg med sang/grus i store karet her hjemme da.. siden den grusen som vi har koster 500 kr for 18 kg hehe det kan bli dyrt det ja. (Agronitt sand)
saffen
hmm tror ikke jeg skal bruke 75 kg med sang/grus i store karet her hjemme da.. siden den grusen som vi har koster 500 kr for 18 kg hehe det kan bli dyrt det ja. (Agronitt sand)

sand skal du vel ha???
Hvor lite har du tenkt å ha i da?
har nok i til at dette dekker bunnen ja.. er vel sånn ca 30 kg i. har heller ikke planter da så. den ene som er er festet i stein røysen
70kg i 530 liter er veldig mye sand, vi bruker 30 til 40 kg
ok. hørte på alle utrekninger her... Kjøpte idag 60L for 400,-Så skal prøve meg frem hvor mye jeg vil ha...
Blir det for mye gjør jo ikke det noe.. kan jo brukes i andre kar.
60 liter sand? du mener 60kg. du får ca 18-20kg sand pr 10 liter
Inaktiv bruker
jeg brukte 75kg blåsesand bra biltema i ett 540L kar(150x60) og det ble ganske bra, kunne kanskje ha vært litt mer enkeltesteder, emn jeg har da også laget en "bakke kul" oppi der. men 75kg blåsesand er ganske bra til 540L akvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap