Steins eikebarkekstrakt
Postet 29.01.09 kl 22:45
Jeg bestilte Amtra, og fikk Steins eikebarkekstrakt istedet. Jeg orker ikke lære meg noen ny dosering og lære å kjenne styrken på et nytt produkt, så jeg vil ikke ha det. Jeg har istedet bestilt meg en liter Amtra fra Tyskland. 1 liter varer jo et år, minst. Jeg venter på returlapp fra Webzoo, men foreløbig har jeg esken med Steins liggende her.
Flasken har kun tysk bruksanvisning! Oversetter her doseringen:
For 100 liter vann tilsett daglig omtrent 2 korker (12 ml) til ønsket ph-verdi er oppnådd.
Til 100 liter vann bruker jeg ca 4 ml Amtra eikebarkekstrakt.
Amtra virker jo da mye drøyere på meg, men.... Doseringen på Steins ekstrakt avhenger nok helt av kh-verdien man har, og med så lav kh-verdi som vi har her til lands må man antageligvis ikke ha så mye som flasken sier.... tror jeg?
Flasken har kun tysk bruksanvisning! Oversetter her doseringen:
For 100 liter vann tilsett daglig omtrent 2 korker (12 ml) til ønsket ph-verdi er oppnådd.
Til 100 liter vann bruker jeg ca 4 ml Amtra eikebarkekstrakt.
Amtra virker jo da mye drøyere på meg, men.... Doseringen på Steins ekstrakt avhenger nok helt av kh-verdien man har, og med så lav kh-verdi som vi har her til lands må man antageligvis ikke ha så mye som flasken sier.... tror jeg?
Postet 29.01.09 kl 23:29
Endret: 29.01.09 kl 23:30
Postet 29.01.09 kl 23:46
Postet 30.01.09 kl 09:30
Inger AnneHvilken butikk bestiller du Amtra fra? Og hvordan får du en liter til å vare så lenge??? Her går en liter på halve tiden, maks!
Hvor mye man bruker, avhenger jo av ph-utgangspunktet man har i kranvannet.
Det med "et år" var vel bare noe jeg slang ut av meg Men jeg tror ikke det er så langt fra sannheten. Jeg har sjekket i alle email-kvitteringene jeg har på bestillinger tilbake i tid, men kan ikke finne noen fra januar 2008 og til nå. Det skulle vel bety at den flaska er minst ett år gammel. Eldre ordrekvitteringer enn det er vel slettet.
Jeg har bestilt meg en ny nå, for det begynner å bli lite igjen i den litersflaska jeg har. Men jeg har en liten flaske på 150 ml også, med Amtra e.ekstrakt. Den bestilte jeg fordi det er så tungvindt å gå rundt med og bruke den store litersflaska. Jeg bruker en trakt og fyller over eikebarkekstrakt på den lille 150 ml flaska, og så bruker jeg av den til den er tom. Så fyller jeg på igjen osv. Den lille flaska er liten nok til at pipetten når helt ned i bunnen av flaska
AMTRA eikebark-ekstrakt i litersflaske bestiller jeg hos Valenta-Aquaristik. De har forresten 3 liters dunker også
Postet 30.01.09 kl 11:26
Endret: 30.01.09 kl 11:33
Takk for tipset, Mona!
Jeg tror jeg har bestilt 1 liter eikebarkekstrakt nå :p
Ikke greit for en stakkar som aldri har lært seg et ord tysk (jeg hadde fransk på skolen, men kan ikke det lengre heller hehe).
Men, jeg og babelfish har mest sannsynlig bestilt eikebarkekstrakt nå, og så håper jeg at ikke alle pengene mine på kortet blir tappet :p Den som lever får se!
Jeg tror jeg har bestilt 1 liter eikebarkekstrakt nå :p
Ikke greit for en stakkar som aldri har lært seg et ord tysk (jeg hadde fransk på skolen, men kan ikke det lengre heller hehe).
Men, jeg og babelfish har mest sannsynlig bestilt eikebarkekstrakt nå, og så håper jeg at ikke alle pengene mine på kortet blir tappet :p Den som lever får se!
Postet 31.01.09 kl 11:04