Blåsesand, produsert av?
Da jeg skal innrede to nye kar var jeg i dag på Biltema for å kjøpe blåsesand. Det var de tomme for og visste ikke når de fikk inn igjen pga leverandørbytte.
Men, dere som har kjøpt tidligere, står det på posene hvem som var leverandøren? Tenkte at jeg kanskje kunne få tak i den i en annen butikk/kjede.
Litt skeptisk til å kjøpe sand som ikke er godt utprøvd av andre fra før
Men, dere som har kjøpt tidligere, står det på posene hvem som var leverandøren? Tenkte at jeg kanskje kunne få tak i den i en annen butikk/kjede.
Litt skeptisk til å kjøpe sand som ikke er godt utprøvd av andre fra før
Postet 28.03.09 kl 00:05
Postet 28.03.09 kl 00:21
Postet 28.03.09 kl 01:03
Den nye blåsesanda fra Biltema er ikke brukelig som akvariesand, da den inneholder olivin. Men Biltema selger nå en annen type sand (evt. er det den som tidligere er solgt som blåsesand, det vet jeg ikke) som i følge katalogen deres kan brukes som akvariesand. Hvis jeg husker riktig, skal det stå om den på side 250 i katalogen (det er litt for seint på natta til at jeg orker å dobbeltsjekke det).
Her er en annen tråd om begge typer sand fra Biltema.
Her er en annen tråd om begge typer sand fra Biltema.
Postet 28.03.09 kl 01:59
Heisann inger anne, der fant jeg den :)
Tusen takk for tipset, slo opp på side 250, og der stod den vettu
Da skal jeg ringe bort og høre om de har den inne før jeg tar turen igjen, litt ivrig etter å få den på plass og starta karene!!!
Da skal jeg ringe bort og høre om de har den inne før jeg tar turen igjen, litt ivrig etter å få den på plass og starta karene!!!
Postet 28.03.09 kl 10:46
......og en annen ting
Tenker litt på alle de nyere akvaforum-brukerne, hadde vært fint om det kom litt godt frem at de ikke må bruke den nye blåsesanden fra biltema, den har jo så god omtale i så mange tråder her inne at det er fort gjort at de løper og kjøper.........
Postet 28.03.09 kl 10:47
Hei
var igår på biltema i sarpsborg. der hadde de ikke inne, hadde ikke hatt det på flere måneder heller. siden jeg av gode grunner har måtte bytte sanda i 540 literen min etter jeg var bortreist i 2 uker og personen som skulle mate pirayaen min overforet med oksehjerte og mygglarver så maten ble fordervet og la seg i sanden. så etter å ha fjernet litt over 100 kilo sand fra akvariet tenkte jeg like godt jeg har lyst på ny sand. så den biltema er ganske aktuell. men som kommer fra av trådstarter vil heller ikke jeg være førstemann til å prøve ut en ny sand ingen andre har prøvd. så litt interesert i å kanskje kunne komme i kontakt med produsent jeg å. eller sjekke ut innehold av sand i jervarforetninger....
Postet 28.03.09 kl 11:59
Jeg skjønner av og til ikke hva alt dette styret kommer av.
Er det så utrolig krise å kjøpe passende sand på zoobutikken da? Hvis Biltema har kuttet ut blåsesanden, alle andre ligger milevis unna og det er få alternativer... Hvorfor klarer ikke folk å spandere et par hundrelapper på å bruke Rådasand, som er akvariesand??
Er forskjellen i pris på blåsesand og rådasand, to-trehundrelapper på et helt akvarium kanskje, så utenkelig? Det er vel ikke mer enn man bruker på lørdags-snacks til seg selv, bestille take-away food en lørdagskveld eller noe.
Eller en musikk-CD.
Men det virker som om folk blir helt hysteriske ved tanken på å bruke samme sum på sand, et produkt som faktisk er EVIGvarende i akvariet. Det blir aldri brukt opp, du kan bruke samme sanden år etter år etter år...
Spør du meg er det en god investering.
I min lokale zoobutikk,
koster en sekk på 25 kg Rådasand i korn str. 0.4-0.8 mm kr 119,- Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være så umulig å betale noe sånt, når f.eks. en akvarieplante eller en fisk ofte koster det samme.
Hva ER det med folk og sand egentlig?
Er det så utrolig krise å kjøpe passende sand på zoobutikken da? Hvis Biltema har kuttet ut blåsesanden, alle andre ligger milevis unna og det er få alternativer... Hvorfor klarer ikke folk å spandere et par hundrelapper på å bruke Rådasand, som er akvariesand??
Er forskjellen i pris på blåsesand og rådasand, to-trehundrelapper på et helt akvarium kanskje, så utenkelig? Det er vel ikke mer enn man bruker på lørdags-snacks til seg selv, bestille take-away food en lørdagskveld eller noe.
Eller en musikk-CD.
Men det virker som om folk blir helt hysteriske ved tanken på å bruke samme sum på sand, et produkt som faktisk er EVIGvarende i akvariet. Det blir aldri brukt opp, du kan bruke samme sanden år etter år etter år...
Spør du meg er det en god investering.
I min lokale zoobutikk,
koster en sekk på 25 kg Rådasand i korn str. 0.4-0.8 mm kr 119,- Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være så umulig å betale noe sånt, når f.eks. en akvarieplante eller en fisk ofte koster det samme.
Hva ER det med folk og sand egentlig?
Postet 28.03.09 kl 12:19
Endret: 28.03.09 kl 12:21
kan ikke snakke for andre men for meg selv mona. var også i dyre butikken igår. de solgte ikke rådasand for det første, bare svinedyr triocolor sand som jeg allerede har. i litt andre farger. om jeg ikke husker feil så lå det på 79 kr 10kg sekk. å da er det vel ikke umulig for deg å regne på at det blir mer enn ''ett par hundrelapper'' å spare når det koster 50 lapp ca for 25 kg blåsesand. pluss at jeg ikke er noe spesielt begeistret for rådasand da jeg synes blåsesand ser mer ''eksotisk'' ut. så helt ærlig ville jeg fortsatt kjøpt blåsesanden til biltema om den hadde vært like dyr om ikke enda dyrere. så at du sikter til 'folk' som ikke klarer å koste på seg ett par hundrelapper, vil jeg si at det ikke har noe med saken min å gjøre. smak og behag mona.
takk
takk
Postet 28.03.09 kl 12:27
Postet 28.03.09 kl 12:29
Meg igjen :)
Har ike sett på kjemien på sanda til Biltema, men står i katalogen at den kan brukes til akvarium. Jeg tar turen bort dit i dag for å se, nytter jo ikke å komme imellom på tlf........grrrrrr.... det skal jo stå på pakka hvilke stoffer den inneholder.
Har sjekket biltema.no og det ligger ikke inne hms-data på den sanda, er ikke registrert i produkt-basen der engang...
Har sjekket biltema.no og det ligger ikke inne hms-data på den sanda, er ikke registrert i produkt-basen der engang...
Postet 28.03.09 kl 12:39
Postet 28.03.09 kl 12:43
..og enig m deg runningkilla
Har rådasand i 240`n, og d var et bevist valg å gå for biltema-sanda denne gangen.........
(..men uansett egentli, hva er det som er så galt med å ville spare penger mht sanda, da blir det jo mer igjen til fisk/planter/utsyr forøvrig....
Ikke alle som driver med akvarie for å ha det dyreste-"flotteste" (show-off), men fordi de er fasinert av akvarie, at fisken har det bra er jo det vesentlige her!)
Men dette var en unødvendig sidestikker!
Jeg håper ihvertfall å få sjekket den sanda i dag, kvalitet og utseende, kommer med tilbakemelding når det er gjort.
(..men uansett egentli, hva er det som er så galt med å ville spare penger mht sanda, da blir det jo mer igjen til fisk/planter/utsyr forøvrig....
Ikke alle som driver med akvarie for å ha det dyreste-"flotteste" (show-off), men fordi de er fasinert av akvarie, at fisken har det bra er jo det vesentlige her!)
Men dette var en unødvendig sidestikker!
Jeg håper ihvertfall å få sjekket den sanda i dag, kvalitet og utseende, kommer med tilbakemelding når det er gjort.
Postet 28.03.09 kl 12:49
Postet 28.03.09 kl 12:52
hmm, fikk det ikke helt til inne på den datablad fil tingen dems jeg heller. endte bare med at dem fikk meg inn på adobe reader og skulle søke i artikkel nummer. noe som ikke funka. uansett så fant jeg ihvertfall bare den her når jeg søka på artikkelen.
Blåsesand
Olivinsand for fristråleblåsing. Kvartsinnhold:
Blåsesand
Olivinsand for fristråleblåsing. Kvartsinnhold:
Postet 28.03.09 kl 12:57
Postet 28.03.09 kl 13:02
den på side 250 koster 54 kroner og er 17 kilo(hvis jeg ikke husker feil).
det står under denne at den er til akvarium og at den ikke er til fristråleblåsing.
så det er vel noe de tilsetter sanden for at den skal være til fristråleblåsing.
men uansett, den på side 250 skulle visst virke i akvarium, så da er det vel bare å kjøpe?? hvis du ikke tørr så får du gå til (den)dyrebutikken
det står under denne at den er til akvarium og at den ikke er til fristråleblåsing.
så det er vel noe de tilsetter sanden for at den skal være til fristråleblåsing.
men uansett, den på side 250 skulle visst virke i akvarium, så da er det vel bare å kjøpe?? hvis du ikke tørr så får du gå til (den)dyrebutikken
Postet 28.03.09 kl 13:24
Slik
nå har jeg akkurat vært på biltema i fredrikstad. der hadde de sanden. jeg betalte 419,40 for 6 sekker. tror jeg har kjøpt de sekkene folk sikter til.
de hadde noen andre å på 25 kg. men det sto noe me natriumsilikat eller noe sånt om jeg ikke husker feil så styrte unna de. de var dyrere enn jeg trodde å forresten.. menmen...
de hadde noen andre å på 25 kg. men det sto noe me natriumsilikat eller noe sånt om jeg ikke husker feil så styrte unna de. de var dyrere enn jeg trodde å forresten.. menmen...
Postet 28.03.09 kl 14:19
Postet 28.03.09 kl 14:20
Postet 28.03.09 kl 14:22