Utskiftning av filtre i akvariene.

Inaktiv bruker
Har 2 akvarier som jeg må få nye filtre på.

Det ene er et 250 L akvarie hvor jeg har mye ung fisk og det blir mye "skittent" vann. Akkurat nå står det en JBL Cristal Profi 250 der, men føler ikke den er god nok. Skal også montere på et nytt tetratec UV filter på det nye filteret. Noen som har noen anbefaling om hva jeg bør gjøre? Jeg vil ha mye gjennomstrømning av vann, samtidig som den renser bra.

I det andre akvariet som er et Wromak 93 L med orginalt Fluval 2+ pumpe så er den for dårlig så jeg skifter vann 2-3 ganger i uken for å holde vannet rent og verdiene der de skal være. Har vurderte utvendig filter siden større filtre stjeler mye plass. Det er en gjeng corydoras'er der, så det blir mye rusk og rask som blir rusket opp fra bunnen og filteret tar ikke unna. Noen anbefaleringer? Ønsker ikke for sterk strøm i akvariet så det er noen begrensninger på hvor stort filteret kan være, men først om fremst må jeg få et slik at jeg slipper så altfor hyppige vannbytter og rensing av pumpen.

Håper dette ga mening

All hjelp tas imot med stor takknemlighet.
HMF (Hamburger Matten Filter) er kanskje en løsning. Da får du god filtrering over så stort filtervolum du ønsker med lav sirkulasjon. Hjørnefilterløsninger basert på dette prinsippet er ganske populært, men du kan også lage en sylindrisk variant (filtermattepølse).

Hvis du skal sette opp et hjørnefilter i et kar med fisk, må du bruke orca undervannslim for å feste glasslistene.
Inaktiv bruker
Tusen takk for svaret!
Det er en glimrende ide jeg skal bruke på det nye 350 L akvariet mitt jeg skal sette opp.

For disse 2 akvariene så ønsker jeg å kjøpe noen produkter som bare er å bestille på nettet og montere oppi. Kan heller gjøre større modifikasjoner når de blir tatt ned for ombygging.
Pølsefilteret er jo bare å putte oppi. Og skjule innimellom noe dekor, eller beplante pølsa etc.
Du får fine svarte matter fra unimati.dk, og så trenger du en eller annen liten pumpe/powerhead. Det kan til og med drives med luft.

En pølse vil ha et mye større filterareal enn en tilsvarende størrelse på (plastboksen til) et innvendig kommærs-filter.
Til 250 Litern hadde jeg gått får amtop 3338 eller Fluval 405.
Og til 90 litern hadde jeg gått får amtop 3337 eller fluval 305.
Trådstarter ønsket ikke mest mulig sirkulasjon, så jeg vil driste meg til å påstå at AM-Top 3335 holder lenge til en 90-liter. Jeg bruker en slik i et 80-liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Németh
Reklame for plussmedlemskap