Beste av det beste, akvarietilbehør?
Jeg vil nå kjøpe inn det beste av det beste , så håper dere kan dele deres erfaringer med meg! hva mener dere er best?
kvalitet, design og hva som er mest effektivt?
Lurer på hva som er 'best' innen (merke/type):
- luftpumpe? (som da ikke bråker noe veldig...)
- innerfilter og ytterfilter?
- medisinprodukter?
- lysrør?
- vannpreperater?
- varmekolbe?
osv...
selv har jeg sansen for tetratec sine utvendige filtre =)
noen som har dårlige erfaringer med tetratec's produkter?
kvalitet, design og hva som er mest effektivt?
Lurer på hva som er 'best' innen (merke/type):
- luftpumpe? (som da ikke bråker noe veldig...)
- medisinprodukter?
- lysrør?
- vannpreperater?
- varmekolbe?
osv...
selv har jeg sansen for tetratec sine utvendige filtre =)
noen som har dårlige erfaringer med tetratec's produkter?
Postet 09.05.09 kl 23:22
Når det gjelder utvendige filtre er det ikke tvil om at jeg anbefaler Eheim sine filtre! Kan fortelle at jeg etter to uhell med vann utover mitt furugulv i loftstua, så kommer det aldri mer et Tetratec filter innenfor dørstokken hos meg! Første gangen var det proppen i utblåserfilteret som hadde krympet, spratt ut og vannet fosset over kanten. Andre gangen var nå for en uke siden hvor det lakk fra toppen etter filterrens. Var umulig å få den tett igjen. Leverte den tilbake til forhandler som reklamasjon. Han hadde 4 Tetratec pumper til på bakrommet han skulle sende tilbake som reklamasjon pga lekkasjer....
Postet 10.05.09 kl 09:57
Postet 10.05.09 kl 10:02
Kan jo komme med min mening, men dette er jo helt klart smak og behag (og ofte kommer an på lommeboka også).
- luftpumpe?
Eheim. Schego sine skal også være bra, skal kjøpe det neste gang
Fluval sine innerfilter. Utvendige filter er litt mer tricky. De eneste to utvendige jeg har erfaring med er Tetratec og JBL. JBL sitt liker jeg ikke, og jeg tror neppe tetratec er det beste utvendige. Men siden jeg ikke har prøvd noen andre er det vanskelig å gi noen mening. Jeg tror nok at en får det en betaler for - langt på vei i hvert fall.
- medisinprodukter?
Umulig å svare på, kommer jo helt an på hva slags sykdom det er snakk om. Ville ikke vært foruten esha 2000 og esha exit i hvertfall. De to fanger opp en god del sykdommer, og kverker heller ikke filterbakteriene.
- lysrør?
Kommer an på hva slags lysrør det er behov for, men til mitt enkle bruk er Life Glo II fine.
- vannpreperater?
JBL biotopol, neste gang skal jeg prøve ab Aqua Medic Aqualife siden den er drøyere og derfor billigere. Andre tilsetninger bruker jeg ikke.
- varmekolbe?
Jäger-kolbene er vel bra, selv om en må huske på å kalibrere disse. Liker ikke aquastabil sine (selv om aquastabil er en meget bra akvarie-produsent), ettersom disse må stikke over vann. Skulle ikke være nødvendig i 2009 synes jeg :p
- luftpumpe?
Eheim. Schego sine skal også være bra, skal kjøpe det neste gang
Fluval sine innerfilter. Utvendige filter er litt mer tricky. De eneste to utvendige jeg har erfaring med er Tetratec og JBL. JBL sitt liker jeg ikke, og jeg tror neppe tetratec er det beste utvendige. Men siden jeg ikke har prøvd noen andre er det vanskelig å gi noen mening. Jeg tror nok at en får det en betaler for - langt på vei i hvert fall.
- medisinprodukter?
Umulig å svare på, kommer jo helt an på hva slags sykdom det er snakk om. Ville ikke vært foruten esha 2000 og esha exit i hvertfall. De to fanger opp en god del sykdommer, og kverker heller ikke filterbakteriene.
- lysrør?
Kommer an på hva slags lysrør det er behov for, men til mitt enkle bruk er Life Glo II fine.
- vannpreperater?
JBL biotopol, neste gang skal jeg prøve ab Aqua Medic Aqualife siden den er drøyere og derfor billigere. Andre tilsetninger bruker jeg ikke.
- varmekolbe?
Jäger-kolbene er vel bra, selv om en må huske på å kalibrere disse. Liker ikke aquastabil sine (selv om aquastabil er en meget bra akvarie-produsent), ettersom disse må stikke over vann. Skulle ikke være nødvendig i 2009 synes jeg :p
Postet 10.05.09 kl 10:13
Postet 10.05.09 kl 11:33
Postet 10.05.09 kl 11:34
ElinHLiker ikke aquastabil sine varmekolber (selv om aquastabil er en meget bra akvarie-produsent), ettersom disse må stikke over vann. Skulle ikke være nødvendig i 2009 synes jeg :p
Javel jeg har 2 akvastabil kober også og begge står helt u8nder vann og fungerer slik de skal.
Hvor står det at disse ikke skal være helt under vann?
Står ikke noe slikt i bruksanvisningen til mine.
Postet 10.05.09 kl 11:59
Endret: 10.05.09 kl 12:03
Postet 10.05.09 kl 12:01
Postet 10.05.09 kl 12:05
Endret: 10.05.09 kl 12:06
Postet 10.05.09 kl 12:08
lovesoulJeg vil nå kjøpe inn det beste av det beste , så håper dere kan dele deres erfaringer med meg! hva mener dere er best?
Dette var ikke et helt enkelt spørsmål å svare på.
Det beste av det beste er ikke mye av den teknologien som vanligvis brukes i akvarie sammenheng.
Da er det ikke snakk om akvastabil eller Jeger er best men hvilke muligheter har du for å styre bl a temperaturen. Men en god varmekolbe + en god temperaturkontroller slik at du kan kjøre to varmekolber er jo en ekstra trygghet.
Det beste innenfor filter, avhengig av hvor mye plass du har tilgjengelig er er en sump med tilhørende teknisk utrustning og eventuelle filtre i forbindelse med dette. Avhengig av hva du ønsker å putti oppi sumpen for den fra noen tusen og oppover.
Det beste innenfor lys er vel T8, T5, metall halogen og Led i denne rekkefølgen. Et krav er selvfølgelig at disse er dempbare og at du kan styre dem. Dempbare HQIfår du for 20 -30.000 kr, LED noe rimeligere.
Kjøre du m,ed et slik oppsett trenger du ikke innvendige filtre, utvendige filtre eller luftpumpe, da du lufter og filtrer vanne tilstrekkelig i sumpen.
Kjøre du så med pH, kH kontroller og doseringpumper for å tilsette f eks plantenæring osv har du startet på reisen på å nærme deg det beste av det beste.
Postet 10.05.09 kl 12:42