Ny biltemasand giftig??

Har hele tiden brukt biltemasand, og vært veldig fornøyd med dette, men nå driver jeg å flytter, og tenkte å bytte ut sanden i akvariene.

Jeg vet at den gamle typen biltemasand har gått ut av markedet, men at det har kommet en ny type, men har hørt rykter om at denne kanskje ikke er så bra å ha i kvariet.

Noen som vet noe om dette eller har prøvd denne sanda selv??

det er snakk om ganske mange sekker med sand, (ca 20-30 sekker) så hadde vært kjipt å kjøpe den å ikke få brukt den.

Neida, den nye sanden kan brukes i akvariet, det står til og med på posen. Men de har begynt å selge en annen sand som inneholder olivin, og den er giftig. Artikkelnummeret på den rette sanda er 17-5425, spør etter denne=)
Den gamle blåsesanda fra Biltema har utgått, ja.

Istedet har det kommet to nye.

Den ene er olivinsand til sandblåsing. Denne egner seg IKKE i akvarium!

Den andre er i praksis den gamle biltemasanda; i ny pakning og litt dyrere kilospris. Denne er trygg å bruke i akvarium.

Den som er trygg kommer i hvite plastsekker og det står på sekken at den kan brukes i akvarium. Produktnummeret er 17-5425, og den heter ganske enkelt "sand".

Du finner den på Biltema sine sider når su søker på sand. Da kommer også olivinsanda opp som resultat (som altså ikke egner seg)
Jeg har ingen bekymringer for og bruke den sanden i det hele tatt, men dem har fått to typer der nå, 1 som heter blåsesand og en som heter sand. bare søk på sand i søkefeltet på biltema.no så ser du hva jeg mener.
Sist nevnte står det til og med at den egner seg i akvarium så sant som til murpuss
Stefaren min har den gamle sanden i samtlige kar og har hatt det i 3-4 år uten noe problem, samme hadde jeg!

bare skyll den før du har den i karet så blir du kvitt svevestøvet!

mvh Kenneth
Takk
takk skal dere ha alle sammen kjempe bra, da er mine bekymringer forbi.... da blir det akvariesand allikevel

Mvh Nina Marie
ElinH
Den andre er i praksis den gamle biltemasanda

Eg trodde det var nøyaktig samme sand som tidligere.?
Ja det er det, den ser hvert fall slik ut. Ville bare ikke være for bastant siden jeg ikke har noe å basere det på (harde fakta)

Har kjøpt den "nye", og hatt i noen kar, og klarer hvert fall ikke se noen forskjell med det blotte øyet
Må man skylle sanda før man har det i akvariet?
Det har aldri jeg gjort heller og det har gått fint i alle kar det
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap