Tetra gh/kh test
Tetra GH/KH test
Hei er det noen som er kjent med denne testen?
GH skiftet farge etter tredje dråpe. rødlig på de to første dråpene og grønn på tredje.
KH har jeg prøvd opp til 25 dråper nå, men den blir bare grønn/blå. Skifter ikke til gul farve. Har jeg ekstreme verdier i KH eller gjør jeg noe feil?
Ph er på 6,5.
Nirtrit på gul (tetra sin. Under 3. Altså det laveste).
All hjelp med takk.
Espen
Hei er det noen som er kjent med denne testen?
GH skiftet farge etter tredje dråpe. rødlig på de to første dråpene og grønn på tredje.
KH har jeg prøvd opp til 25 dråper nå, men den blir bare grønn/blå. Skifter ikke til gul farve. Har jeg ekstreme verdier i KH eller gjør jeg noe feil?
Ph er på 6,5.
Nirtrit på gul (tetra sin. Under 3. Altså det laveste).
All hjelp med takk.
Espen
Postet 12.10.09 kl 14:06
Jbl kh test
Fikk i dag JBL sin KH test.
Vannet blir aldri blått, men bare mer og mer gult og mere jeg har oppi jo nærmere oransje. 20 dråper nå og ingen blå farge.
Vil det si at jeg enten har KH på 0 eller at den er sky høy?
Hva bør jeg gjøre? KH økende middel?
All hjelp med takk.
Espen
Vannet blir aldri blått, men bare mer og mer gult og mere jeg har oppi jo nærmere oransje. 20 dråper nå og ingen blå farge.
Vil det si at jeg enten har KH på 0 eller at den er sky høy?
Hva bør jeg gjøre? KH økende middel?
All hjelp med takk.
Espen
Postet 15.10.09 kl 13:36
Postet 15.10.09 kl 14:26
Postet 15.10.09 kl 14:55
Med en pH på 6.5 og hvis du ikke tilsetter CO2 så vil jeg ikke bli overasket hvis du har en kH rundt 0,5 eller litt lavere.
Dette vil være omtrent som forventet ved en pH på 6.5
Du snakker om blå farve. Er farven på kh testen i utgangspunktet blå?
Hvis ikke så er nok årsaken at den ikke rekker å bli det fordi kH er for lav.
Du kan teste det ut med å ta litt vann i et vanlig glass pluss noen dråper av kH testen og ha i noe som hever pH slik som natron, kautisk soda eller en annen basisk såpe.
Er farven da blå som du forventer så fungerer nok testen din som normalt, men kH er bare noe lav.
Dette vil være omtrent som forventet ved en pH på 6.5
Du snakker om blå farve. Er farven på kh testen i utgangspunktet blå?
Hvis ikke så er nok årsaken at den ikke rekker å bli det fordi kH er for lav.
Du kan teste det ut med å ta litt vann i et vanlig glass pluss noen dråper av kH testen og ha i noe som hever pH slik som natron, kautisk soda eller en annen basisk såpe.
Er farven da blå som du forventer så fungerer nok testen din som normalt, men kH er bare noe lav.
Postet 15.10.09 kl 15:46
RusleMed en pH på 6.5 og hvis du ikke tilsetter CO2 så vil jeg ikke bli overasket hvis du har en kH rundt 0,5 eller litt lavere. Dette vil være omtrent som forventet ved en pH på 6.5 Du snakker om blå farve. Er farven på kh testen i utgangspunktet blå? Hvis ikke så er nok årsaken at den ikke rekker å bli det fordi kH er for lav. Du kan teste det ut med å ta litt vann i et vanlig glass pluss noen dråper av kH testen og ha i noe som hever pH slik som natron, kautisk soda eller en annen basisk såpe. Er farven da blå som du forventer så fungerer nok testen din som normalt, men kH er bare noe lav.
Takk takk.
Da skal jeg prøve å få til dette med ei hånd. Skadet høyrehånda så ikke enkelt.
Liz H: Alle testene er relativt nye. Noen måneder gamle bare, men skal sjekke om de funker nå. Hadde ikke tenkt på det jeg. Glad det er så mange flinke folk som kan hjelpe her på AF.
Hvis KH er på 0. Bør jeg da kjøpe ph/kh økende middel?
Postet 15.10.09 kl 15:59
Black_Flys[QUOTE=Rusle]Med en pH på 6.5 og hvis du ikke tilsetter CO2 så vil jeg ikke bli overasket hvis du har en kH rundt 0,5 eller litt lavere. Dette vil være omtrent som forventet ved en pH på 6.5 Du snakker om blå farve. Er farven på kh testen i utgangspunktet blå? Hvis ikke så er nok årsaken at den ikke rekker å bli det fordi kH er for lav. Du kan teste det ut med å ta litt vann i et vanlig glass pluss noen dråper av kH testen og ha i noe som hever pH slik som natron, kautisk soda eller en annen basisk såpe. Er farven da blå som du forventer så fungerer nok testen din som normalt, men kH er bare noe lav.
Takk takk.
Da skal jeg prøve å få til dette med ei hånd. Skadet høyrehånda så ikke enkelt.
Liz H: Alle testene er relativt nye. Noen måneder gamle bare, men skal sjekke om de funker nå. Hadde ikke tenkt på det jeg. Glad det er så mange flinke folk som kan hjelpe her på AF.
Hvis KH er på 0. Bør jeg da kjøpe ph/kh økende middel?
Enig me rusle....med 6,5 pH er det sikkert veldig lav kH. Jeg må tilsete pH/kH + nesten hver gang jeg bytte vann å ha 6,5 pH.
Hadde sjøl tetra test kit og fiskene begynt å bli dårlig, noe av de død, men tetra test sa alt va fint...Da kjøpt vi JBL å fant et stort forskjel i test resutalt. De Tetra tester jeg har set, har ikkje "best før" på dem, men JBL har den så man vet aldri hvor langt de Tetra test har sat på hylle....Anbefale slett ikke Tetra. Men i allefall lykke til!
Postet 17.10.09 kl 02:12
Postet 17.10.09 kl 02:16
Postet 17.10.09 kl 02:18
Postet 17.10.09 kl 11:54
Black_FlysJeg vil ha ph på 6-6,5, men gjerne øke KH litt? Går dette sammen? Hvilken metode for å øke KH har folk best erfaring med? Espen
Som sakt her, går det ikke ann å øke KH uten at pH økes.
Postet 17.10.09 kl 16:30
Endret: 17.10.09 kl 16:36
Postet 17.10.09 kl 16:31
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1016&thread_id=47690
Vet ikke hvorfor, men for ikkje poste den som aktivlink....sorry!
Vet ikke hvorfor, men for ikkje poste den som aktivlink....sorry!
Postet 17.10.09 kl 16:34
Har lagt mere til at hvis kh er rundt 5, vil tetratesten gå fra blått til gult på bare en dråpe. Men hvis den er på 7 elller mer vil den gå via grønn til gul. Og siden jbl-testen oppfører seg på samme måte som tetra-testen, vil jeg våge og tro at du har av en eller annen grunn en extrem Kh. Det er riktig det at Ph og Kh står i forhold til hverandre. Å når en forandrer den ene vil den andre følge med. Men hvis en Ph-verdi hadde en gitt Kh, ville jo vitsen med å teste begge deler. For da hadde man jo kunnet måle Ph og umidelbart si at Kh'n er det og det. Men det er nok noe mer kompleks enn så. Jeg har en mistanke om at bufferen din ikke er carbonate, men fosfat. Det ville jeg tro kunne forklare test resultatet ditt.
Hvis du leser denne, så vil jeg tro at du kan begynne å nøste i problemet og finne en løsning. Så det kan vere en ide å måle fosfatinnholdet i vannet. For det kan hende dette er et av untakene som bekrefter regelen.
Postet 18.10.09 kl 02:16