Biltemasand
Jeg har kjøpt biltemasand til det nye akvariet mitt, og kjøpte da olivinsand til karet. Grunnen til dette er at de ikke kom til å ta inn den vanlige blåsesanden lenger og at dette var erstatningen.
Siden denne blandingen er grovere så lurte jeg på om jeg har tabbet meg, i og med jeg skal ha bunnfisk som evt corydoras?
Er den rett og slett for skarp?
Siden denne blandingen er grovere så lurte jeg på om jeg har tabbet meg, i og med jeg skal ha bunnfisk som evt corydoras?
Er den rett og slett for skarp?
Postet 17.10.09 kl 19:36
Postet 17.10.09 kl 19:39
Postet 17.10.09 kl 19:42
Endret: 17.10.09 kl 19:42
Postet 17.10.09 kl 19:47
Sint
Må innrømme at eg e temmelig sint på biltema. Til meg sa de at den var gått ut og at de derfor ikke hadde den, men at den andre var like god. Får bare la karet putle og gå, så heller kjøpe ny sand på mandag og bytte den då.. Glad jeg ikke puttet sandsnegler i. F*** altså! He he..
Takk for all hjelp
Takk for all hjelp
Postet 17.10.09 kl 21:08
Biltemasand
hei biltema er ikke en seriøs dyrebutikk,går heller å kjøper sand i en seriøs dyrebutikk.den sanden som selges på biltema ville jeg aldri brukt har vert i kontakt med mange seriøse akvarister som heller bruker rådasand.
Postet 22.10.09 kl 21:52
Ildhalehei biltema er ikke en seriøs dyrebutikk,går heller å kjøper sand i en seriøs dyrebutikk.den sanden som selges på biltema ville jeg aldri brukt har vert i kontakt med mange seriøse akvarister som heller bruker rådasand.
Haha... Biltema sand er jeg sikker på at brukes i ca. halvparten av alle kar på AF, eller i alle fall ikke langt i fra. Biltema sin sand er absolutt seriøs og er veldig godt egnet til fisk som siler sanden gjennom gjellene sine. Kanskje butikken ikke er en butikk egnet for akvarie med det er denne sanden vi snakker om!
Du uttaler deg om noe du ikke har en blekeste aning om, Ildhale! Den er helt trygg, har ingen giftstoffer i seg eller lignende.
Postet 22.10.09 kl 22:00
Endret: 22.10.09 kl 22:01
Biltema
hei jeg tror ikke biltema er en seriøs dyrebutikk,selv om sanden di selger er bra,jeg tror du misforstår litt der mathias,eller tror du biltema er en dyrebutikk.
Postet 22.10.09 kl 22:12
Sand
Jaja, jeg måtte skifte sand, siden jeg vil corydoras og evt elefantfisk, men etter å ha vært innom to biltemabutikker og diverse dyrebutikker, så fant vi endelig en sekk med rådasand. Så da ble det bunnsubstrat.
Men seriøse dyrebutikk er nok ikke en kategori biltema faller under, selvom de fører egnet sand.
Men seriøse dyrebutikk er nok ikke en kategori biltema faller under, selvom de fører egnet sand.
Postet 22.10.09 kl 22:19
Mathias Kippenbroeck[QUOTE=Ildhale]hei biltema er ikke en seriøs dyrebutikk,går heller å kjøper sand i en seriøs dyrebutikk.den sanden som selges på biltema ville jeg aldri brukt har vert i kontakt med mange seriøse akvarister som heller bruker rådasand.
Haha... Biltema sand er jeg sikker på at brukes i ca. halvparten av alle kar på AF, eller i alle fall ikke langt i fra. Biltema sin sand er absolutt seriøs og er veldig godt egnet til fisk som siler sanden gjennom gjellene sine. Kanskje butikken ikke er en butikk egnet for akvarie med det er denne sanden vi snakker om!
Du uttaler deg om noe du ikke har en blekeste aning om, Ildhale! Den er helt trygg, har ingen giftstoffer i seg eller lignende.
Les det der...
Postet 22.10.09 kl 22:20
Endret: 22.10.09 kl 22:21
Inaktiv bruker
Biltema har mye bra til akvarie, de har slangekobling til å sette på krana, de har masse slanger, utrolig fin sand til corryer og andre bunnfisk. men biltema er IKKE en dyrebutikk, men hvorfor skal man betale det dobbelte i en dyrebutikk, for noe som faktisk viser seg å være værre for fiskene(viser her til bildene av forstørret biltemasand, og rådasand), biltema sin sand er naturlig, og ikke knust stein, så denne er mye mer avrundet enn rådesanden, som er knust stein med rimelig kvasse kanter i forhold.
men folk får gjøre som de vill, jeg har blitt kritisert for å handle ting på nette, i stede for å støtte opp om det lokale næringslivet, jeg velger fortsatt å gjøre ting på billigstemåte, og bruker gjerne en 100lapp på å gjøre ting enklere også.
men folk får gjøre som de vill, jeg har blitt kritisert for å handle ting på nette, i stede for å støtte opp om det lokale næringslivet, jeg velger fortsatt å gjøre ting på billigstemåte, og bruker gjerne en 100lapp på å gjøre ting enklere også.
Postet 22.10.09 kl 22:27
Bitemasand
hei alle folk må få ha sine meninger om ting,om di vil ha rådasand eller biltemasand.men du mathias du kan ikke si at folk ikke har peiling fordi om di ikke bruker biltemasand.
Postet 22.10.09 kl 22:31
Postet 22.10.09 kl 22:32
Inaktiv bruker
synd man ike har avstemnings-funksjon he rinne, da skulle jeg laget en spørre undersøkelse om folk bruker biltema sand eller "orginal-sand"
Postet 22.10.09 kl 22:39
Ildhalehei alle folk må få ha sine meninger om ting,om di vil ha rådasand eller biltemasand.men du mathias du kan ikke si at folk ikke har peiling fordi om di ikke bruker biltemasand.
Jeg sier ikke at du ikke har peiling, men angående dette temaet her så har du etter min mening ikke peiling i det hele tatt. Jeg driter i om du bruker sanden eller ikke men du sier jo at du ikke ville brukt den. Hvorfor det? Det kan jo tenkes som at du mistenker den for å ha skarpe kanter, giftstoffer i seg, inneholder andre stoffer osv.. Greia er at det gjør den ikke og den er helt trygg.
Les spesielt denne tråden og se på bildene side 2. Les også denne.
Postet 22.10.09 kl 23:01
Biltema sand vs rådasand
Biltema blåsesand(ikke Aluminium silikat eller olivin) er 100% helt trygg å bruke, rådasanden har jeg blitt advart mot å bruke av dyrebutikk ansatte ettersom rådasanden er mere kornete og er mere knust, og derfor egner seg litt mindre til corydorasmaller etc som siler sanden gjennom gjellene,.
Å nevne biltema som dyrebutikk er vel helt feil i denne sammenhengen,men har fått mye hjelp derfra ang sanden, da jeg spurte etter akvariesand.
Å nevne biltema som dyrebutikk er vel helt feil i denne sammenhengen,men har fått mye hjelp derfra ang sanden, da jeg spurte etter akvariesand.
Postet 22.10.09 kl 23:07
Kupp
Jeg vet ikke om dette kan kalles kupp av tråd, men jeg må innrømme at dette var ikke meningen med tråden. Tråden ble laget på grunnlag om spørsmål med ny blåsesand fra Biltema. Bruker selv biltemasand i ett av karene mine og har brukt det før i et annet kar. Så bare som det er sagt, lag deres egen tråd så kan dere "fighte" i fred der.
Jeg personlig bruker no den sanden som er tilgjengelig og som kvalifiserer til den bruken jeg vil ha.
Jeg personlig bruker no den sanden som er tilgjengelig og som kvalifiserer til den bruken jeg vil ha.
Postet 22.10.09 kl 23:09
Så lenge du ikke skal ha fisk som finner mat i bunnlaget, og som siler sand i munnen kan du fint bruke olivin sanden, Den er ikke giftig eller farlig på noen annen måte enn at den er litt skarp. Men siden du skal ha bunnfisk nettop det ville jeg nok skiftet (gjorde samme "tabben" selv). Derimot må jeg si at jeg likte utseende på Olivin sanden meget godt, så kommer til å bruke denne i alle kar jeg ikke skal ha bunnlevende fisk eller jordspisere i =)
Postet 22.10.09 kl 23:21
Utseendet
Utseendet var veldig bra, men pga dårlig lagringsplass ble den gitt tilbake til naturen..
Postet 22.10.09 kl 23:38
Olovin og innhold
Kjemisk sammensetning på Olivin
MgO 47,00%
SiO2 42,00%
Fe2O3 7.00%
Al2O3 0,60%
CaO 0,20%
MnO 0,10%
TiO2 0,10%
Na2O
MgO 47,00%