Jeg ser mange annonser som inneholder denne setningen. Det virker som mange har den oppfatingen at rammekar = Akvastabil. Akvastabil er jo et kjent kvalitetsmerke, som dermed virker tryggere å kjøpe for mange.
Jeg håper dette ikke er bevisst forsøk på å selge rimeligere (og ofte dårligere) rammekar under med kvalitetsmerke Akvastabil for å få bedre pris eller for å få solgt i det hele tatt.
Akvastabilkar er merket med et klistremerke på rammen, og dette merke er ikke barebare å pirke av. Min regel er derfor: har ikke karet Akvastabilmerket på ramma, så er det ikke et akvastabilkar! Dette gjelder de gamle karene, ikke de nyere effektlinekarene med gummikant som er lettere å kjenne igjen.
Jeg har ikke allverdens peiling på de ulike akvariemerkene selv, og de som er mer erfaren i dette kjenner sikkert igjen et akvastabilkar selv om merket skulle være borte.
Jeg håper ingen føler seg uthengt på bakgrunn av dette innlegget, men nå har jeg opplevd så mange ganger at noen skal selge et akvastabilkar som viser seg å være Dalakar eller en annen type rammekar av ukjent merke.
Så.... ikke kjøp/selg akvastabilkar uten dokumentasjon på at karet er ekte vare :o)