Utvendig filter - er det verdt å kjøpe det?

Hei.

Jeg har hørt en del positive ting om utvendige filte, at vannet blir renere osv. Og i går bestemte jeg meg for å skaffe det til de to 60 literne mine. Men i dag vet jeg ikke helt... Jeg tenker; jaja, det er jo viktig at vannet i akvariet er reint, og at utvendige filtre er gode på dette. Men på den annen side tenker jeg at det er ganske dyrt! (?)

Er det verdt det liksom?
For to stk utvendige filtre til 60 literne mine koster det 1200 kr (!) Enda mer enn akvariene kostet tilsammen...

Hvis noen har lyst, håper jeg at noen kan skrive om deres erfaringer om utvendige filtre, og kanskje hvordan forskjellen blir. Kanskje prøve å overbevise meg om hvorfor nettopp utvendige filtre er tingen...

Hilsen Marius

Jeg har selvlagde innvendige hjørnefilter i mine 54-litere. Men det er av praktiske hensyn (ikke så enkelt med 6 utvendige filtre i en reol). Kunne jeg, vill ejeg harr kun utvendige filtre.

Ikke bare har de bedre kapasitet, og holder vannet prikkfritt. De tar så og si ingen plass i karet, slangene er enkle å skjule. I tillegg må de renses "hvert skuddår" (smule overdrevet), mens jeg måtte rense mine modifiserte fluval 2+ minst en gang i måneden. Nå trenger jeg riktignok ikke å rense hjørnefiltrene ofte heller, men bakdelen der er jo at de tar ganske mye plass i karet, og ser ikke så vakkert ut.

Men jeg skjønner tvilen din. Det er mye penger å bruke på filtrering i to så små kar, spesielt om filtreringen i dag holder til ditt bruk (ingen problemer med vannverdier eller mye partikler i vannet). Så det blir til slutt opp til deg. Fordelene er tydelige, bakdelen er i bunn og grunn kostnaden.
Utvendig filter: Tror jeg har erfart kun fordeler med slike. Mye mindre jobb med rensing av filterne, da de ofte har bedre kapasitet enn innvendige filtre pga. størrelsen, og ikke trenger renses like ofte som et innvendig.
Kvaliteten på vannet ble også bedre. Jeg ble kvitt den "skjemmende" boksen som sto inne i karet. Volumet på akvariet øker også litt, ettersom du får all filtrering utenfor. ( Selv om et innvendig filter gjerne ikke stjeler mer enn et par liters plass :P )
Jeg har både Eheim, og Am-top utvendigfilter, og er like fornøyd med begge to. Am-top er hakket billigere enn Eheim sine. Helt greie filtere.
De er også meget stillegående. Ikke en lyd å høre fra noen av mine tre.
Du er jo heller ikke nødt til å kjøpe butikknye filtre, er ofte slike selges på rubrikkannonsene her inne på forum.
Lykke til med (eventuel) anskaffelse
Tja ,utvendige filtre har nok sin pris og fordeler med at de trenger skjelden å renses og kanskje holder klarere vann. Men selv foretrekker jeg innvendige,yngelsikre pumper i mine småkar (9 stk p ca.45-64 l)da jeg føler jeg lettere har kontroll på dem og synes de er enkle å rengjøre.
Har utvendig filter til 222 literen som er godt overdimensjonert ,men er glad det er skjeldent dette skal gjøres rent pga. min veldig lite tekniske innsikt
Synes heller ikke at dette karet er mer "klart" enn de andre .

Inaktiv bruker
Hvis du kan greie deg med innvendig filter så synes jeg ikke du skal gå i gang med å kjøpe et utvendig filter.

Jeg erfarte ihvertfall at vannet ble minst like rent med et innvendig dårlig filter i et 160 liters karr jeg hadde, for da jeg kjøpte et utvendig Eheim 2224 så måtte jeg allikevel la det innvendige filteret gå for å både få nok surstoff i vannet samt rense vekk grums. ( ja, ikke tro at du nødvendigvis får nok surstoff i vannet med et utvendig filter, du må sannsynligvis også kjøpe en luftpumpe/luftestein )

I tillegg må jeg rense filterslangene på Eheim 2224 og Eheim 2222 minst en gang hver 14e dag Det er litt av en jobb - faktisk. Man må jo stoppe filteret og rense med en slangebørste i slangene osv og ta fra hverandre delene - noe som er vanskelig da de sitter temmelig hardt fast, feks slangene sitter hardt i de plastrørene.. jeg må alltid ha hjelp av en sterk mann til det og så jobben med å få filteret i gang igjen; da må du fylle opp begge slangene med vann ( noe som ikke er så enkelt som det høres ut som!) siden rørene er i vinkel...så er det kjempevanskelig og tidkrevende.... og suge på utsugsslangen -og få munnen full av akvarievann hver gang..Så her gurgler jeg akvarievann en gang hver 14e dag!

Eneste positive med utvendig filter er hvis man bruker det i små karr; man får nemlig mer kapasitet da et uvendig filter gjerne har 5 liter ekstra og man slipper å ta opp plass innvendi gi akvariet. Derfor bruker jeg utvendig filter i mine 43 liters akvarier.

Utrolig at de ikke kan greie å lage noen filterpumper som er lettere å rense, lettere å demontere delene/slangene og rørene osv.. og lettere å få i gang mellom hver rensing? Vet noen her om noe ustyr man kan kjøpe for å slippe å gurgle akvarievann hver gang?

Jeg bruker minst 1.5 h på å rense det utvendige filteret med slanger og alt.. Innvendig filter renset jeg en gang hver 3e mnd bare og brukte da bare 15 min..

leser du syntes det er dyrt . det koster å holde levende dyr . akvarier er tross alt en rimelig hobby, i forhold til mange andre
Det er vel kanskje ikke det økonomiske som er mest aktuellt her ,mer kostnader i forhold til det man får igjen

Er ellers enig i at dette er en "rimelig# hobby i forhold til det å ha hund for å ta et eksempel,veteriærutgifter mm. men det er en helt annen sak.
Inaktiv bruker
Rimelig hobby? Jeg hadde 7 hunder en gang i tiden, og brukte mye penger på dem og på hundeutstillinger og utstyr osv. Men jeg har brukt mer på akvariehobbyen min enn jeg brukte på hundene Så, hvis man begynner å regne på det så er det ikke akkurat rimelig...
Selvfølgelig kan det bli dyrt he he ,det kommer jo mye an på hvor mye en gjør av det selvfølgelig.Har man mange kar og dyre fisker ,så blir det penger av det.Men ,det trenger ikke nødvendigvis bli dyrt.
har eheim 2224 i 160L og 115L, de trenger rens 1 gang i mnd men bare slangene, dette tar ca 20-30 min og fikse. i 45l og 54l har jeg innvendig pumper som trenger rens bare hver 2-3 mnd. de er selvfølgelig over dimensjonert. eheim biopower 200 i 54l, og eheim 2012 i 45 l. så har du ikke behov så dropp utv, kjøp heller en større innvendig pumpe.
Takk for alle innlegg!

Sølvi Gullaksen
[QUOTE=malla100]leser du syntes det er dyrt . det koster å holde levende dyr . akvarier er tross alt en rimelig hobby, i forhold til mange andre.

Det er vel kanskje ikke det økonomiske som er mest aktuellt her ,mer kostnader i forhold til det man får igjen

Det var det jeg mente, ja.

På begge 60 literne har jeg to stk "HAILEA HL-BT400" kjøpt på Dahls Dyrerike.
Og det står bak på esken at de skal klare akvarier fra 50-100 liter, så egentlig bure dette holde. Men jeg opplever at filteret veldig ofte blir tett. Kanskje det kunne hjelpe med noe annet filtermateriale inni?

Tilbake til utvendige filtre:
Jeg var ikke klar over at man måtte rense slangene så ofte... :O

Jeg tenkte jeg først skulle prøve å kjøpe Tetratec EX 400 til min ene 60 liter som et slags "prøve-prosjekt for å se om jeg ble fornøyd. Og heller kjøpe flere senere.

Men nå ble jeg igjen veldig usikker. Jeg har jo et 240 liters juwel akvarium. Kanskje jeg heller burde investere en utvendig pumpe på denne. Jeg har hørt at juwel sine innvendige pumper har litt dårlig kapasitet, og dessuten tar mye plass.
Jeg tenkte da på å kjøpe denne, siden jeg skal til aquamanias i dag.

Hva tror dere?
da hadde jeg gått for fluval 405 i stede for 305. man burde dobble kapasiteten til pumpa forhold til liter. du har 240l så da hadde jeg gått for en pumpe som tar nesten 480l akvarie.
Har selv 305 og 205, anbefaler begge, akvariet 305 går i, er 220l, med 12 L-maller, 2 sommerfuglciklider og 10stk apistogramma sp. masken (ungfisk), dette har gått 1år, har ennå ikke måtte rengjøre slanger eller filteret, samme med 205, er veldig fornøyd med fluvals utvendige pumper.
anders86
da hadde jeg gått for fluval 405 i stede for 305. man burde dobble kapasiteten til pumpa forhold til liter. du har 240l så da hadde jeg gått for en pumpe som tar nesten 480l akvarie.

Jeg er redd jeg ikke helt forstod det du skrev om at man "bør doble kapasiteten til pumpa i forhold til liter..."

Jeg mener, det står jo på siden til aquamanias at pumpa funker opp til 300 liter, så jeg forstår ikke helt hvorfor du anbefaler meg å kjøpe en pumpe med større kapasitet...

Blir det ikke fryktelig sterk strøm da? Og jeg som har scalarer også. Og de skal, slik jeg har forstått det, ikke ha så mye strøm siden den har så store sideflater, og den kan lett "rive seg med" strømmen... Eller er jeg på bærtur?
Lene Jødahl
Har selv 305 og 205, anbefaler begge, akvariet 305 går i, er 220l, med 12 L-maller, 2 sommerfuglciklider og 10stk apistogramma sp. masken (ungfisk), dette har gått 1år, har ennå ikke måtte rengjøre slanger eller filteret, samme med 205, er veldig fornøyd med fluvals utvendige pumper.

Hei.

Tror du en 305 vil funke til 240 liter også, eller tror du jeg trenger større?
Din erfaring?
Utvendig filter - er det verdt å kjøpe det?
Hei..
Ser du har fått mange innspill..selv syns jeg utvendige pumper er bra,men det finns innvendige også som holder i lange baner til karene dine feks eheim 2048 eller eheim 2252(men blir kanskje for kraftig for dine kar)...ang de filtrene du har så hadde jeg kjøpt blåmatte og brukt det,da vil du slippe at filtrene går tette hele tiden..

Mvh Frank
BIGBrother
[QUOTE=anders86]da hadde jeg gått for fluval 405 i stede for 305. man burde dobble kapasiteten til pumpa forhold til liter. du har 240l så da hadde jeg gått for en pumpe som tar nesten 480l akvarie.

Jeg er redd jeg ikke helt forstod det du skrev om at man "bør doble kapasiteten til pumpa i forhold til liter..."

Jeg mener, det står jo på siden til aquamanias at pumpa funker opp til 300 liter, så jeg forstår ikke helt hvorfor du anbefaler meg å kjøpe en pumpe med større kapasitet...

Blir det ikke fryktelig sterk strøm da? Og jeg som har scalarer også. Og de skal, slik jeg har forstått det, ikke ha så mye strøm siden den har så store sideflater, og den kan lett "rive seg med" strømmen... Eller er jeg på bærtur?

det at produsenten sier akvarier opptil 300l skal man ta med en klype salt er det mange som sier. selv har jeg en eheim 224 i 160l den er til 250l står det, men er ikke noe voldsomt med strømm så kjører en sirkulasjons pumpe i tillegg. angrer meg for at jeg ikke kjøpte større pumpe selv. ang scalarer så skal ikke uttale meg.
Jeg tror ikke det er noe problem å bruke 305 til ditt akvarium, det er riktig att scalarer ikke bør ha så sterk strøm, men hvor stor forskjell det er på 304 og 405 vet jeg ikke, har ikke prøvd 405. Hvis du har de fiskene i akvariet, som er oppført på siden din, tror jeg ikke det er noe problem å bruke 305. Mvh Lene
Ja, tusen takk for svar alle sammen!

Da jeg var hos aquamanias i går bestemte jeg meg for å kjøpe et utvendig filter til 240 liter'n min. Han anbefalte meg å kjøpe en fluval utvendig pumpe, så jeg kjøpte en fluval 305 som kostet litt over tusenlappen. Jeg er veldig fornøyd med kjøpet.

Så da jeg kom hjem reiv jeg ut pumpehuset inne i juwel-akvariet og rigget opp den nye pumpen. Så langt har det gått veldig fint, den bråker ikke noe særlig heller.

Angående de to 60 literne mine, så kjøpte jeg også en grov, blå filtermatte som jeg har erstattet med de to filtersvampene som var i pumpene da jeg kjøpte dem.

Igjen, takk for hjelpen!
Jeg tror du vil bli fornøyd med å ha valgt utvendig filter, Bigbrother! Jeg har ingen erfaring med filteret du har valgt, men har selv tatt ut filterboksen fra både Juwel 125-literen og Juwel 63-literen, og erstattet begge med Eheim 2224. Jeg er veldig fornøyd!

Det eneste som bekymrer meg med det du skriver, er at du har tatt ut filterboksen samme dag som du kjøpte nytt filter. Du hadde vært mye sikrere om du hadde kjørt dem parallellt i noen uker. Håper du iallfall skvisa svampene fra filterboksen godt i det nye filteret?
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap