Olivinsand
Hei!
Ser det er skrevet endel tidligere om olivinsand fra Biltema, men det er veldig mange svar som baseres på hva man har lest. Jeg har kjøpt denne sanden og er veldig usikker om jeg skal bruke denne. Er det noen som har lang erfaring med denne? eller er det noen som vet med sikkerhet at den ikke kan brukes? Leser at noen har gode erfaringer men det står ikke hvor lenge de har hatt den i akvariet.
På forhånd takk.
Ser det er skrevet endel tidligere om olivinsand fra Biltema, men det er veldig mange svar som baseres på hva man har lest. Jeg har kjøpt denne sanden og er veldig usikker om jeg skal bruke denne. Er det noen som har lang erfaring med denne? eller er det noen som vet med sikkerhet at den ikke kan brukes? Leser at noen har gode erfaringer men det står ikke hvor lenge de har hatt den i akvariet.
På forhånd takk.
Postet 03.11.10 kl 17:55
Postet 03.11.10 kl 18:47
Inaktiv bruker
jeg prøvde å kjøpe sand på biltema. de sa jeg skulle kjøpe sandblåser sand.... endte opp med å kjøpe på dyrebutikk heller
Postet 03.11.10 kl 18:54
Thomas Håvarsteinjeg prøvde å kjøpe sand på biltema. de sa jeg skulle kjøpe sandblåser sand.... endte opp med å kjøpe på dyrebutikk heller
Det er den sanda det snakkes om, Thomas.
Selv bruker jeg den 'grove' sanda uten Olivin, de lærde strides om hvor farlig Olivin er. Av egen erfaring begynner jeg faktisk å bli lei den lyse sanda da ALT av partikler synes på den. Men den er fin for coryer, kuhliier og annen fisk som helst skal ha sandsubstrat.
Postet 03.11.10 kl 19:17
Har fått mail nå av en som har skrevet om den tidligere. Han har god erfaring med Olivinsand og jeg velger og prøve den. Han har hatt den i akvariet i over 1 år. De som skriver at den ikke skal brukes eller får anbefalt og ikke bruke denne har jo ikke prøvd den. Er det noen som har gode eller dårlige erfaringer med denne er det veldig interesant og høre. Ikke bare og lese de samme svarene på at man har hørt at den ikke kan brukes eller at man har hørt at den kan brukes.
: )
: )
Postet 03.11.10 kl 19:33
Inaktiv bruker
Var selv på biltema for sand, de gav meg Olivinsand og sa at det passet til akvarium. Når jeg kom hjem og fikk lest litt fant jeg ut at det var best å bytte den i den "riktige" sanden (som er billigere forresten...) Angrer ikke på det ettersom alle fiskene fortsatt lever å jeg slipper å være red for å forgifte dem daglig
Postet 03.11.10 kl 20:43
Postet 03.11.10 kl 20:54
Olivin er magnesium jern silikat. Finkornet sand har stor overflate og påvirker derfor selvfølgelig vannet i langt større grad enn større stein. Antar at problemet skyldes at det oppstår for høye jernkonsentrasjoner i vannet. Jern er bra i mindre mengder, men giftig i store mengder. Om en bytter vann ofte og ikke har for surt vann, vil en kanskje ikke oppleve noen problemer. Ved lite vannskifte, surt vann, plantetilskudd med jern og jern i kranvann, da må en jo bare anta at det blir altfor mye.. Det forklarer nok at folk har forskjellige erfaringer med sanden.
Har ikke selv målt jern og magnesium konsentrasjonen i kar med olivin sand. Det kunne vært kjekt..
Har ikke selv målt jern og magnesium konsentrasjonen i kar med olivin sand. Det kunne vært kjekt..
Postet 03.11.10 kl 21:32