Kjøpe biltemasand?

noen som vet hvor jeg kan bestille biltemasand?
dette er sandtypen jeg trenger http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Sand/
men lurer på om jeg trenger 1 eller 2 poser til et 160L akvarium

de fiskebutikkene hær i nærområdet har ikke så finkornet sand jeg trenger til palettciklider.

Mener jeg brukte 1 1/2 pose med biltemasand i mitt 160l. Jeg liker også at det er litt tykkelse på sandlaget. Biltema sender ikke varer så da må du nesten få noen du kjenner som bor i nærheten av biltema, og sende den til deg. Men dette er dyrt, da sand veier mye.

Kan ikke butikken hos deg bestille fin rådasand eller noe?
Du kan vel desverre ikke bestille Biltemasand noen steder.
Må kjøpes i en av Biltemas butikker...
Rådasand har også en slik type fin sand.
Om din butikk ikke har denne inne burde de kunne skaffe den, vil jeg tro.
Å sende sand i posten er dyrt, så du får håpe at du finner innen henteavstand
Fantastisk!
Ble noen sekunder seinere enn Tom K med svaret,
men ser at vi omtrent har svart identisk.

Lykke til!
Jeg var hos Biltema å handla sand i dag, og de hadde igjen noen få sekker så vidt jeg vet.
Det jeg la merke til at sanden som kalles "blåsesand" i katalogen er noe de kaller olivinsand, og visstnok ikke den typen vi kan ha i akvarier.
Den sanden som kan brukes er bare merket "sand".
Thomas Føhr
noen som vet hvor jeg kan bestille biltemasand? dette er sandtypen jeg trenger http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Sand/ men lurer på om jeg trenger 1 eller 2 poser til et 160L akvarium de fiskebutikkene hær i nærområdet har ikke så finkornet sand jeg trenger til palettciklider.

En annen mulighet er byggevareforretninger som selger sement og slikt. De har vanligvis sand i flere kornstørrelser, bl a en som ligner biltemasand (omtrent samme kornstørrelse.

Hilsen
Stephan L Sandemose
Stephan Sandemose
[QUOTE=Thomas Føhr]noen som vet hvor jeg kan bestille biltemasand? dette er sandtypen jeg trenger http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Sand/ men lurer på om jeg trenger 1 eller 2 poser til et 160L akvarium de fiskebutikkene hær i nærområdet har ikke så finkornet sand jeg trenger til palettciklider.

En annen mulighet er byggevareforretninger som selger sement og slikt. De har vanligvis sand i flere kornstørrelser, bl a en som ligner biltemasand (omtrent samme kornstørrelse.

Hilsen
Stephan L Sandemose
Jobber på BYGGERN å vi tar ikke inn noe så fint. Får kjøpe grus å vente til de får inn rå sand i hammerfest da.
Olivinsand skal du ikke bruke!

Biltemasanden som anbefales har 2 kornstørrelser på sanda..
Di aller fleste bruke den groveste.

Å det står på sekken at den er egnet før akvarium.
koster ikke mye heller. mener jeg betalte ca 79kr før en sekk.

Jeg har brukt 3 sekkert på en 325L.
Men har dog laget litt forhøyninger i bunnen med sanda.
Men kjøper du 2 sekker har du helt sikkert nokk til ditt akvarium.
Var å kjøpte litt sand i dag selv, tenkte jeg skulle prøve blåsesand i nye 240 juwelen.

Biltema har tre forskjellige blåsesand typer;

Som Martin sier så er den som er anbefalt til akvarier merket kun med "SAND", forøverig har den varenr: "17-5425"
(0.2-1,0mm).

De andre to typene er blåsesand av olivin og en som er laget av aluminiumsilikat.

Disse to bør du nok for sikkerhetsskyld styre unna, ikke fordi olivinen eller aluminiumsilikater er giftig for fiskene i seg selv, men sandenkan inneholde en del sporstoffer som potensielt sett kan være veldig skadelige for livet i akvariet.

-Kristoffer

men fordi at selve steinene er veldig skarpe,

Akkurat det med at steinene er skarpe er vel blitt motbevist.
Såg en artikkel her inne før en stund siden der akkurat den type sand ble undersøkt under et microskop. Å konklusjonen var vel så at den steinen ikke var skarp i kantene.

Ja det stemmer nok, så det faktisk akkurat selv etter litt googling, endra akkurat svaret før jeg så at du hadde svart
Ok.

Tenkte eg bare skulle si det. Er ikke sikkert det er så mange som vet det.
BimBim
Olivinsand skal du ikke bruke! Biltemasanden som anbefales har 2 kornstørrelser på sanda.. Di aller fleste bruke den groveste. Å det står på sekken at den er egnet før akvarium. koster ikke mye heller. mener jeg betalte ca 79kr før en sekk. Jeg har brukt 3 sekkert på en 325L. Men har dog laget litt forhøyninger i bunnen med sanda. Men kjøper du 2 sekker har du helt sikkert nokk til ditt akvarium.

er det olivinsand jeg har sotte ut på linken?

Nei.
Det hadde du ikke.
Var mere et felles svar jeg kom med om at olivin sand ikke burde brukes.
Siden det var en som nevnte det.
Var ikke spesifikt rettet mot deg.
ok, trudde jeg hadde tatt feil sand:p
men får prøve å finne noen som kan kjøpe å sende oppover til finnmark
nermeste biltema før deg er vel da i Tromsø.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap