Sand fra jula

Velger å starte en ny tråd fremfor å kapre den tråden som handler om dyrebutikker.

Kikket på linken om filtersand fra Jula, og lurte på om noen har erfaring med denne?
Så vidt jeg kan se står det ikke stort om innholdet. Nå husker jeg ikke hva det het det som ble tilsatt til biltemasanden. Sikkert noen som vet dette?
Så da er spørsmålet om denne sanden er trygg, eller om det inneholder noe av de samme farlige stoffen?

Bær over med mitt klønete spørsmål, jeg klarer bare ikke huske hva det stoffet heter......

Sanden:

http://www.jula.no/filtersand-for-sandblasing-123209

Jeg får ikke til å lage en link i dag......
Hei

Jeg har brukt denne sanden helt siden jeg startet med akvarier, ingen problemer
Dette er ikke sand med olivin. Men den er veldig finkornet.

Kan sjekke innholdet i morgen, da jeg har noen sekker stående hjemme.
Begge Biltema-butikkene i tilgjengelig nærhet er tom for sand. Så da må jeg finne et alternativ. Noen som har noe å tilføye om Jula-sanden?
Hei Sissimor.

Jeg bruker fortsatt sand fra jula, sist i nykaret som du så før jeg hentet det

Jeg har gode erfaringer med den sanden.
...ja, og det fine er at JULA sanda er nesten halv pris i forhold til Biltema sin sand.
Samme farge og grovhet! Biltema tar kr 64,90 for 16 kg= 4,05/kg, mens Jula tar kr 59,- for 25 kg =2,36/kg... slå den...
Bare så synd de ikke har butikk i Bergen
Hei!

Legger til et spørsmål i denne tråden.

Er det denne sanda fra Jula man kan bruke? Ser at den er veldig finkornet (0,2-0,7 mm), er det "farlig" mtp planter og slikt, så lenge man har sandsnegler?

Tilleggsspørsmål; hvis jeg kjøper denne sanda (når noen har bekreftet at denne er ok) til vårt 300 liter-akvarium, holder to sekker? OG hvor mange snegler bør man ha? Og, er sandsnegler, sandsnegler (altså, er det samme hva slags type snegler, så lenge de heter sandsnegler)?

Takk for svar!
SoppenCamilla
Hei! Legger til et spørsmål i denne tråden. :) Er det [URLBLOCK1] sanda fra Jula man kan bruke? Ser at den er veldig finkornet (0,2-0,7 mm), er det "farlig" mtp planter og slikt, så lenge man har sandsnegler? Tilleggsspørsmål; hvis jeg kjøper denne sanda (når noen har bekreftet at denne er ok) til vårt 300 liter-akvarium, holder to sekker? OG hvor mange snegler bør man ha? Og, er sandsnegler, sandsnegler (altså, er det samme hva slags type snegler, så lenge de heter sandsnegler)? Takk for svar! :)


ja, den funker den. nei den er ikke farlig, men bør vaske den litt for å få vekk støv i sanden.

når det gjelder sandsnegler er vell Malaysisk sandsnegle den mest brukte sandsneglen. det holder med en 10 stk, de formerer seg veldig fort.
Sølvi Gullaksen
Bare så synd de ikke har butikk i Bergen :(


Jula åpner i Åsane over sommeren.
Supert ,takk for opplysningen ,gleder meg
Jeg spurte Jula om man kan bruke denne sanden i akvarium:
http://www.jula.no/filtersand-for-sandblasing-018297


Fikk dette til svar:

Hej

Nej, det kan man inte.
BIG1
Jeg spurte Jula om man kan bruke denne sanden i akvarium: http://www.jula.no/filtersand-for-sandblasing-018297 Fikk dette til svar: Hej Nej, det kan man inte.


Kan du få de til å utdype litt?
Jeg har to sekker med den sanden stående som jeg har tenkt til å bruke, og vet om mange flere som bruker den uten problemer. Eneste er vel at den er litt finkornet, men det er jo ikke direkte skadelig.

Jeg lurer på om de bare sier man ikke skal bruke den fordi de ikke vet rett og slett.
Er det tilsatt noe i sanden da?
KajaB
[QUOTE=BIG1]Jeg spurte Jula om man kan bruke denne sanden i akvarium: http://www.jula.no/filtersand-for-sandblasing-018297 Fikk dette til svar: Hej Nej, det kan man inte.


Kan du få de til å utdype litt?
Jeg har to sekker med den sanden stående som jeg har tenkt til å bruke, og vet om mange flere som bruker den uten problemer. Eneste er vel at den er litt finkornet, men det er jo ikke direkte skadelig.

Jeg lurer på om de bare sier man ikke skal bruke den fordi de ikke vet rett og slett.
Er det tilsatt noe i sanden da?

Venter på svar fra de.
Fikk bare dette til svar:

Hej

Den är inte så ren som den behöver vara i ett akvarium.

Hälsningar
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap