Noen som kan anbefale en god slamsuger som kommer til mellom plantene? fortell meg om din;)

Hei
må kjøpe meg en ny slamsuger da min er for stor klokke på, kommer dårlig til blandt røtter og planter. Har til nå bare brukt basic slange med rør på, men ser det er mere fancy ting å få kjøpt, med rister og klemmer og jeg vet ikke hva..
Slike "rister" må da hindre dritten i å komme ut?
Kan noen anbefale/fortelle om forskjellige til meg? Har ikke råd til bomkjøp
Lurer i samme slengen på hvilken algeskrape? bruker nå bare en kjøkken svamp, men hadde vært greit å slippe å bli våt hver gang.. har buet glass.
mvh Hilde
Bruker skrubbehanske type denne for å pusse glasset (det finnes billigere varianter, men det er sent :o), eller kjøkkensvamp, eller filtervatt. Må ikke være så fancy for å funke. Har også buet glass, må jeg skrape tar jeg på singlet ;o)

Har et uttall varianter av slamsugere, har endt opp med bare røret fra en superkostbar Eheimklokke. Funker like godt med en hjemmelaget, slange påklistret ett eller annet litt stivt. Lar slangen gå ut via en bøtte, og redder rekeyngel og sandsnegler i etterkant.

Rundt røtter skal man uansett fare varlig, de er skjøre, og slam har plantene bruk for...
Bruker den minste fra TetraTec, liten klokke på den. Det lille av guff som blir igjen mellom plantene får bare bli der. Fiskene spøler det utover uansett. Har også rist inni, men er så store hull at dritten går inn. Samme gjør forsåvidt yngel ol om man er uforsiktig, men større fisker (neontetra+) blir ikke med.
Bruker noe tilsvarende Lindas løsning med en stump elektrikkerrør skjøtt sammen med en stump hageslange. Praktisk i dype kar der vanlige slamsugere blir for korte, og innimellem planter, steiner og annet man har plassert på bunnen.
Takker for svar
gjør det enkelt altså! Tenkte å kjøpe en type av disse mangnet algeskraperne, den jeg har er gått opp i liminga. men hviken er bra? Kjøkkensvamp fungerer fint, men kjedelig å bli våt hver gang.
Ingen magnetalgeskrape er trygg hvis du har sand i bunnen og er litt slumsete er i alle fall min bitre erfaring. I all sand finnes det magnetiske partikler, er du uheldig fester de seg til skrapa, og så er skrapa en vindusrasp. Ikke vakkert.

Hvis karet er dypt eller jeg ikke har noe kortarmet i nærheten bruker jeg denne, på bakglasset i en Juwel Vision 450 er det intet annet som duger uansett. Med hjørnedelen er det mulig å ta det verste på det buede frontglasset. Men ingenting slår badehanske og muskelkraft ;o)
ok, Takker for svar og link den så lur ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Britt Brynildsen
Reklame for plussmedlemskap