Grunnbok om akvaristikk.

Jeg ble svært overrasket da jeg fikk boken, Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora skrevet av Gabriella Ekstrøm, i posten i dag. Og overraskelsen ble ikke mindre da jeg leste hilsningen inne i boka. Jeg har aldri vært spesielt opptatt av å samle på bøker med forfatterens signatur, men denne var kul å få :p

Her er det nok en god venn som ønsker min boksamling større; for ikke har jeg bestilt denne

Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora er en grunnbok i akvaristikk som ikke bare er for nybegynnere. Den forklarer vannkjemi, utstyr og hvorfor fiskene har så kompliserte navn. Du får vite hvordan fiskenes naturlige miljø ser ut, og hvordan du kan etterligne det hjemme slik at både fisker og planter trives. Videre behandles fiskenes og akvaristens helse, fôr, avl og etikk. 108 artsbeskrivelser introduserer de ulike fiskegruppene og tilsammen 277 fantastiske fotografier over og under vannflaten gjør boken til en inspirasjonskilde samtidig som den kan fungere som et oppslagsverk om problemer oppstår.

Så løp og kjøp, folkens!



[External Image]


[External Image]
Gratulerer! Og takk for boktips! Jeg kommer til å bestille denne nå.
Pst. Man får den til omtrent halve prisen på Bokia.
Kult! Gratulerer med ny bok Alltid kjekt med fiske bøker, spesielt signert. Er på jakt etter noen gode bøker sjøl. Kan du legge ut bilder av innholdsfortegnelse? Kanskje dette er ei bok eg bør vurdere
Må ha vært en svært hyggelig overraskelse ;D
Her har du innholdsfortegnelsen, Svein Inge.

Jeg har ikke lest boken ennå, men bare bladd fort igjennom og førsteinntrykket ser veldig bra ut. Det er absolutt en bok å anbefale

[External Image]
Denne boken har eg, men eg måtte ikke overraskende betale den selv ;p

Etter min mening er dette den beste grunnleggende akvarieboken på skandinavisk. Med fare for at eg har gått glipp av noen utgivelser.

Sammenlignbare bøker på norsk;

Akvariet fra A til Ø: 17 år gammel og ikke bra, synes eg. Den har eg kvittet meg med.

Norsk Akvarie- og Hagedamleksikon: Norsk og norsk, men den er da oversatt (og bearbeidet til norske forhold, som det så fint heter) til norsk...
Denne har eg bare hatt til låns, men den imponerte meg ikke. Nybegynnerbøker med stort fokus på saltvann og dam har eg heller ikke noe sans for, så denne feilet også på det punktet.


Så eg anbefaler boken på det sterkeste til alle nybegynnere, men også til de erfarne

Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap