Akvastabil effect-line 325/530

Hei!
Jeg er på jakt etter ett nytt akvarium. Akvastabil Effect-Line 325/530 hadde vært tingen, helst 530. Problemet er hvor jeg kan få tak i det uten at det koster det hvite ut av øynene.
Er det noen der ute som har god erfaring angående dette ? Gode priser etc.
Dahls Dyrerike ? Online ?

Jeg er helt ny her på forumet så jeg må beklage hvis alt det jeg spør om allerede har blitt besvart i en nyere tråd.

Takk!
Hei og velkommen. Det er masse brukt til stort sett hyggelige priser under rubrikk delen her. Og også en del på finn.no. Hvis du vil ha butikknytt og kan reise feks til danmark og hente så er det en mulighet. Www.akvarieudstyr.dk feks. Trykk på det norske flagget først så får du alt opp i norske priser.

Tror jeg ville prøvd brukt først. Følger stort sett med litt ekstra utstyr da.

Har du tenkt på om du vil ha lystopp fra produsent?
Vil du ha akvariemøbel fra produsent?
Hva med pumper og slikt?
Bakgrunn?
Hvilken type fisk har du tenkt deg?

Hvis du har svar på de fleste av spm over så kan ett brukt være den beste løsninga hvis ikke budsjettet strekker til. For ofte kan du få med det meste av de tingene i spm over til en meget hyggelig pris.

Fordelen med nytt fra produsent er at da får du akkurat det du vil ha med tanke på møbel/ aluramme og lystopp. Men stort sett en ganske stor prisforskjell her.
Satte opp en ny Akvastabil med dempbar T5 heldekkende lystopp og møbel. Denne fikk jeg til en konkurransedyktig pris hos Dahl`s i Moss.
Bildet viser oppsettet minutter etter at det er kommet fisk i det. Nå er det krystallklart vann, og alle tekniske remedier er skjult bak bakgrunen
Lager de effectline lenger? Heter det ikke Mark II? Og har blitt helglasskar med ramme i bunn og topp? Utrolig lekre!


Bruktmarked er jo et godt alternativ. Selv kjøpte jeg et 2 år gammelt svart 530, med t5 topp, Back to nature bakgrunn, utvendig pumpe, effectlinemøbel og en masse annet utstyr i Sverige. For 5500 SEK. Så det kan lønne seg å følge med på Blocket.se, i tillegg til Finn.no og selvfølgelig rubrikkannonsene her inne.
Hei
Takk for alle gode forslag og svar!

Til deg Are - Ja jeg ønsker både møbel og lys fra samme produsent. Fisk har jeg, discus ungfisk, som ønsker ett nytt hjem før de blir alt for store
Bakgrunn som passer er også topp, back to nature etc.
Når det gjelder pumpe så hadde jeg tenkt på EHEIM 2128 til 325l, til 530l vet jeg ikke helt, men helst EHEIM siden det har jeg god erfaring med.

Hanne - De selger fortsatt effectline ja, har dessverre ikke fått sett på de nye Mark II, burde kanskje det hvis de er så fantastiske som du sier )
Mark II er flotte for all del. Men jeg synes effectline serien også er veldig fin. Har selv en 530 i denne serien med møbel og lystopp. Helt nydelig.

Bakgrunn kan du få på Akvadekor.com har selv bestillt derfra. Fantastisk service og helt prima bakgrunn. Den er custom laget i form og farge og har en meget hyggelig pris. Da får du noe ikke alle andre har.

Det som oftest er dyrest er nettopp møbel og lystopp. Kan anbefale deg t5 dimbar. Har den selv og den er fantastisk. Så da er det jo som oftest lommeboka som bestemmer men som sagt brukt er ofte lurt.

Jeg kjører fluval fx5 i mitt kar og er ikke annet enn knall fornøyd med det. Her er smaken som baken i forhold til filtere. Tror ikke du gjør no feil om du går for fx5 eller Eheim. Jeg ville kanskje hatt en av de større eheimene men det er mitt valg.

Lykke til og skrik ut om du lurer på noe av det jeg har skrevet, spesiellt bakgrunn fra akvadekor for de kan jeg virkelig anbefale.
Takker Are
Fluval var også en av merkene jeg så på. Litt billigere forresten, noe som jeg ikke akkurat klager på hehe.
Siden jeg ser på både nytt og brukt så ringte jeg Dahls Dyrerike. Han skal komme med ett tilbud på både Mark II 360l med møbel og den eldre 530l med møbel.
Bakgrunn fra akvadekor.com så ganske spenned ut, takk for tipset!
Flott da. Hold oss oppdatert på karret.

Jeg tar av meg hatten for Akvadekor. Du får akkurat det du vil ha til under halv pris i forhold til btn. Også får du noe ikke alle har. Du kan også få kammere til filter innsug/utblås og varmekolber. Vil du ha kammer til ekstra filtrering får du det. Også ser de veldig naturtro ut.
Ville du anbefale sirkulasjonspumpe i tillegg?
Discus som skal bo i det.
Mine discus kunnskaper er veldig begrensa så det tror jeg noen andre skal svare på. Men skal du ha sirkulasjonspumpe ville jeg gått for Tunze med en multicontroller. Da får du variabel strøm i karret, eller jevn om du vil det. Men noe sirkulasjon er vel greit å ha ville jeg tro?
Godt de lager effectline enda, hvorfor gå bort ifra et så godt konsept Har som sagt to, og det er flotte kar! Litt kronglere å få tak i 80w t5 lysrør her jeg bor, men det kan jo bestilles...

Jeg har FX5 og en sirkulasonspumpe (1200l/t) i den ene 530 min. Den gang jeg hadde discus trivdes ikke de så veldig med dette. Ble stående mye i ly av en rot. De ble liksom litt vindskeive... Når jeg byttet filter, kom de frem mye mer. Mulig jeg kunne forandret på utblåsvinkel osv og fått samme effekt. Men jeg hadde nå engang et annet filter stående. Ellers er jeg utrolig fornøyd med alle mine FX5, har ikke eheim så jeg kan ikke sammenligne. Men jeg liker ideen med to utblås, som enkelte av disse har!

Blir nok Akvastabil Mark II 360 med full pakke - skap og T5 dempbar top.
Ønsket 530, men ble nok litt for stort til plassen jeg har..kanskje neste gang.
Hadde tenk sand fra Biltema.
None forslag til hva jeg burde bruke some underlag?
Spesielt der hvor plantene skal gro.
Så Morro da. Alltid gøy med nytt karr. Og Akvastabil tankene er jo fantastisk flotte. Jeg har 2 cm tykke isopor plater under sanda i 530 literen. Men så er innredninga mi bestående av Stein da. Skal du ha mye planter så ville jeg kanskje skaffet meg sånne tabletter du trykker ned i substratet rundt plantene? Men dette er ikke mitt bord altså. Er nok mange her som kan gi deg gode svar på dette. Skulle du hatt høy ph og Stein som innredning hadde jeg hatt noen gode råd

Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap