Er juwel rio 125 en god invistering?

Hei, etter å ha hatt et 54 liters akvarium i snart et halvt år begynner jeg å se etter noe litt større, og jeg syns Juwel Rio 125 et en fin oppgradering, men jeg syns det er noe dyrt, selv om det er med møbel. Om noen har noen andre forslag er det bare å komme med det, men det må være over 100 liter, men maks 80cm i bredden.
hei =)

kommer vel mye an på hva du skal ha i det? jeg foretrekker store karr. uavhengig av beboere. vil man kun ha småfisk så kan man ha mye småfisk. blir man lei smått så har man muligheten til å gå for større fisk med større karr. med små karr begrenser man seg til små fisk. men så kommer lommeboka inn. samt plassen. jeg ville kjøpt så stort som det er plass til. og som lommeboka tillater da selvsagt = )

om du velger juwel, akvastabil, aqualine osv. er i grunn ikke så store forskjellen. kommer an på hva du liker. jeg liker akvastabl og aqualine fordi de stort sett har mer dybde enn juwel sine karr. men her er det personlige preferanser som gjelder. du har jo også lido karret? nå kan jeg fint lite om juwel sine karr men det er vel på 120 liter? men har noe mer høyde i forhold til rio 125? usikker på dette altså, men mener jeg leste noe om det ett sted en gang =)

har du sjekket finn.no og bruktmarked forøvrig? mener jeg så en komplett rio 125 på finn.no til 1500 kr. det er ikke verst.
Jeg vil heller utvide det antallet jeg har nå av forskjellige fisk, enn å ha nye og større fisker, men det var egentlig ikke det jeg mente. Jeg tenker på kvaliteten på selge akvariet, møbelet, filteret etc, vil gjerne ha noe som holder i mange år.
kvalitetsmessig så er det ikke store forskjellen fra de andre store. jeg veit det er mange forskjellige meninger om dette. mange mener akvastabil er det som er det beste. men det er nok mest personlig smak som teller. som sagt så har jeg selv kun akvastabil da jeg synes dybden på juwel karrene ikke passer meg siden jeg har frontosa som er ganske store ciklider. også har jeg custom laga innvendige bakgrunner som bygger en del i karret ( etter eget valg). det kunne jeg ikke hatt i ett juwel karr. skal du feks ha cory og mindre fisk så funker det helt sikker veldig bra.

det jeg ville tenkt på hvis jeg var deg var følgende

hva skal du ha av beboere og deres størrelse.
vil du ha innvendig bakgrunn? i så fall hvilken og hvor mye bygger den?
farge på karr/møbel i forhold til alt annet du har
hva du selv synes er fint og hva som passer best for deg =)

er forresten også ett par akvastabil 180 litere til salgs på nett. det er karr jeg absolutt kan anbefale på det varmeste.
Hvis du skal "investere" så er det vel andre ting enn akvarieutstyr som gir større avkastning Man kan ikke regne med å få igjen så mye når man selger brukt, og spesielt ikke etter at garantitiden har utløpt etter 2-3 år.

Men, personlig er jeg glad i Juwel rio 125 Liter. Det er et rimelig og bra akvarium hvor du får MYE for pengene, pent å se på, lett å rengjøre, man får det i flere farger og kan velge etter smak & behag. Filterpumpa trenger du ikke røre omtrent, kanskje en gang hver 6e måned, såvidt, og det er veldig bra kapasitet på filteret. Det er mer enn godt nok "trykk" i den motoren som følger med, så ikke tro på all info du finner på nett om at man må oppgradere Juwel-filterpumpemotorene. Det gjelder ihvertfall ikke på de nye modellene.

Skal du ha veldig stor belastning/mye fisk i karret anbefaler jeg å oppgradere filtermediet, dvs legge inn annet/mer filtermedie, som feks disse nylon"gryteskrubbene" som man ofte selger i forbindelse med koidammer etc. Eller man kan kjøpe en filterpose i nylon og bruke Eheim filterkuler eller lignende. Da får du veldig bra filterkapasitet. (Det er plass til ekstra filtermedie dersom du ikke bruker kullfiltersvampen som følger med, denne skal du jo kun bruke etter en eventuell medisinering)

Minus med Juwel: Ikke yngelsikkeert. Skal du ha fiskeyngel så bør du velge en annen filterpumpe. Små fisk ( de trenger faktisk ikke være bittesmå heller) kan også kile seg fast mellom pumpa og akvarieglasset, så der bør du silikonere før du tar karret i bruk. Da må du bruke akvariesilikon.

Kjøper du nytt så kommer møbelet flatpakket, så da må du montere dette. Det går grei, men det er jo litt jobb. Jeg kjøpte nytt og det viste seg å være en stor sprekk i bunnplaten, men fikk byttet siden jeg kjøpte på butikk i nærheten. Det er også noe å tenke over; om man kjøper på nett er det vanskeligere å få byttet hvis noe ikke er helt i orden.


Investering i egen hobby og kvalitetstid...
Ellers ser det ut som om Rio ofte går for omtrent halv pris om de er noen år gamle. Men min erfaring er at det er et helt greit akvarie.

Men jeg ville nok ikke tatt sjansen på å ikke rengjøre filterpumpa i løpet av et halvt år. Jeg kjøpte mitt akvarie her i Trondheim på Akvasia. Etter en stund sluttet rett og slett pumpa å virke, og når jeg tok den med tilbake til butikken påpekte ekspeditøren at det var noe skitt i den. Men ikke nok til at pumpa skulle gi seg helt. Jeg fikk en ny pumpe på reklamasjon uten noe om og men, og etter dette brukte jeg bomullspinner og fingre og rengjorde den nye pumpa ved hvert vannskift...

Når det gjelder hva du kan bruke et Juwel Rio akvarie til, så er det jo avhengig av hva slags fisker du vil ha. Og hvis bunnarealet er greit - og du ønsker deg snille stimfisker f.eks, så er det helt kurant. Min erfaring er likevel at hvis du først skal oppgradere, så kan det være vel så lurt å satse på et større akvarie slik at du får større bunnareal i akvariet. For de fleste fisker virker det som om det viktigste er bredde og dybde når det gjelder akvariet, det er i den retningen de prøver å stikke av... Jeg husker godt den dagen jeg kom inn på stua og så at i mitt 125 liters Rio-kar som inneholdt kun keisertetra og noen mindre ancistruser, der svømte det rundt en keisertetrahunn med en halv halefinne. Det kunne jo være flere årsaker til dette, men disse fiskene hadde kommet fra et 430 liters akvarie, og der skjedde ikke slikt. Ergo tenkte jeg at for en stim med fullvoksne keisertetraer, så er 125 liter for smått... Så jeg tror at jeg ville kikket litt på brukte akvarier i nærheten. Eller et akvarie som har andre mål og som kan gi flere liter til plassen.

Et annet forhold er jo lys. De gamle Juwelakvariene ble levert med T8 belysning. Så skjedde det en endring og de ble levert med T5 som standard. Dersom du skal ha god plantevekst så anbefaler jeg de siste. Det vokste greit i mitt som hadde T8, men i og med at akvariet var så høyt så ble det litt for lite lys til at jeg klarte å få de plantene jeg ønsket til å trives.

Alt i alt tror jeg pakkeløsningene for Juwel Rio er gode, men jeg tror at jeg først som sist ville ønsket meg et enda større akvarie dersom du først skulle oppgradere. Da ville du som Erlend nevner ha flere muligheter. Ingen andre møbler som du kan hive ut, være "uheldig" med osv?
Først av alt, tusen takk for gode og utfyllende svar!

Jeg har ikke planer om store mengder fisk, og det blir nok en videreføring av dagens fisker som blant annet er C. Trilineatus, ancistrus og black molly. Kan dog nevnes at jeg har presset mitt nåværende kar til den absolutte grensen, så jeg vil oppgradere før de blir fullvoksne og det begynner å bli trangt.

Når det gjelder møbel må det være hvit, hvis ikke passer det ikke inn, og da vil ikke dama godkjenne det! Jeg kan forresten også kjøpe uten møbel, og heller bygge dette selv, slik som jeg har gjort til mitt nåværende kar (se akvariumet under min profil), men jeg har litt lyst på et standardmøbel. Flatpakket er ikke noe problem, da jeg flyttet i ny leilighet for ikke så lenge siden og er selvlært flatpakkemester.

Det at filteret ikke er yngelsikkert er litt synd, da jeg håpet på yngel fra coryene og kanskje fra ancistrusen en gang i fremtiden, men som du sier, det kan ordnes.

Kan dessverre ikke kaste ut noen andre møbler, da vi bor i en liten leiligheit og alt er nødvendig.
Dette med pumpa i Juwelfilteret har jeg ikke hørt om før, og nå sjekket jeg min som har gått uten rengjøring i 6 måneder, og fant ikke noe møkk i den. Men, dette kommer vel an på hvor mye rusk og rask du har i akvariet, noen planter, mose osv gir jo mer rusk, og da tetter det vel enhver filterpumpe uansett. Å rengjøre den pumpa ved hvert vannbytte hørtes ikke mindre enn slitsomt ut
Nå har jeg funnet en kjøper til mitt nåværende akvarie, så da er det bare å vente til jeg kan presse et nytt akvarie inn i budsjettet!
Kontorstol
Hei, etter å ha hatt et 54 liters akvarium i snart et halvt år begynner jeg å se etter noe litt større, og jeg syns Juwel Rio 125 et en fin oppgradering, men jeg syns det er noe dyrt, selv om det er med møbel. Om noen har noen andre forslag er det bare å komme med det, men det må være over 100 liter, men maks 80cm i bredden. :-)


Jeg har nylig gått fra 56l til Rio 180 liter
Rio 180 koster 3700 hos TAM Zoo.
Eneste aberet med Juwel filterpumper et at fisk kan kile seg fast mellom pumpa og glasset. Nå skjedde det for 4 e gangen for meg i dag og det tok jo evigheter å få fisken løs igjen. Jeg trodde først den var død, for den rørte seg ikke, og jeg har jo ikke sjekket der hver dag, så jeg tenkte den kunne ha vært der lenge.
Men, gudskelov var det liv i den lille rakkern.
Den er ikke så liten heller, en Corydoras arcuatus på over 6 cm er jo ikke så veldig tynn. En annen gang var det en praktbotia på 7 cm som satte seg fast, og som sagt to andre fiskearter har greid å komme seg imellom der. Voksne/store og tjukke Corydoras Sterbai har nok ikke sjans, men yngre sterbai på feks 6 cm kan komme seg imellom.

Jeg har tettet igjen rundt pumpa nederst der med blåsvamp og filtervatt, men de greide visst å komme seg bak der allikevel. Helt utrolig egentlig.

Når de så sitter fast der så greier de ikke komme seg løs på egenhånd, de må skremmes løs med noe, og det er ikke bare-bare å få det til. Jeg fant en tynn ostehøvel som jeg brukte underifra for å skremme fisken til å svømme forover.

Så om dere skal ha juwelfilter så foreslår jeg at dere finner en løsning på problemet FØR dere har i vann For etterpå er det ikke så helt enkelt å få det tett rundt der. man bør silikonere, men man jo også ha noe å silikonere fast under pumpa, i gløppen imellom der. På sidene er det vel nok med kun akvariesilikon vil jeg tro, men under selve pumpa er ikke det nok.

Juwelpumpene er jo ikke yngelsikre heller, så om dere skal ha små fisk eller yngel blir de sugd inn i pumpa også. Det samme med reker etc.


Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap