Magnesiumsulfat - hvor bør jeg kjøpe det ?

Tenkte å prøve å lage mineralstein med alabastergips og magnesiumsulfat, og lurer på om noen har tips til hvor det lønner seg å bestille magnesiumen ? Noen har nevnt apoteket, andre sier at det er VELDIG dyrt der. Andre steder som selger dette ?
Om du går inn på Ebay og skriver "potassium sulphate" i søkeruten, får du en rekke oppslag.

Stephan
Takk for tips :o)

Er Epsomsalt og magnesimsulfat det samme ? Eller inneholder Epsomsalt noe mer ?
Det er det samme (magnesiumsulfat). Hvis apoteket ikke har, prøv helsekost-type butikker.
Magnesiumsulfat har formelen MgSO4 mens epsomsalt eller epsomitt har formelen MgSO4.7H2O, det vil si at det er vannholdig magnesiumsulfat. Hvorvidt dette har noe å si for akvariebruk, vet jeg ikke. Selv har jeg holdt meg til rent magnesiumsulfat. Prisen på Ebay er en brøkdel av hva apotekene beregner seg.

Stephan
Det spiller ingen rolle om det er hydrert. Magnesiumsulfat er hygroskopisk, og vannmolekylene får plass inni den krystallinske strukturen på saltet. Ikke noe problem med mindre man skal beregne molekylvekten. Oppvarming vil fjerne vannmolekylene fra saltet.
Kjøpte en kilos box med magnesiumsulfat her Er en stund siden,så du bør ringe først. Har det sikkert på felleskjøpet og mange andre hagesentere også.
Magnesiumsulfat bruker vi også i ølbrygging. Det kan kjøpes hos f.eks. Bryggselv:



viktste
Magnesiumsulfat bruker vi også i ølbrygging. Det kan kjøpes hos f.eks. Bryggselv: [URLBLOCK1]



Oi, 54kr kr for 1 kg, det er billig ! Apoteket jeg var innom idag skulle ha 10 ganger den prisen for en kg. De har til og med butikk i Oslo :o)
Jepp. Og han som driver butikken er en hyggelig kar og har lynrask service i nettbutikken. De har også kalsiumklorid som kan være aktuellt for akvarister...
Og jeg som betalte 200 kr for 100 gram på apoteket her........
Det blir litt av en kilospris det!

Bra jeg fikk vite dette for nå må jeg ha mer.
[QUOTE=Wenche V]Og jeg som betalte 200 kr for 100 gram på apoteket her........
Det blir litt av en kilospris det!

Bra jeg fikk vite dette for nå må jeg ha mer.[/

Tror hagesenteret var billigst,men det er lenge siden jeg kjøpte så prisen kan ha gått opp.
Var innom Bryggselv i Haslevollen 3E i går, og kjøpte 1 kg magnesiumsulfat fra en meget hyggelig fyr :o)

Magnesiumsulfaten som de selger er beregnet til ølbrygging, og er derfor godkjent som "næringsmiddel". Syns det høres betryggende ut ettersom det skal i akvariet.

Så til alle som trenger magnesiumsulfat (eller vil brygge øl), så vil jeg anbefale Bryggselv :o)

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap