Dødt filter- skal velge nytt-trenger råd

I kveld etter et strøm brudd tok det gamle filteret kvelden. nå får fiskene bare o2 og filtrering igjenom et provisorisk luftdrevet filter. Det består av en liten luftpumpe med stein, filter vatt/grus/litt aktivt kull. det er ganske godt aktivert med gunstige bakterier men filtrerer lite vann i timen.

Dette er et 50l akvarie i oppstarts fasen med2 planter og 3 platy (5 uker i akvariet) som akurat har fått varme behandling for hvitprikk. De har vert symtomfrie i 1,5 uke så jeg er jo bekymret for deres helse nå med enda flere stress faktorer.

De fortjener helt klart noe bedre en det filteret som nå er ødelagt. Det var et gamelt vita teck filter og fungerte, men jeg føler at det ikke passet helt til akvariet og nok ikke var det beste valget. Jeg har sittet og studert forskjellige filter muligheter de siste ukene siden jeg var litt misfornøyd, så jeg har litt oversikt over mulighetene. Dette er et akvarie som jeg har fått av bror min som ikke har hatt det i bruk på over ett år.

Spørsmålet er Hva skal jeg velge?
Jeg har sittet og drømt om sump filter og andre biologiske/fysiske filtere, men dette er jo litt "Over kill" for dette lille karet selv om det jo hadde vært bra med økt vann mengde i sirkulasjon.
Noe jeg har tengt seriøst på er en mini jet med en-eller annen filter patron, men det blir kansje noe mye bevegelse i vannet for fiskene?
eller et eller annet utvendig filter? men det kan kansje bli for dyrt?

Jeg ønsker et filter som kan ta forskjellige typer filter materialer og som og kan være skansom mot yngel og reker. Store systemer kan jeg etablere i neste kar som sikkert blir mye større, og som kansje kan huse scalare eller noe annet flott.

Håper på noen gode råd om filter utstyr som kan øke gleden ved akvariet og som passer for det lile akvariet.

på forhånd takk
Når det gjelder filtrering, er overkill bare bra.

Hva med å kjøpe et skikkelig stort utvendig filter som du kan regulere gjennomstrømningen på? Så kan du evt. flytte det til det store karet når du skaffer det. Om filteret er større enn akvariet, så gjør ikke det noe. Syns faktisk å huske å ha lest et sted om noen discus-freaker som har sumpfilter som er dobbelt så stort som selve karet.
Kan kansje kjøpe en sirkulasjons pumpe og sette på et midlertidig filter og bruke det internt, mens jeg bygger sump. da kan det jo bli billig med mye vann sirkulasjon og mye større vann volum ettervært. det kan jo lette vann bytter også kansje. disse kan jo både løfte vann og justere gjennomstrøms mengde.

Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap