Dafniakultur
Postet 08.02.13 kl 12:32
Aquafarmen har vanligvis, men de er tomme akkurat nå. Holder til i Bergen også hvis jeg ikke husker helt feil.
Postet 08.02.13 kl 13:14
Kan sjekke opp status på dafniene mine nå i ettermidag når jeg skal oppom, har vært litt slapp de siste ukene, men den lever fortsatt.
I forkant av at du kjøper inn en startkuktur trenger du noen par ting...
1. 2-3 beholder på 30l eller mer
2. La vannet stå i 5-6 uker og modnes skikkelig, gjerne med luftestein i starten, og få uyt alle gasser. Regnvann er det optimale å bruke, da trenger det bare lett modning.
3. Kjør på med kraftig belysning underveis gjerne 24/7 for å få litt "liv" i vannet
4. tilsett dafniene og kjøp inn tørrgjær
Jo større beholdere jo bedre, jeg holder mine i fem akvarier på 75l hver. Og selv med såpass volum tar det ikke lang stund før de plutselig begynner å dabbe av. Så da er det greit med 1-2 andre kulturer i bakhånd som er noen uker på etterskudd.
Har også Whiteworm og mini melorm kulturer gående hele året, dette er snasen mat for alle apistoer...
I forkant av at du kjøper inn en startkuktur trenger du noen par ting...
1. 2-3 beholder på 30l eller mer
2. La vannet stå i 5-6 uker og modnes skikkelig, gjerne med luftestein i starten, og få uyt alle gasser. Regnvann er det optimale å bruke, da trenger det bare lett modning.
3. Kjør på med kraftig belysning underveis gjerne 24/7 for å få litt "liv" i vannet
4. tilsett dafniene og kjøp inn tørrgjær
Jo større beholdere jo bedre, jeg holder mine i fem akvarier på 75l hver. Og selv med såpass volum tar det ikke lang stund før de plutselig begynner å dabbe av. Så da er det greit med 1-2 andre kulturer i bakhånd som er noen uker på etterskudd.
Har også Whiteworm og mini melorm kulturer gående hele året, dette er snasen mat for alle apistoer...
Postet 08.02.13 kl 14:06
Endret: 08.02.13 kl 14:06
Postet 08.02.13 kl 17:44
Ja, det er dessverre for kaldt til sending nå og med HeatPack kan det fort bli for varmt for dem et lite øyeblikk og de kreperer allikevel.. De tåler fint å bli sendt vår og tidlig sommer samt høst. Men de liker heller ikke å ha det for varmt, selv om kulturen min nå sikkert har blitt vant til lit thøyere temp siden jeg holder dem innendørs i 20+
Er ikke mye annet fôr som gir en likebra lekstriggende effekt som Dafnier tror jeg. Whiteworms har den effekten på corydoras men apistoene mine får ikke noe ekstremt mer lyst å gå i lek av det. Men med dafnier er det noe helt annet.
<embed src="http://www.youtube-nocookie.com/v/Cs79vFfqPSU?hl=nb_NO&version=3" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Er ikke mye annet fôr som gir en likebra lekstriggende effekt som Dafnier tror jeg. Whiteworms har den effekten på corydoras men apistoene mine får ikke noe ekstremt mer lyst å gå i lek av det. Men med dafnier er det noe helt annet.
<embed src="http://www.youtube-nocookie.com/v/Cs79vFfqPSU?hl=nb_NO&version=3" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Postet 08.02.13 kl 18:23
Postet 08.02.13 kl 19:45
Postet 08.02.13 kl 21:19