Dafniakultur

Er det noen som selger startkulturer til dafnia i norge? Gjerne i bergensområdet?
Aquafarmen har vanligvis, men de er tomme akkurat nå. Holder til i Bergen også hvis jeg ikke husker helt feil.
Kan sjekke opp status på dafniene mine nå i ettermidag når jeg skal oppom, har vært litt slapp de siste ukene, men den lever fortsatt.

I forkant av at du kjøper inn en startkuktur trenger du noen par ting...

1. 2-3 beholder på 30l eller mer
2. La vannet stå i 5-6 uker og modnes skikkelig, gjerne med luftestein i starten, og få uyt alle gasser. Regnvann er det optimale å bruke, da trenger det bare lett modning.
3. Kjør på med kraftig belysning underveis gjerne 24/7 for å få litt "liv" i vannet
4. tilsett dafniene og kjøp inn tørrgjær

Jo større beholdere jo bedre, jeg holder mine i fem akvarier på 75l hver. Og selv med såpass volum tar det ikke lang stund før de plutselig begynner å dabbe av. Så da er det greit med 1-2 andre kulturer i bakhånd som er noen uker på etterskudd.

Har også Whiteworm og mini melorm kulturer gående hele året, dette er snasen mat for alle apistoer...
Dafnier virker på meg som det perfekte levendefor. Enkelt å dyrke, enkelt å bruke. Kunne mer enn gjerne tenkt mg en kultur selv, men været tilsier desverre at det er meget vanskelig åsende akkurat nå
Ja, det er dessverre for kaldt til sending nå og med HeatPack kan det fort bli for varmt for dem et lite øyeblikk og de kreperer allikevel.. De tåler fint å bli sendt vår og tidlig sommer samt høst. Men de liker heller ikke å ha det for varmt, selv om kulturen min nå sikkert har blitt vant til lit thøyere temp siden jeg holder dem innendørs i 20+

Er ikke mye annet fôr som gir en likebra lekstriggende effekt som Dafnier tror jeg. Whiteworms har den effekten på corydoras men apistoene mine får ikke noe ekstremt mer lyst å gå i lek av det. Men med dafnier er det noe helt annet.

<embed src="http://www.youtube-nocookie.com/v/Cs79vFfqPSU?hl=nb_NO&version=3" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Så bra! Jeg har et par tanker som samler regnvann og ellers har jeg grunnvann i springen. Som for har jeg tenkt å bruke en blanding av aktiv gjær og alger.
Var det fremdeles liv i kulturene dine.?Kjøper gjerne en liten gjeng jeg kan videreformere
Gi meg en uke så kan jeg nok skrape sammen litt overskudd til deg, de var litt slapp da jeg var oppom farmen i dag. Men jeg gav dem litt helgekos i form av tørrgjær. Disse er av typen Red Russian så de blir ikke så veldig store så selv ungfisk kan gaffle i seg av disse om du bruker fin nok sil.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap