Jbl aqua in-out problem

Hentet nettopp JBL Aqua In-Out fra posten i dag og var spent på å teste den ut.

Etter mye vann på gulvet så kan jeg ikke skjønne hvordan den skal kunne virke i det hele tatt. Den fungerte forsåvidt greit når jeg skulle suge vann ut av akvariet, men da jeg skulle fylle det med vann igjen så poppet kule-leddet i den delen som festes på kranen ut nesten med gang jeg satte på vannet (langt i fra fullt trykk) - noe som medførte utvidet ordforråd for barna, våte sokker og frenetisk opptørking av vann fra kjøkkengulvet.

Den mutteren (flens? eller hva det heter) som skal holde kule-leddet på plass er akkurat bitte-litt mindre en diameteren på kulen og det skal nesten ikke noe kraft i det hele tatt for å tre kulen gjennom hullet.

Har andre opplevd samme problem eller mangler jeg en del eller har jeg fått en feilvare?

Mvh,
Tom Arne
Fant problemet

Ved nærmere øyesyn ser jeg at mutteren (flensen?) har en hårfin sprekk som nærmest er umulig å se, men som utvider seg lett ved påvirkning. Dette har gjort at kulen vedlig lett "popper" ut. Plasten har litt merkelig mønster rundt sprekken så det ser mer ut som en produksjonsfeil/svakhet enn et rent brudd.

Jeg får kontakte nettbutikken der jeg kjøpte den med en mail med bilde og ser hva de sier.
Har du vannmåler i boligen din? Dvs betaler du for vannforbruket? Da kan Aqua In-Out være en litt dårlig løsning på uttapping av vann. Iallefall hvis man misliker sløsing med ressurser.
Grunnen til det er at vannkrana må stå på fullt og renne for å ha kraft nok til å trekke vann UT av akvariet. Og etterpå skal du fylle vann opp i akvariet igjen, selvsagt, og dermed blir altså vannkrana stående åpen både ved uttapping og opptapping = vannforbruket dobles.

Mulig det er mange som ikke bryr seg nevneverdig om dette, men det bør nevnes, synes jeg. Og mulig det ikke er så veldig merkbart på en regning fra kommunen hvis man bare har et eller to akvarier i hus, for man betaler vel pr kubikk vann. Men likevel - jeg synes det er en utrolig sløsing med rent vann - rett i kloakken.
Det ble en sløsing med ressurser jeg ikke helt likte, så jeg kutta ut å bruke den løsningen da jeg kjøpte den Aqua In-Out pakken. Den ble brukt kun en gang (jeg tok selve slangen og brukte da, men ikke uttappingsprinsippet ble brukt mer)
Jeg bruker samme systemet som deg, er utrolig kjekt og raskt. Jeg har ikke opplevd noe problemer med denne løsningen.

Mona:
Nå svarte du jo ikke han på det han spurte om. Når det gjelder vann og ressurser, så kan vær og en tenke for seg selv. Og trenger ikke en lang kommentar om dette fra deg.
Pga vannmåler og at jeg ikke liker å sløse vann, så gikk jeg ikke for den in and out løsningen. Jeg fyller rett og slett opp karene med hageslange som festes til kranen med en dings fra Biltema

Også på siden av tråden, men det er et alternativ dersom det er noe galt med den in and out greien og trådstarter ønsker å returnere den, så finnes det altså andre muligheter

tapper forøvrig vann med lange og pumpe.
Bilde av problemet
Her er bildet av sprekken. Akkurat den delen var ferdigmontert i pakken slik at sprekken må være enten en materialsvakhet fra produksjonen (noe jeg tror siden plasten så ut til å ha noe hvirvler/mønster ved den korteste sprekken (det var to, en gjennomgående og en på ca en halv cm) eller transportskade. Sprekken er bortimot usynlig å se dersom man ikke presser mutteren utover.
Har sendt mail til nettbutikken så vi får se hva de svarer, men jeg forventer at dette blir en rett-fram reklamasjonssak.

Dersom man bruker den til utpumping med vanntrykk hele tiden så mener jeg å ha lest at den bruker 2l vann fra krana for å generere nok undertrykk til å "suge" 1l fra akvariet. Så man kan faktisk regne en tredobling av vannforbruket ved slik bruk.

Nå er akvariet mitt høyere enn vasken slik at jeg regner med å kun bruke den for å starte hevert-effekten. Målet er å bruke denne til de mindre og hyppige vannbyttene og regner med at man innimellom må bruke den gamle slamsugeren min når jeg skal slamsuge litt grundigere.

Jeg kjøpte denne for primært å elliminiere småsøl av vann på parkettgulvet som det lett blir av hevert og vannbøttbæring fra og tilbake til kjøkkenet. Med denne defekten så gikk jo det i vasken - eller rettere sagt: på gulvet.

I am Princess
Og trenger ikke en lang kommentar om dette fra deg.

Åh, jasså, jeg visste ikke at "Prinsessen" var forum-politi som ga tillatelser til hvem som får svare hva på hva?
Jeg luftet en side ved produktet som omtales. Det må det være lov til.

Nok om det. Av hensyn til tråden svarer jeg ikke mer på off-topic.
En ganske så tydelig skade ja !

Da ble det vått på gulvet ja, vil jeg tro. Huff, en våt hobby vi har hehe. Her har jeg håndklær tilgjengelig over alt ved vannbytter, sånn i tilfelle .
sessan
Pga vannmåler og at jeg ikke liker å sløse vann, så gikk jeg ikke for den in and out løsningen. Jeg fyller rett og slett opp karene med hageslange som festes til kranen med en dings fra Biltema :-) Også på siden av tråden, men det er et alternativ dersom det er noe galt med den in and out greien og trådstarter ønsker å returnere den, så finnes det altså andre muligheter :-) tapper forøvrig vann med lange og pumpe.



Sessan :

Hei. Kan du forklare litt nærmere hvordan du tapper, sa du sa du? Tenker på den pumpen, hvor er den plassert og hvilken type pumpe?
En kan spare på vannet ved å bruke et Powerhead/sirkulasjonspumpe tilkoblet JBL Aqua Inn/Out ved utpumping av akvarievannet. En tar av slamsugerklokken, og så setter/kobler en på sirkulasjonspumpen, og vrir så hendelen på JBLen til utpumping.
Da er det bare å sette i stikkontakten og la sirkulasjonspumpen gjøre jobben.
Og en bruker JBL systemet som vanlig for påfylling av vann.

---

Jeg har brukt JBL systemet med forlengerslange i noen år nå og er kjempe fornøyd.

Lite tips ved bruk av JBL systemet:

- Ved utpumping, og med vannkranen på fult. Sett fingeren under slangestykket (mot vasken) på JBLen et sekund eller to, så vil vannet renne roligere, og en slipper at smådråper spruter alle veier.

-

Det hender en veldig sjelden gang at mitt JBL systemet ikke fungerer helt som det skal, suger ikke vann (vet ikke hvorfor).
Det jeg må gjør da for å få det i gang igjen er...
Tilkoblet, fyller jeg slangen med vann - opp til midt på slamsugerklokken. Går så til karet, legger "klokken" i vannet, og fyller resten av "klokken" med akvarievann for å få ut all luft. Når "klokken" ligger i karet setter jeg vannkranen på fullt (for påfylling av vann) i et sekund eller to før jeg vrir kranehendelen på JBLen over til utpumping. Dette funker vær gang for meg. Hvis andre har dette problemet, kanskje dette funker for deg/dere også.
Hvis det er noen som vet hva årsaken til problemet over er, setter jeg pris på svar.

Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap