Luftstein/pumpe

Jeg vurderer å skaffe en luftstein/luftpumpe til mitt 63 l juwel akvarie. Er jo alt pumpe i det, men jeg liker boblene... Kan jeg ha begge deler? Er det i så fall vanskelig å montere, og kan det monteres ganske usynlig?

Lurer også på om det lager mye lyd, og om noen evt kan anbefale en stille og god variant
Man kan ha begge deler ja, jeg har selv en og det er ikke vanskelig og montere! så lenge du klarer å skjule slangen bak filteret, så under sanden også steinen bak noe så ser man kun boblene min bråker litt, men vet at Mona O vet om en stillegående.
Greit å minne om at du med luftbobler i akvariet risikerer å lufte ut CO2. Plantane dine vil ikkje sette pris på dette.
Det finnes pumper som er ganske stillegående, men bråket fra selve boblene er det vanskeligere å gjøre noe med. Du risikerer også mye kalk o.l. på lysrørene, særlig hvis du har hardt vann.

Syns å huske å ha lest noe om at luftsteinen bør plasseres slik at boblene kommer opp ca. på midten av lysrøret/lysrørene for å unngå å kjøle ned en av endene av lysrøret, noe som jeg mistenker gir ujevn slitasje på røret, eller noe sånt. Jeg sluttet i hvert fall å bruke luftstein selv, etter at jeg syntes at lysrørene begynte å vare unormalt kort tid.
Tusen takk for svar og meninger. Jeg leste slitt rundt på forumet, og så ut til at Schego var et godt valg, så nå har jeg bestit den. Så får vi se hvordan det går, skal ha den midt i (avlang list). Dersom det påvirker lysrøret negativt får jeg revurdere det da. (Hva legger du i unormalt kort tid forresten, aner ikke hvor lenge en lysrør skal vare jeg...)
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap