Pumpe, akvarium

Hei jeg lurer på om noen vet om et bra invendig filter til 70 liters akvarium? HAr tenkt å kjøpe juwel rekord 700. tror det følgte med et filter er ikke sikker, men det stod på en artikkel inne her på AF at noen startpakker (eller de som det følgermed filter til) Ikke var store nok til akvariene de kom med. Så jeg lurte på om ikke jeg måtte kjøpe et ekstra så jeg får et brafilter. Varmekolber som er bra eller luft pumper om jeg trenger det. Noen gode produkter av det ? Hvis andre ting gode produkter blir jeg glad for svar
Det er mye snakk om at produsenter skryter opp filterene sine, men min erfaring er at det går bra. Skjønt jeg kan godt tenke meg at det er en fordel med et ekstra stort filter. Situasjonen avhenger også av hvor mye fisk du har i akvariet, og om du overforer.

Jeg ville ha prøvd med det medfølgende filteret. Det vil vise seg på vannverdiene om det er for lite. Får du ikke NH4 eller NO2 til å holde seg på et ok nivå (som er lite) så må du ha større filter.

Jeg er også for at vannbytte bør skje hver uke og ikke hver andre eller tredje uke slik som mange gjør. Det letter også jobben for filteret.
Jeg ser at Jewel Record 700 kommer med et filter designet 80 liter.

Den er også satt i en boks sammen med varmekolde i et hjørne bak i akvariet slik at det ikke se så synlig.
Takk
Jeg hadde tenkt å kjøpe fra aquamanias.no kommer det frem derfra? Noen som vet om et bra filter siden søstra mi fikk et dårlig filter som nesten ikke kommer vann ut av så det er ikke noe sikulasjon i vannet nesten. Tenkte å se om det var noe filter hun kunne ha i stede
visste ikke at det kom med varmekolbe :O
Jeg vil nå si at det er mye viktigere å få fikset filter pumpe til søstra di. Fikk hun et dårlig filter med et nytt akvarium så er det en garangti sak. Du er sikker på at den ikke bare er tett?

Min erfaring med Jewel filter er at de bråker litt, men ellers er ok

Noen som vet hvordan man fjerner filter pumpen fra et jewel akvarium? På de jeg har sett så er pumpen satt fast i en boks som er limt til akvariumet.

Om aquamanias sender dit du bor vet jeg ikke.
søstra mi har ikke juwel, hun har prøvd å rense det før men tror ikke det hjalp noe veldig.. siden det var dårlig fortsatt. det har vært besre men har aldri vært det med mest ''futt'' i
hun har aqualantis eler noe sånt akvarie med innebyggd pumpe system eller noe sånt (kan tas ut av akvariet) Men tror ikke det var aqualantiss merke men biobox er ikke sikker da.
Det jeg bruker å gjøre med tette pumper er å slå den av. Sette en slange på utgangen av pumpen som er tett og sende vann feil vei igjennom. Gjerne med å sette en annen pumpe på slangen, eller en vanlig spylerslange.

Om det ikke funker så bør/må hun kjøpe nytt og da er jeg enig med de som sier at det lønner seg å kjøpe et filter beregnet på et større kar. Større er alltid bedre og man kan også brukte samme filter om man en gang kjøper et større akvarie.

Avhengig av hvordan filteret ser ut så er det vel kanskje mulig å bare skifte ut pumpen på filteret med en vanlig sirkulasjons pumpe. Men da må den festes slik at den suger vann igjennom filteret og ut i akvariet.

Mange som lager hjemmelagede filter med et rør med filternateriale og ei sirkujasjonspumpe festet på toppen.
skal si det om å ta vannet feil vei til henne når hun kommer hjem takk
Vet du noen om andre akvarier på 70 liter?? helst hvit men det er helt greit med andre farger
Hvis du leter ett Akvarie på 70 liter uten filter så er det et her. Er svart da...

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=951

Ellers så er det mange akvarie som bare er glass eller glass med aluminiumsramme

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=3364
svart er greit det hmm.... er det veldig stor forskjell på 75 og 70 siden 70 var egenltig max for meg da En ting jeg lurer på er går det ann å kjøre inn et filter i at kar med fisk hvis det allrede er et filter der eller går ikke det?
Du kan ha så mange filter du vil. Filteret er designet de bakterkene som spiser ammoniakk slik at det fjernes fra vannet når pumpen på filteret suger vannet igjennom. Å ha et filter til gjør bare at vannet filtreres enda en gang og mere ammoniakk blir spist.

Bakteriene som skal spise ammoniakk fester og formerer seg i filtermassen. Filtermasse kan være svamp eller det kan være keramikk ringer eller bioballer eller hva som helst som bakteriene liker og formerer seg i. Det er ofte sagt at det beste filtermaterien er innholdet i ei pute.

Ammoniakk dannes når fiskemøkk, fiskefor, døde planter osv råtner. Det er giftig for fiskene. Filteret inneholder som sagt bakterier som spiser ammoniakk og lager nitritt. Andre bakterier tar da over og spiser nitritt og lager nitrat av det. Nitrat er stort sett ufarlig for fiskene og plantene bruker det som gjødel

Hvis det akvariet er for stort så har de et på 63 liter.
tenker litt på om jeg bare skal ha det juwel karet. bråker det mye eller kunne jeg ha et filter liksom på andre sida og ikke ha på det andre?
Om det er et bra akvarium vet jeg ikke gjør noen av dere blir jeg glad for svar
tenkte å kjøre inn et filter til et yngel/egg kar
I akvarie med yngel er det viltig at filteret er designet yngel. Hvis ikke blir de bare slukt opp av filteret.

Om det akvariet er bra vet jeg ikke. jeg fikk tak i to Jewel akvarie forrige uke med bioflow 3.0 filter og de bråker litt over gjennomsnittet.

Men jeg liker hvordan filteret og varmekolben er gjemt inne i en boks bak i akvariet.
dette akvariet har jeg tenkt å ha på sove rommet så om det bråker mye såer jo det litt dumt. Tenkte på eheim liberty filter (hang-on) tar det og suger oppp yngel?
filteret på juwel rekord 700 heter bio flow super
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=4050

Jeg har et sånt på soverommet mitt og det er så og si helt stille.

Hvordan det er med filteret du nevner eller filter designet for yngel vet jeg ikke

Edit

Leser litt om yngel og filter og jeg ser at mange bruke blåsvamp i filteret for å unngå at yngelet blir sugd opp. Andre drar ei strømpebukse over innsugingen på filteret.

Andre igjen venter med å bruke filter og skifter vann hver dag til yngelet er store nok til å ikke la seg suge opp av filteret. Da må man være veldig nøye med slamsuging og vannskifte.

Ser også at Aquamanias ikke har noe filter til yngel noe som får meg til å tro at de ikke er så lett å få kjøpt.
Tilfeldig bekjentskap
© S i m e n
Reklame for plussmedlemskap