Trenger ny pumpe, råd?

Har et 60liters akvarie, og tenke å skaffe meg ny pumpe, den som medfølgte akvariet virker ikke snart ikke lenger, har bare hatt den ca 1,5mnd. Har lest at det kan være lurt å ha en pumpe som er beregnet for det dobbelte av liter.

Da er sprm. mitt om noen av dere vet evt om en sikker nettside hvor man kan kjøpe en god pumpe som ikke koster flæsk

Merke/type?
Nettsted?
En utvendig el. innvendig pumpe?

Er forresten til ferskvann.

Som dere sikkert skjønner er jeg super ny på akvariet livet og mye å lese om slik at jeg blir litt usikker på hva som faktisk er best osv :P

Takk på forhånd
Plussmedlem
Enkle og rimelige filter som bør gjøre jobben...



Takk

Ut i fra det lille som stod var det ikke så mye info, ser bare at den ene pumpet 150l mer vann i minuttet, men tror jeg tar sjansen på å prøve den eliten, men vet du hvordan det er med de foskjellige filterene, for i det jeg har nå er det et clay filter 2 sånn blå filter og et hvit fiberfilter, er det noe slikt i dette tro?
Ser ut til å være 2 forskjellige her, et sort rør filter og det firkantete blå, er det nok, tenkte litt på ang. clay filteret, den gjør jo sit den å, åhr det er så mye der ute.
Men det er sikkert nok foreløpig, bedre å ha noe som funker i hvertfall til en grei pris.
Takk igjen!
Bør man ikke være litt forsiktig med å sette ei så sterk pumpe på et akvarium på 60 liter?

600 liter i timen betyr at vannet filtreres 10 ganger i timen. For meg høres det veldig mye ut. Fiskene må streve for å ikke bare bli med strømmen.

Jeg ville tenkt meg godt om før jeg hadde satt noe så kraftig i et akvarium på 60 liter.
Plussmedlem
Det er ikke på langtnær så mye som det høres ut som. Husk at det er oppgitt med minimal belastning og at ytelsen går ned etter en tids bruk. Tror ikke akkurat at ho bør være redd for det scenarioet du beskriver.

Sef noe annet om ho bare har fisker som skal ha stillestående vann da, men.... I et vanlig 60liters selskapskar bør dette funke helt fint.
Jeg ville heller lagt noen kroner mer i et filter som Fluval U2. På dette kan man regulere både hva slags utstrømming man vil ha (oppe/nede/hele veien) og utstrømmingshastigheten.
Skal ikke disse "hang on" filterene være knallgode for denne type akvarie?
Takk :)
Tusen takk nok en gang! Er super glad denne siden finnes!!
Masse bra erfaring å lære av!


Tenkte litt på det ang. for sterk strøm men den Fluval u2 virket jo egentlig helt topp hvis man kan regulere det! Takk for tipset folkens



Må man ikke bytte ut noen filtermatter eller noe sånt på u serien?
Plussmedlem
Lompus
Må man ikke bytte ut noen filtermatter eller noe sånt på u serien?


De fleste gjør det ja....
Selv foretrekker jeg den gamle serien Fluval....
Lompus
Må man ikke bytte ut noen filtermatter eller noe sånt på u serien?

Det er snakk om å fjerne kullfilter...vanlig på de fleste "ferdigfilter".
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap