Eheim prefilter?

Hei.

Noen her som har prøvd Eheim prefilter? Jeg har trødd strømpebukse utenpå eksisterende vanninntak for å skåne rekene og for å ikke dra så mye dritt inn i filteret. Løsningen til Eheim ser fin ut, kanskje man kan dytte inn litt karbonfilter og...

http://www.eheim.com/en_GB/products/accessories/installation_prefilter#
Nei, jeg visste ikke engang at de fantes. Men nå som jeg fikk vite om det, bestilte jeg ett med det samme.

Ser ut som de tar sylinderformede blåsvamper, så hvis du vil bruke aktivt kull i det er det nok best om du finner en "kullsvamp", eller helst en Eheim-kull-sylinder hvis sånt finnes.
Eneste grunn til at jeg bare kjøpte ett, er at jeg skal teste det på 2028-filteret mitt som bare har ett inntak, før jeg eventuelt kjøper to stykker til til 2080-filteret som har to inntak. Det ser ut som et lovende produkt, jeg har "ventet" i flere år på dette, men aldri giddet å DIY.
Funker fint disse, du bruker samme filterinnsats som AquaBall serien så denne er lett å få tak i når den trengs å byttes ut. Synes denne løsninger fungerer bedre enn å bare tre blåsvamp utenpå innsugsristen. Går ikke like fort tett. Har en del trespisere som griser noe sykt og da var det gull å få på plass et slikt forfilter.
Monterte i dag, fungerer helt utmerket! La ut bilder i tråden min.
Kampfisk
Nei, jeg visste ikke engang at de fantes. Men nå som jeg fikk vite om det, bestilte jeg ett med det samme. Ser ut som de tar sylinderformede blåsvamper, så hvis du vil bruke aktivt kull i det er det nok best om du finner en "kullsvamp", eller helst en Eheim-kull-sylinder hvis sånt finnes.



Hvor kjøpte du dette? Finnes den i norske nettbutikker?
Jeg bestilte mitt fra ebay. Fant det ved å søke på Eheim 4004320. Det kostet under 140 kroner inkl. frakt. Jeg fikk det i går, og installerte det. Fungerer fint, akkurat som forventet.
Takket være denne tråden skaffet jeg meg Eheim Prefilter selv - jeg kjøpte en haug, har montert på flere akvarier.

På dette karet har jeg akkurat satt inn et Eheim 2080, som jo har to innsug, jeg bygget opp prefiltrene med 2 "etasjer" til slik at de ble dobbelt så store, et i hvert hjørne. Har også satt et t-stykke på utblås, slik at det ser identisk ut på hver side.

Unskyld karets forfalne tilstand - det står foran en major make over:

[External Image]

Veldig fornøyd med denne løsningen - takker for tips
Ja Bra tips du kom med der. Prefiltrene passer glimrende på mine gamle JBL CristalProfi 250 og 500 utvendige filter også.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap