Nybegynner trenger hjelp til valg av utstyr.

Hei alle sammen. Da har jeg fått lest meg igjennom back to nature - akvarieguide og akvariet fra a til ø. Personlig falt sistnevnte best i smak.
Jeg hadde tenkt å starte med ett ferskvannsakvarium. Jeg har nøyaktig 113 cm til rådighet så jeg vurderer enten ett juwel rio / vision 180, eventuelt ett akvastabil move 100cm. Jeg ser at akvastabil sitt akvarium rommer hele 275 liter kontra juwel sine 180.
Har ikke tenkt i første omgang å ha så fryktelig mye fisk. Hovedsakelig noen maller og kanskje en tetrastim? (Selvfølgelig etter at akvariumet er innkjørt) Etter anbefaling ifra akvariet fra a til ø. Jeg må vel ha sand på max 2mm da også ei rot. Tenkte også at jeg hadde lyst til å prøve med mangen hurtigvoksende planter. Så i starten vil jeg legge vekt på å lage et fint naturlig miljø med masse planter. Jeg ønsker også å kjøpe ett oppsett som trenger minst mulig vedlikehold. Er det riktig at jeg da trenger en utvendig pumpe? Hadde vært fint med noen anbefalinger og tips om nettbutikker.
Vet dere om akvastabil move kommer med filter? Er dette isåfall godtnok? Kunne ikke se noe om det i dyrego sin nettkatalog. Dette er bare noen tanker jeg har gjort rundt oppstarten, hjelp meg gjerne !

Andreas
Jeg ville gått for akvastabil, mest på grunn av lys mulighetene, men også fordi jeg synes kvaliteten er veldig bra.
Min erfaring er at lys ønsker du før eller siden å øke opp fra det som blir levert.
Akvastabil move har muligheten både for t5 og led.
Takk for svar, nå kommer det masse spørsmål.
Vet du hva som kommer med move av utstyr? Hvilket utvendig filter ville du kjøpt? Kan du nevne noen merker? Eheim? Ett med 1000liters gjennomstrømming? Ønsker ett driftssikkert og lite vedlikeholdsavhengig filter. Har jeg forstått det rett da vedlikehold ikke er avhengig av filterets gjennomstrømning men filterets volum mht bakteriefloraen?
Dette kommer jo an på hva du skal ha i, men Eheim har jeg alltid vært fornøyd med.
Du får tak i reservedeler nesten uansett hvor gamle de er, de er driftssikre, min mening er at her får du det du betaler for.
Jeg ville heller gått for overdimensjonert enn akkurat passe eller for liten og heller strupet eller økt utstrømmings flaten om du velger beboere som ikke liker sterk vann strøm.
Dette er ett av områdene jeg tror du ikke vil angre å bruke en del penger.
Ønsker innspill / råd / forslag / tips : )
Hei alle sammen, da har jeg gjort meg opp noen tanker rundt oppstarten. Er jeg på rett vei : ) ?

Jeg bestemt meg for å gå for Akvastabil Move 100cm (275liter). Jeg hadde tenkte å handle det inn på Drammen Zoosenter. 8774,- NOK skulle dem ha for bord m/Led belysning inkludert.
Syns det var "billig"(iallefall iforhold til andre steder), er dere enig?

NB: Her er hva danskene foreslår som veiledende utsalgspris i Danmark: http://www.akvastabil.dk/downloads?view=category&id=20
Det var da faen meg ikke store forskjellen ifra hva drammen Zoosenter selger det for : )

Også tenkte jeg å kjøpe eheim sitt utvendige filter 2073(eller 2075?) Jeg ser ZooService har førstnevnte for 1995,-.
Syns det var bra kontra mangen andre, men noen som vet om en bedre plass å bestille den ifra? Kanskje Danmark/Tyskland? Dersom jeg gjør sistnevnte, hvordan er det med garantien?

Håv(finmaska&grovmaska), sand(max 2mm?), innredning, planter, tenkte jeg å kjøpe på nærmeste Zoo forretning.
Varmekolbe(x2 eller?), vanntestsett fra jbl bestiller jeg også på nett fra ett ennå uvisst sted.

Er det noe jeg har glemt / burde kjøpe itillegg? Jeg funderte på om jeg skulle slenge på en Eheim luftpumpe 200? Noen som kunne fortalt meg litt om denne? Er det vits i? Koster jo ikke mangen hundrelappen uansett.
Co2 anlegg og UV-filter får vente litt tenker jeg.

Sidespørsmål 1:; Når jeg ønsker å ha maller i karet er det da et must med sand(max 2mm=) som bunnlag? Eller er det mulig å ha bunnlaget dekket med små planter på 1-2cm i front? Så for meg en rot, høye planter bakerst, noen steiner m/skjulested, sand/små planter i front? Er jeg på rett spor? Trenger innspill !

Sidespørsmål 2: Er litt usikker på om jeg skal gå for løsning 1 eller 3, se link. Gjelder hvordan jeg skal tilkoble pumpa. Noen sterke meninger her? http://www.akvastabil.dk/move/tilbehor#muligheder

Innspill og svar på spørsmål blir satt stor pris på !

og riktig god helg folkens!
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap