Aqua-in-out

I går testet jeg ett nyinnkjøpt produkt som ga meg et lite hakeslepp.
Det er en slamsuger-vanntapper-påfyller.

Jeg er ganske fersk som akvarist. Holdt på med akvarie på slutten av 80-tallet, men har hatt pause til for 3 måneder siden.
Har skiftet vann hver uke og har vel synes det var en sølete jobb.
Jeg har akvariet 3 meter fra kjøkkenvasken og har benyttet meg av hevert for å tømme akvariet. Vasken er akurat høyere en akvariet så jeg har benyttet hevert i en stor bøtte som jeg har tømt i vasken hver gang den gikk full. Skummelt og grisete. Til fylling igjen har jeg prøvet direkte vann fra kranen eller via bøtta i vasken med temperert vann som jeg har brukt pumpe koblet på drill for å etterfylle igjen. Også en grisejobb.

Allerede etter 3 måneder kjente jeg at dette ikke var morsomt lenger så jeg begynte å google etter andre metoder.
Jeg fant et tyskt produkt aom heter Aqua-in-out: http://www.jbl.de/en/aquatics-freshwater-products/detail/2454/jbl-aqua-in-out-water-change

Som sagt er det en slamsuger-vanntapper-påfyller i ett ellegant system.
Det består av en ventil man kobler på en normal kran.
Så kobler man på en slange, så en sikkerhetsventil og avslutter med en slamsuger.
Så starter morroa. Ventilen koblet til kranen har en rettningsvelger. La denne stå i sugepossisjon og skru på vannet. Ventilen vil nå danne et sug som suger opp kun vann fra akvariet eller også slam hvis man holder slamsugeren helt ned i bunnen av akvariet.
Når man har tømt ønsket mengde vann, dette går altså rett i vasken uten bøtte, skrur man av vannkranen og tømmeopperasjonen er avsluttet.
Så henger man slangen fast på akvariekanten med en medfølgende klemme.
Deretter vrir man rettningsvelgeren på ventilen over til fylling og skrur på kranen. Deretter fylles akvariet med vann. Husk å få riktig temperatur på vannet først. Så er det bare å vente til riktig mengdde vann er påfylt.
Helt genialt system. Jeg anbefaler dette på det varmeste. Litt kostbart, men det var vært mine penger
Produktet er omtalt her flere ganger tidligere opp gjennom årene, og jeg har selv hatt det. Men jeg la det vekk etter EN gangs bruk... Grunnen til det;

Det passer best for de som IKKE har vannmåler hjemme og som derfor betaler for vannet sitt pr forbruk. Aqua In & Out forbruker enormt mye mere vann enn nødvendig, siden vannkrana må stå på fullt øs og pøse rent vann rett ned i vasken, når man skal tappe akvarievannet ut via slangen. For å klare å trekke akvarievannet ut, må vannkrana stå på.

Personlig var ikke det produktet noe for meg, overhodet ikke. Jeg betaler for vannet her, vi har vannmåler. Dessuten er det noe inni meg som bare synes det blir litt vel drøyt og sløsing med ressurser, å slå på vannkrana på fullt og bare la det stå og fosse rent vann rett i avløpet! Hvor lenge varierer, det avhenger av hvor lenge det tar å tømme ut den mengden vann fra akvariet som man ønsker.
Så dermed bruker du ikke bare vann til å fylle akvariet, du bruker masse vann for å TØMME akvariet også. Dobbelt opp, om ikke mer.

Bor man i blokk eller leilighet uten vannmåler, og ikke bryr seg om slike bagateller som sløsing med ressurser og rent vann, så er produktet Aqua In & Out helt ok

PS! Må legge til at jeg hadde 10-12 akvarier den gangen, og bl.a. 2 stk 250 litere som skulle byttes vann på, ikke bare et enkelt kar i stua. Så for min del var det snakk om betydelige mengder vann som ble sløst vekk ved bruk av det produktet. Derfor uaktuelt.
Jeg bruker heller ikke denne, av flere grunner :
1. Samme som Mona sier...ille å sløse med rent vann på den måten.
2. Jeg vil ha temperert vann, men ikke ved hjelp av vann fra varmtvannstanken.
3. Vann rett fra krana kan være overmettet, eller inneholde klor.

I stedet lagrer jeg vann ca. 1 døgn, det blir samtidig varmet opp, og jeg har full mulighet til å spre eventuelle vanntilsetninger over hele vannvolumet. Så bruker jeg en pumpe til å flytte vannet til og fra akvariene.
Hvis du ikke har fisk som griser mye, trenger du ikke slamsuge ved hvert vannbytte. I tillegg til å gjøre som Mona og SilverShaded skriver, kan du derfor også bruke en pumpe for å tømme vann fra akvariet og ut i vasken. Da har du eliminert en eller flere omganger med bøttebruk.

Jeg har selv Python no spill, samme prinsipp, og det er et aldeles fantastisk produkt. Har man vannmåler bør man jo ikke sløse nei, men har man ikke så please, ikke bry dere om dere sløser...hjelper ikke i Afrika at vi har vann i enorme mengder her hjemme, og om vi bruker det eller ikke. Sparer folk for enorme mengder vannbæring opp gjennom årene. Jeg selv bar i 30 år...utrolig mange tonn har det blitt...helt herlig å skifte vann mens man ser nyhetene for eksempel. Anbefaler alle å skaffe seg en slik sak. Og som kjent vannet vi sløser bort havner i havet og derfra fordamper det som kjent og blir atter en gang med på runddansen...så nei, det byr ikke meg i mot i det hele tatt å ta i bruk slike flotte metoder for vannbytte for småslitne akvarister.
roly
J... Har man vannmåler bør man jo ikke sløse nei, men har man ikke så please, ikke bry dere om dere sløser...


Høh, typisk norsk egoinnstilling..."det gjelder ikke meg/det koster ingenting for meg".
Som sagt : det fins andre metoder for "slitne akvarister" enn vannsløsing. Jeg har også båret tonnevis med vann opp igjennom årene, og en ganske rimelig og strømvennlig pumpe løser dette uten å sløse vann. Hvis man ikke vil lagre, er det bare å sette en bøtte under krana og putte pumpa oppi.
Man skal ikke rakke ned på vannbøttebæring! Vannbøttebæring er fin-fin mosjon det! Med mindre man har en eller annen sykdom som tilsier at det ikke er bra, så har ingen friske mennesker vondt av å bruke musklene litt nå og da. Vi er en nasjon av sofaslitere og stillesittere, så noen runder med bøttebæring i uka gjør ingenting. Jeg har båret noen tusen bøtter selv.

Mange ganger foretrekker jeg å bytte vann med bøtte, faktisk, altså når det tappes vann UT av akvariet. Dette pga det ofte følger med yngel opp når man slamsuger. Går slangen rett i vasken er yngelen borte og dau... men i bøtte har man en mellomstasjon der man har sjans til å plukke den opp og redde den

Jeg har imidlertid slanger som fyller vanntønne og slanger og pumpe som fyller vann opp i akvariene igjen for meg. Der er det ingen bøttebæring, den veien der.

Jeg har også brukt sluket i dusjen som endestasjon for brukt vann fra akvariene, og via en mange meter lang slange har da naturlig gravitasjon og heverteffekten selv gjort susen og vannet har rent fra akvariet via slange og ned i sluket. Uten bruk av vannkran og vannsløsing Den enden som er i akvariet under uttapping, er montert på et bøylerør (U-formet) og hengt på kanten av karet, samt at en liten bit akvariesvamp er tredd på innsugsenden så ikke fisk o.l. blir sugd med ut i avløpet.

Det er altså måter å gjøre vannbyttet på uten og måtte sløse enorme mengder rent vann

Her er heverteffekten i bruk, aldeles gratis, og lar vannet i andre enden av slangen (8 meter lang) renne i sluket i gulvet under dusjen:
[External Image]
Hadde vært gøy om noen kunne fortalt meg hva dere egentlig mener med sløsing...nå må vi tenke oss om...om vannet går ut stuevinduet, i sluken eller i vasken som med min supersmarte slange....tenke...tenke...jo jamenn havner det ikke i samme havet til slutt og på ganske nøyaktig samme tid også...så rare vi nordmenn egentlig er blitt. Egoistiske...nei overhodet ikke i denne sammenhengen....prøver bare å tenke litt klart. Men som sagt med vannmåler skjønner jeg helt klart problemet. For øvrig står bare et av karene mine sånn til at jeg ikke bare kan bruke heverteffekten...og etter 34 år med bæring ble det plutselig nok, bla for senene i fingrene mine. Nei jeg for min del er ferdig med bøttebæring, det får heller dere andre kose dere med, mens dere "sparer" på vannet...sikkert bedre at det fordamper til skyene fra fjellvannet det hentes i enn fra havet
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap