Narashi - egen produsert produkter (næring, doserings pumpe, par meter)

Har brukt utallige timer på lesing og utprøving av egen produsert næring, basert på Estimative Index. Men kan også brukes i PMDD metoden og evntuellt som for eks. Tropica sine næringer. Kommer til å skrives på etikett hvor mye du skal bruke til de forskjellige metodene. Så har jeg så vidt tenkt tanken på å kanskje selge dem, om interessen skulle være der.

Har også bakgrunns erfaring fra kjemi, da jeg har hoved ansvaret på jobben for et lite analytisk laboratorium. Så alle parameter er innenfor det som er spesifisert. Balansert PH og preserverings middler i løsningene så der ikke blir sopp/bakterievekst, og at ikke noen næringsstoffer skiller seg ut i løsningen.


Holder også på med å lage egne Auto-doseringspumpe for væsker og PAR-Meter, som måler det faktiske lyset planter kan bruke. Iforhold til f.eks Lux og lumen som er parameter for lys vi kan se med menneske øyet, ikke spesifikt hva planter har best nytte av. Dette er bare i test-fasen foreløpig. Da jeg holder på å lage til meg selv nå.

Produktene vill bli:

N-P-K (samme som Tropica+,den grønne uten sporstoffer) 100ml 49kr 250ml 99kr 1L 249kr. Tørrstoff til 1L 149kr

Trace (Samme som Tropica,den orange) 100ml 39kr 250ml 89kr 1L 259kr. Tørrstoff til 1L 159kr

De-Chlor (Samme som AquaSafe) 100ml 59kr 250ml 119kr 1L 269kr. Tørrstoff til 1L 169kr

Auto-doseringspumpe 499kr
PAR-Meter 899kr


PS: Iforhold til priser, ta høyde for at mine løsninger er dobelt så sterke som tropica sine. Så 1L hoss meg inneholder det samme som 2L med tropica. De-chlor er 3ml pr 100L vann, så ganske dryg den også.

Er dette av noe interesse for folk her på forumet? Isåfall, gi gjerne innspill på priser, beholderstørrelser etc. som hadde gjort det mer attraktiv til deg. Flaske design, vanlig med medfølgende doseringssprøyte, doserings-flasker osv. Tar imot alt

Litt info vist du ikker er sikker på hva tingene er:

Estimative Index - EI Dosering

Auto-doseringspumpe for væsker

PAR-Meter


Bilder kommer.
1ml væske pr 10L vann vill gi disse parameter:

Trace: Magnesium (Mg) 0.04 ppm
Copper (Cu) 0.0028 ppm
Iron (Fe) 0.20 ppm
Manganese (Mn) 0.06 ppm
Molybdeum (Mo) 0.015 ppm
Zinc (Zn) 0.01 ppm
Boron (B) 0.02 ppm

N-P-K: Calcium (Ca) 1.00 ppm
Nitrate (NO3) 3.20 ppm
Potassium (K) 3.20 ppm
Phosphate (PO4) 0.60 ppm
Phosphorus (P) 0.20 ppm
oops, trykket "siter" istendenfor "Endre innlegg".

Skulle bare si at EI metoden er utviklet av Tom Barr, og bare ved å google navnet hans så ser du fort at han gjør noe rett med karene sine
Jo, ideen er god, for dem som ikke gidder å blande selv.
men du kan ikke direkte sammenligne med Tropica grønn/orange. Tropica bruker ikke Kalsium i noen av de to, og for dem som kun doserer "orange" har Tropica Kalium i den orange som du kaller Trace (ganske mye, faktisk). Tror dette er en fin løsning for de som bare vil unngå fosfat og nitrat og derfor bruker den orange.

Litt kjapp hoderegning her, men hvis jeg vil ha 0.5 ppm fosfat i mine 100 liter, så må jeg dosere 8 ml. Samtidig får jeg da kun 3ppm nitrat, noe som er alt for lite i forhold til fosfor. Det gir en heilt feil Redfield-balanse. 0,5 ppm fosfor er et rimelig forbruk i et godt beplantet kar, og nitrat-forbruket vil da også være vesentlig høyere enn 3 ppm. Sel om selve karet og fiskene bidrar med noe nitrat, blir det ikke nok. Så enten må du øke nitrat eller senke fosfat...?
SilverShaded
Jo, ideen er god, for dem som ikke gidder å blande selv. men du kan ikke direkte sammenligne med Tropica grønn/orange. Tropica bruker ikke Kalsium i noen av de to, og for dem som kun doserer "orange" har Tropica Kalium i den orange som du kaller Trace (ganske mye, faktisk). Tror dette er en fin løsning for de som bare vil unngå fosfat og nitrat og derfor bruker den orange. Litt kjapp hoderegning her, men hvis jeg vil ha 0.5 ppm fosfat i mine 100 liter, så må jeg dosere 8 ml. Samtidig får jeg da kun 3ppm nitrat, noe som er alt for lite i forhold til fosfor. Det gir en heilt feil Redfield-balanse. 0,5 ppm fosfor er et rimelig forbruk i et godt beplantet kar, og nitrat-forbruket vil da også være vesentlig høyere enn 3 ppm. Sel om selve karet og fiskene bidrar med noe nitrat, blir det ikke nok. Så enten må du øke nitrat eller senke fosfat...?



Kan ikke DIREKTE sammen lignes nei, da de bruker stort sett ammonium-elementer. Men det er de samme næringsemnene. f.eks No3 er No3, om det kommer fra Ca(NO3)4.2h2o, eller NH4NO3, eller KNO3 osv..du skjønner tegninga.

Dette er også grunnen til det er Ca i NPK, for jeg bruker CaNo3 som No3 kilde. Som i vann vill løse seg til Ca og No3. I f.eks Torpica sinn, så vill du også ha Ammonium i næringen siden deres No3 kilde er NH4NO3. Noe som Tom Barr mener ikke er optimal, siden det kan lede til alger. Og flere andre elementer som de ikke opplyser.

I min innholds fortegnelse, er alle elementer med. Som med npk, Ca er så liten at det vill ikke ha noen nevne verdig effekt, men den er der. Så ville få med alt på innhold. Bortsett fra SO4, da dette har ingen postiv eller negativ effekt før ekstreme doser.

Ja, i trace er det ikke tilsatt ekstra Ca, fordi jeg selv allerede dosere ganske store mengder kalk bare for å øke GH. Men dette kan enkelt endres om det er mer ønskelig.

Det er derfor jeg har spesifisert ihenhold til EI dosering, Redfield-balansen er ikke en endelig regel som er svaret på alt, finnes flere teorier der ute med forskjellige ratio av elementer. EI er en av dem som er en fin blanding av flere, som har vist seg å fungere veldig bra for de fleste mtp plantevekst og alger. Kan jo også bare kjøpe tørrstoff og blande selv om du vill ha andre ratioer.

Tusen takk for dine innspill

ps: beklager at mye av kjemien går på engelsk, er slik jeg har lært det, og må lete fram å tilbake hele tiden, for å finne hva det heter på norsk. :P
Kan jo legge til at tørr stoffene jeg bruker er:

KH2PO4
Ca(NO3)4.2h2o
K2SO4
Plantex CSM+B
MgSO4.7h2o
CaSO4

For sopp/bakterier
E300
E202
Ole Norgren
Kan ikke DIREKTE sammen lignes nei, da de bruker stort sett ammonium-elementer. Men det er de samme næringsemnene. f.eks No3 er No3, om det kommer fra Ca(NO3)4.2h2o, eller NH4NO3, eller KNO3 osv..du skjønner tegninga. Dette er også grunnen til det er Ca i NPK, for jeg bruker CaNo3 som No3 kilde. Som i vann vill løse seg til Ca og No3. I f.eks Torpica sinn, så vill du også ha Ammonium i næringen siden deres No3 kilde er NH4NO3. Noe som Tom Barr mener ikke er optimal, siden det kan lede til alger. Og flere andre elementer som de ikke opplyser.

Nå bruker ikke jeg Tropica grønn, men ammoniumnitrat er uansett ikke noe godt alternativ for nitrat, det er jeg enig i. Er det noen spesifikk grunn til at du ikke bruker KNO3 ??
Ole Norgren
Ja, i trace er det ikke tilsatt ekstra Ca, fordi jeg selv allerede dosere ganske store mengder kalk bare for å øke GH. Men dette kan enkelt endres om det er mer ønskelig.

Her må du vel ha lest feil i mitt svar...jeg sa det er Kalium i Tropica orange, ikke Kalsium.
Men hvis det er viktig for deg å unngå Kalsium i Trace, hvorfor er det greit å ha det i NPK ?? Og hva er årsaken til at du har med kalsiumsulfat ("GH+"), når du bruker kalsiumnitrat ?
Ole Norgren
Det er derfor jeg har spesifisert ihenhold til EI dosering, Redfield-balansen er ikke en endelig regel som er svaret på alt, finnes flere teorier der ute med forskjellige ratio av elementer. EI er en av dem som er en fin blanding av flere, som har vist seg å fungere veldig bra for de fleste mtp plantevekst og alger. Kan jo også bare kjøpe tørrstoff og blande selv om du vill ha andre ratioer.

Redfield-balansen er ikke alt nei, men erfaringer viser at det lønner seg å ta hensyn til den. Mine egne erfaringer inkludert.
EI fungerer rett og slett fordi det sørger for overflod av alle næringsstoffer. Det virker fordi det dyrker planter bedre...under forutsetning av at man har et high tech kar (masse lys og CO2). OG, ikke å forglemme, 50% vannbytte HVER uke (uten disse forutsetningene skaper EI en algefarm).

Og ja, jeg bruker andre ratioer, og blander selv, tilpasset hvert kar

Ole Norgren
ps: beklager at mye av kjemien går på engelsk, er slik jeg har lært det, og må lete fram å tilbake hele tiden, for å finne hva det heter på norsk. :P

Har du gått på skole i utlandet ? Det var vel ikke så mye kjemi her, men at du bruker engelske navn på grunnstoffer eller forbindelser er helt greit for meg, og sikkert for de fleste. Men rett Molybdeum til Molybdenum, kanskje..?

Jeg spiller litt djevelens advokat her, for hvis du er seriøs med å selge dette bør ting være godt begrunnet og gjennomtenkt.
Spesifikk grunn til at jeg ikke bruker KNO3 er at det vekker ganske bra med oppmerksomhet, med tanke på importering, og hva dette stoffet kan brukes til.

Så nå at jeg har lest feil ja, beklager det. Kalium, ifølge EI er mengden akkuratt der den bør være. Men som du sier, vist du velger EI veien, så er det litt mer ting som spiller inn, som vannbytter ol. Kan føre til algevekst vist du ikke følger med på N og P verdiene dine, ifølge EI og Tom Barr's metoder, er dog sjeldent at også dette vill før til alger om andre forhold er tilrettelagt. Er vist det stikk motsatte som oftest fører til alger, altså for lite næring.

Plantene trenger optimale verdier av flere elementer for å vokse best mulig. Mens alger kan leve av enkelte emner. Så si f.eks planten bruker opp alt Fe og Mg, nå er forholdene endret så planten ikke vokser optimalt, og kan utkonkurere alger. Algene tar over, fordi de fortsatt har de elemente de trenger for optimal vekst.

Også er det lagt stor vekt på bra med Co2 og strøm gjennom karet. Men de som eventuellt vill bruke denne metoden bør lese seg opp selv. Kan ikke ha alt på flaskene

Er ikke viktig for meg og unngå Ca, bare lettere regne stykke enn å ta høyde for en til løsning med Ca om jeg hadde tilsatt det i trace. Ca'en i NPK, som jeg nevnte tidligere, er så liten at det ikke har noen betydning. Og siden jeg ikke vill bruke Ammonium kilder, eller vekke uønsket oppmerksomhet, er Ca(NO3)4.2h2o det beste alternativet. Derav vill det også være litt Ca i NPK.

CaSO4 er med vist noen vill at jeg skal øke Ca innholdet i trace. Fordi jeg ikke vill tilsette for mye NO3 iforhold til ratioene, så må jeg bruke et annet alternativ. Har også CaCL du kan bruke, som er lettere oppløselig i vann, men der har du CL som er klor..ikke det beste for akvarium etter min mening.

Ikke noe utdanning på skole, men masse kurs gjennom jobben hoss et større firma i england som heter MacDermid.

Takk for rettelsen på Mo, blander litt av å til. Men får ikke endre innlegget nå
Mener ikke at det trengs Kalsium i trace. Tvert imot, syns det er synd med Kalsium i NPK også. Men det er ikke allverdens viktig, unntatt for dem som har ekstreme bløtvannsarter. Men igjen kommer det an på rutiner...ellers vil man bygge opp GH i karet. Ellers skjønner jeg ikke helt at det skulle være så mye vanskeligereå kjøpe kaliumnitrat...kalksalpeter (kalsiumnitrat) kan jo også brukes til mindre bra ting, noe flere har bevist både her og i utlandet.

Imidlertid er kjemien din noe tvilsom, kalsiumnitrat har ikke 4 nitrat-grupper, men 2 (kalsium er to-verdig, nitratgruppen er en-verdig). Derimot har det i denne sammenheng 4 krystallvann, altså Ca(NO3)2*4H2O.

EI tar ikke sikte på optimale verdier av næringsstoffer. EI gir mer enn plantene kan tenkes å bruke, slik at det er null sjanse for mangel noe sted; bortsett fra Karbon, som tilsettes gjennom CO2, og Kalsium fra GH. Derfor kan man ikke dosere etter EI-metoden uten å bytte 50% vann ukentlig, ellers går det rivende galt.

Men for å ta et annet spørsmål : Hvilke EI-verdier har du lagt som grunn for blandingene og doseringen ?


Forstår ikke helt hvordan overskudd av næring ikke kan regnes som optimalt. Du spiser vell ikke bare nok mat til kroppen akkuratt fungerer? Poenget er jo at plantene alltid skal ha tilgang på det de trenger for optimal vekst så ikke alger kan få overhånd.

Ser jeg har rotet litt ja med den kjemiske formelen for CaNo3. Litt ting som må rettes på.
Mulig det er like "farlig" med CaNO3, men etter det jeg har lest så har flere land restriksjoner på KNO3, men ikke CaNO3. Muligens det er fri flyt her i norge, klarte ikke finne noe konkret om det, men så at som privat person kan du kjøpe CaNO3 på felleskjøpet, men ikke KNO3. Ikke i ren form ihvertfall.

Angående kjemien så har du ikke spurt om noe angående reaksjonen som vill skje i slike løsninger, og hva som kan forebygge det. Som at CaNO3 og K2SO4 vill reagere med hverandre og danne CaSO4 "percipitate" (husker ikke ordet på norsk ?). Og at du må buffer løsningen slik at ikke jernet reagerer og utløses i fast form, ubrukelig for planter.
Så jeg vet ikke hvem sinn kjemi som er tvilsom.

Jeg doserer personlig 20ml i mitt 260l kar med 200l vann av både npk og trace hver dag. 32ppm co2 og 10ml glutaraldehyd løsning (aka flourish excel) Skifter 50% hver uke.
Som er EI Daily rutinen, uten om glutaraldehyden, den er bare en liten ekstra boost.

EI er ikke skrevet i stein, det finnes "planer" for både low tech uten CO2, men med organisk carbon som fåes i flytende form, som f.eks Seachem flourish excel.

Og reduserte doseringer om du heller vill ta 25% i uka, eller foreksempel 50% annen hver uke.
Ole Norgren
Angående kjemien så har du ikke spurt om noe angående reaksjonen som vill skje i slike løsninger, og hva som kan forebygge det. Som at CaNO3 og K2SO4 vill reagere med hverandre og danne CaSO4 "percipitate" (husker ikke ordet på norsk ?). Og at du må buffer løsningen slik at ikke jernet reagerer og utløses i fast form, ubrukelig for planter. Så jeg vet ikke hvem sinn kjemi som er tvilsom.

Det er nok den rareste påpakningen jeg har hørt noen gang...at jeg ikke har spurt om noe
Men hvorfor skulle jeg spørre deg om kjemiske reaksjoner når jeg er kjemi-utdannet selv ? Kalsiumsulfat vil felles ut hvis konsentrasjonen av kalsium- og sulfat-ioner overskrider løsningskonstanten. Det er blandt annet derfor jeg har stillt spørsmålstegn ved din bruk av Kalsium i næringsløsning. Men det som teller mest er imidlertid hva som skjer i akvariet, og jeg tror ikke det er så mange som har utfellings-problemer ved å bruke GH+/TH+, som består av nettopp, ja...sulfat-salter av Kalsium og Magnesium ("gips"). Den problematikken har null betydning i de konsentrasjoner vi snakker om i akvariet.

Når det gjelder jern så ville jeg ikke finne på å bruke det i en NPK-løsning, for det første. For det andre kan man ikke helt unngå at noe jern vil oksyderes fra to-verdig til tre-verdig uansett hvor mye man bufrer (jeg bruker også glut, forresten). I det øyeblikk man tilsetter løsningen i akvariet hjelper heller ikke all verdens buffere (folk har sjelden pH under 4 i karene sine). Det hjelper å bruke gelatert jern og ikke utsette løsningen for lys. Det beste er å bruke dedikerte jern-løsninger. Heldigvis er det enkelt å holde kontroll på innholdet av oppløst jern i akvarievannet. Da ser man raskt hvor mye som er tilgjengelig for plantene.

Hvis det er "precipitate" du mener, så betyr det altså utfelling, eller populært kallt bunnfall.
Greit, du har peiling på kjemi. Men du mente jeg ikke hadde bare fordi jeg blandet to tall. Det er som vist jeg skriver feil på 20.50w isteden for 205.0w kan jeg plutselig ikke elektro lengre for en skrive feil? Synes nå at å påstå det er en ganske rar/lite gjennom tenkt påstand det også.

Og angående reaksjonene, så hadde det vært det dørste jeg hadde bekymret meg for, derfor jeg sa det. Ikke om noen bruker CaNO3, eller om at ratioene iforhold til mitt hue og teorier stemmer. Noe som ikke har noenting med produktet å gjøre i seg selv, men en helt annen diskusjon.

Men nok om det, igjen, det finnes flere metoder der ute. Du er vist brent fast på din, trangsynt kalles det. Og at du MÅ/bør bruke disse og disse balansene og kjemikaljene.

Var dette jeg var redd for, som med andra fora, trangsynt og hjernevasket til den samme 70-90 talls teorier og at alt annet er forferdelig. Les litt rundt på internationale fora, mye har endret seg og blitt forsøkt siden da. Både på hobby basis og proffesjonell eksperimenter. Eneste fora som har et åpent sinn og jobber sammen, ikke mot hverandre er plantedtank.net etter min menning.

Tenkte bare dette var en god ide, siden ikke alle har kjemi kunnskapene til dette selv eller tiden for den saks skyld. Mye å sette seg inn i.og at alt i norge litt utenom det vanlige som dyreprodukter, pumpene, par-meter, musikkinstrumenter ol er så himmla overprisa.

Dette er et billigere alternativ. Og det er en bevist og grundig uttestet ratio av hundrevis av folk, inkludert meg. Sier ikke at din måte er feil eller ikke fungere, men dette er noe som har fungert for meg, mtp plantevekst å alger. Alle råd fra butikker, andre metoder som PMDD og PPS. Det har enten ledet til alger eller dårlig plante vekst for meg.

Nå begynner du også å gå litt personlig til angrep også synes jeg, jeg har svart som best jeg kan på dine spørsmål, men når du begynner å sier kjemien er tvilsom fordi to tall er stokket om virker det som du bare er ute etter å ta meg. Glem hele greie betal 4-6 ganger mer for produktene deres, jeg klarer meg med mitt jeg.
Wow ole!!!! Rolig nå.. Hun spør vel av nyskjerrighet... Personangrepet står du selv for!!! Når du reklamerer et produkt med klare påstander, så må du backe det også!!
Nei, nå er du usaklig her. Jeg er absolutt ikke "brent fast" på noenting, og hvor i all verden har du fått det fra at jeg er "trangsynt og hjernevasket til den samme 70-90 talls teorier" ?? Jeg har kun stillt deg spørsmål som er godt begrunnet. Hva jeg bruker av kjemikalier i mine blandinger har ingen ting med saken å gjøre, og jeg har aldri heller sagt at "jeg bruker xxx og det er best".

Jeg bruker som sagt EI selv, så her er det ikke snakk om "din måte" kontra "min måte". EI er et prinsipp, og de eneste forskjellene ligger i hvor MYE man doserer, mindre i HVA. Min motstand mot Kalsium, (hvis det er det som irriterer deg) er begrunnet, og jeg har heller aldri sett dette inkludert i noen EI-løsning på ThePlantedTank. Ser på Zorfox sin siste samling med doseringsløsninger...ikke noe Ca noe sted. Har vært i årevis på ThePlantedTank. Plantenæring er en av mine spesialinteresser, og jeg følger godt med ! Så ro deg ned og ikke kast ut beskyldninger du ikke har noen som helst bakgrunn for.

Som sagt ba du om innspill, jeg har gitt deg noe i et forsøk på å være til hjelp. Skal du selge dette, må du være forberedt på spørsmål. Men da anser jeg meg ferdig med diskusjonen...lykke til videre med prosjektet.
Igjen, EI er ikke skrevet i stein, både på Aquariumfertilizers og Tom Barr sier det er det samma om du bruker KNO3 eller CaNO3 så lenge mengdene blir rett iforhold til hverandre. Også kontrollert med http://calc.petalphile.com/
Men ja du har rett angående det med at Ca ikke er med i "Standaren". Igjen så ville nok Ca vært nesten usporbar, siden mesteparten av Ca ville blitt omgjort til uløslig CaSO4, som jeg filtrere ut, men det viste du sikkert.

Det som irriterte meg var at du påsto at jeg hadde dårlig kunnskapere inne kjemi for en enkel skrivefeil.
http://www.youtube.com/watch?v=jYGML1bOia8

Her har du mye bra info angående Tom Barr's metoder og hvor det kommer fra.
Her nevnes det faktisk at en bør styre unna redfield-balansen...å heller holde seg til de andre i kombination.
Men kommer nok å prøve å legge ut tørrstoffene da jeg har mulighet til å skaffe dem billig, og det er ikke så lett å få fatt på alt du trenger i Norge, til en grei pris i det minste. Så for folk velge selv blandigs forhold etc.

Og kanskje en Glut løsning, som kan erstatte flourish excel så også jeg personlig synes er overpriset. Mer utprøvning på eget kar og mer forståelse for stoffet før det skjer, så blir nok ikke med en gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap