Juwel Akvariebord. Hva skjer?

Inaktiv bruker
Kjøpte ett Juwel akvariebord til mitt 110 L. Juwel kar.

Begge delene ble kjøpt i des. 2005.

Nå, en mnd. etter er bordplaten som karet står på blitt helt oppsvulmet i kantene, noen som har vært borti liknende ting før?

Dette er jo noe butikken bør erstatte, jeg mener ett akvarie bord må jo tåle evt. litt vannsøl!

Eller hva mener dere da?
Ja, tydelig tegn på vannsøl det der. Kommer trolig av vann som renner ned langs glasset og ned i plastrammen rundt karet nede. Deretter inn i sponplata. Har sett det samme hos meg. Kan være enig i at dette er en svakhet ja.

Om det er en reklamasjonssak vet jeg ikke, men et møbel til akvarium bør jo kunne tåle litt vann i allefall.
Har drevet med kjøp og salg-og jobbet i butikk, og mener helt klart at detter er en reklamasjon sak. Et akvarium bord må jo tåle vann. Helt klart en sak jeg hadde gått vidre med. Først butikken, og evt.leverandøren. Og vis ingen av dem tinga hjelper så hadde jeg kontakte forbrukerrådet.
Hadde forstått det vist det hadde vært 5-6 år, men det er jo knapt et år.
krev nytt, etter kjøpsloven har du ihverfall 2 års reklamasjon og kanskje helt opp til 5 år.
Inaktiv bruker
Ken Myrseth
Har drevet med kjøp og salg-og jobbet i butikk, og mener helt klart at detter er en reklamasjon sak. Et akvarium bord må jo tåle vann. Helt klart en sak jeg hadde gått vidre med. Først butikken, og evt.leverandøren. Og vis ingen av dem tinga hjelper så hadde jeg kontakte forbrukerrådet. Hadde forstått det vist det hadde vært 5-6 år, men det er jo knapt et år. krev nytt, etter kjøpsloven har du ihverfall 2 års reklamasjon og kanskje helt opp til 5 år.

Du sier knapt ett år, er jo knapt en mnd. kjøpt i des. 2005.

Men mener jo også jeg at dette må bli erstattet.
Hummeren
Nå, en mnd. etter er bordplaten som karet står på blitt helt oppsvulmet i kantene, noen som har vært borti liknende ting før?

Så lenge akvariebordene er laget i sponplate vil resultatet av vannsøl bli slik....skjønner ikke at produsentene tør fortsette med dette.... sikkert ikke mange nok som klager....

Sett fra en fagmanns side er disse folierte sponplatemøblene noen elendige greier...
Sponplate egner seg IKKE til bruk i nærheten av vann!!
Understell/møbler til akvarium bør derfor være i stål eller heltre!!

mvh
Møbelsnekker'n
Sorry bomma litt jeg, det er jo knapt 1 mnd-så helt klart en reklamasjons sak. Eller så skulle du blitt innformert om at bordet ikke tålte vann. Og hvem hadde kjøpt et sånt utstyr da. Vis ikke butikken vil vedkjenne seg blemma, så gå vidre med saken. Hadde prøvd og fått heva kjøpet jeg. Hjelper jo kke åfå nytt, vis det ikke tåler vann-da blir jo det nye likt etter kort tid.
vi hadde samme problem engang men syntes det var rart da vi alltid var forsiktige med og søle vann. Etterhvert fant vi ut at vi faktisk hadde en veldig liten lekkasje i bånn av akvariet. Men vi fikk erstattet bårde akvariet og bord da dette kun var noen få mnd gammelt.
Pisces
Sett fra en fagmanns side er disse folierte sponplatemøblene noen elendige greier... Sponplate egner seg IKKE til bruk i nærheten av vann!! Understell/møbler til akvarium bør derfor være i stål eller heltre!! mvh Møbelsnekker'n ;-)

Nå holder det lenge om bordet er satt sammen av MDF-plater så slipper man dette problemet.
Inaktiv bruker
Godt jeg ikke er den eneste som dette har skjedd med, har fundert litt, hvis jeg nå får ett nytt bord, noe jeg self. forventer vil jeg fuge alle kanter med tynn svart silikon for å sikre meg mot dette igjen, men uansett, det skal jo ikke skje, jeg mener ett akvariebord skal det tåle vann, BASTA!
Geir Kristiansen
Nå holder det lenge om bordet er satt sammen av MDF-plater så slipper man dette problemet.

Veeel.....prøv å legg en MDF-plate i vann....den blir minst tre ganger så tykk.
Kanter må i allefall forsegles godt så ikke fukten trenger inn i "kjerneveden".....MDF er jo nesten det samme som papir....
Det finnes jo selvfølgelig både MDF og sponplater som er impregnerte, noe som jo må sies å være en forrutsetning i nærheten av vann....
Tror at du tenker på noe annet en MDF (Medium Density Fibreboard), Pisces, noe vi på mine breddegrader kaller for trefiber.
MDF er steinharde plater, som brukes svært mye til baderomsinnredninger\ kjøkkeninredninger, på grunn av den gode egenskapen materialet har i forhold til vann.

La forresten selv en bit MDF-plate i en bøtte vann i sommer, og etter 3 uker var platebiten like fin.
Veide plata både før og etter, og vekta mi viske ikke ett gram ekstra etter 3 uker i blødt
MDF kan svært godt brukes til akvariemøbler, eller for den del, til DIY lyskasser.

Akvastabil benytter MDF-plater til Effectlinebordene sine og disse har ingen problem med å tåle vann. Har tre stykker og det fjerde på vei inn så der har jeg kun god erfaring.

Når det gjelder Juwel akvariebord så sier det seg selv at disse må i de minste være vannbestandige, noe de ikke synes å være i dette tilfellet.

Ta dette opp med selgeren på en saklig og god måte så regner jeg med at dette skal løse seg til din fordel. Et akvariebord som ikke tåler vann høres ut som en skikkelig dårlig spøk.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap