Fikk nytt bord, men leverandøren var ikke enig!
Inaktiv bruker
Hadde ett innlegg tidligere om ett Juwel-akvariebord som jeg kjøpte i sammen med mitt 110 liter rett før jul-2005.
Nå en mnd, senere er bordplaten helt ødelagt i kantene, og den svulmer opp. Var inne der jeg kjøpte det og hadde med bilder og forklarte han problemet. Mente jeg måtte kunne få ett nytt bord
da dette helt klart var en reklamasjon.
Butikkeieren sa han måtte ta kontakt med leverandøren og høre hva han mente. Leverandøren sa at dette ikke var noe man kunne forlange å få erstattet, da det var vann som var årsaken til at det var blitt slik.
Men HALLO I LUKEN!, Skal da ikke ett akvariebord tåle vann da?
Det står ikke noe om at bordet ikke tåler vann på esken, heller ikke noe info ved kjøp. Var og fikk litt info hos Forbrukerrådet i Kristiansand, der de sa at ett akvariebord som selges sammen med ett akvarie definitivt må tåle vann. Vannsøl er helt umulig å unngå.
Bordet var jo også av samme merke som akvariet, og var beregnet for dette.
Nå har butikken ringt meg og sagt at jeg skal få ett nytt bord, men jeg tviler det er i samtykke med leverandøren, da han stod på sitt.
Så butikken har nok tatt ett ansvar selv ovenfor meg, og det er jo bra.
Så vil jeg bare si at den leverandøren ikke har så mye å komme med, da dette helt klart er en sak hvor han hadde tapt, hadde det stått på esken NB!" Tåler ikke vann", hadde saken vært en annen, men da hadde heller ikke jeg kjøpt dette bordet, Heia Norge!
Nå en mnd, senere er bordplaten helt ødelagt i kantene, og den svulmer opp. Var inne der jeg kjøpte det og hadde med bilder og forklarte han problemet. Mente jeg måtte kunne få ett nytt bord
da dette helt klart var en reklamasjon.
Butikkeieren sa han måtte ta kontakt med leverandøren og høre hva han mente. Leverandøren sa at dette ikke var noe man kunne forlange å få erstattet, da det var vann som var årsaken til at det var blitt slik.
Men HALLO I LUKEN!, Skal da ikke ett akvariebord tåle vann da?
Det står ikke noe om at bordet ikke tåler vann på esken, heller ikke noe info ved kjøp. Var og fikk litt info hos Forbrukerrådet i Kristiansand, der de sa at ett akvariebord som selges sammen med ett akvarie definitivt må tåle vann. Vannsøl er helt umulig å unngå.
Bordet var jo også av samme merke som akvariet, og var beregnet for dette.
Nå har butikken ringt meg og sagt at jeg skal få ett nytt bord, men jeg tviler det er i samtykke med leverandøren, da han stod på sitt.
Så butikken har nok tatt ett ansvar selv ovenfor meg, og det er jo bra.
Så vil jeg bare si at den leverandøren ikke har så mye å komme med, da dette helt klart er en sak hvor han hadde tapt, hadde det stått på esken NB!" Tåler ikke vann", hadde saken vært en annen, men da hadde heller ikke jeg kjøpt dette bordet, Heia Norge!
Postet 26.01.06 kl 14:15
Fint at butikken har tatt ansvaret. Men det er også det dem skal gjøre. Du som forbruker skal bare forholde deg til butikken. Og det her var helt klart en reklamasjons sak. Så hva importøren mener er helt uintressant for deg som forbruker.
Men kjempe fint at du fikk nytt. Men hvordan skal du greie å forhindre at det skjer igjen med det nye bordet?? Eller skal du bytte bord hver mnd??
Men kjempe fint at du fikk nytt. Men hvordan skal du greie å forhindre at det skjer igjen med det nye bordet?? Eller skal du bytte bord hver mnd??
Postet 26.01.06 kl 14:24
Inaktiv bruker
RE: Til Ken Myrseth
Skal bytte ut topplata som karet står på med ei plate som tåler å bli sølt på, bare ta samme mål og kopiere hullene til skruer osv, og male den sort.
Noen forslag til plate som er egnet?
Noen forslag til plate som er egnet?
Postet 26.01.06 kl 14:47
Postet 26.01.06 kl 16:16
Endret: 26.01.06 kl 16:17
Flott at det ordner seg! Ble egentlig ikke overraska over det du sier juwel-distributøren gav uttrykk for. På meg virker det som om Juwel lever i sin egen verden når det gjelder kjøpsloven
Og selvsagt skal møblet tåle vann...
Når det gjelder ny platetopp, ville jeg helt klart gått for MFD-plate.
Dette er ett helt dødt materiale, så du slipper å risikere at dette slår seg\ vrir seg etter temperatur og fuktighet.
MFD er også lett å håndtere, og lett å få en fin finish på ved maling.
Ulempa må jo være at disse platene gjerne selges i hele stykker på 122x244 cm. Blir jo en del til overs av denne.
Og selvsagt skal møblet tåle vann...
Når det gjelder ny platetopp, ville jeg helt klart gått for MFD-plate.
Dette er ett helt dødt materiale, så du slipper å risikere at dette slår seg\ vrir seg etter temperatur og fuktighet.
MFD er også lett å håndtere, og lett å få en fin finish på ved maling.
Ulempa må jo være at disse platene gjerne selges i hele stykker på 122x244 cm. Blir jo en del til overs av denne.
Postet 26.01.06 kl 17:54
Heia Norge
he he ja det er godt vi som forbrukere må lære produsenter og levrandører om kjøpsloven. Stå på!
Postet 26.01.06 kl 17:58
Endret: 26.01.06 kl 18:00
Inaktiv bruker
RE: Frank Angell
Disse MDF platene, hvor får jeg kjøpt disse, er de dyre?
Er de lette og sage kutte i.
Og vet du tykkelsen?
Er de lette og sage kutte i.
Og vet du tykkelsen?
Postet 26.01.06 kl 18:17
Endret: 26.01.06 kl 18:18
MFD selges hos alle byggevarebutikker med ett snev av selvrespekt Husker ikke prisen, men det er ikke billige plater.
Når det gjelder tilpassingen av disse, finnes det stort sett ikke noe lettere materiale å jobbe med, når en ser det opp mot styrken. En god håndsag, eller en elektrisk sag, kutter gjennom en slik plate fort.
Når det gjelder tykkelsen på disse platene, mener jeg at dem finnes i de fleste tykkelser fra 1,8mm til 30mm. Mest vanlig er 6, 9, 12, 16, 19, 22 og 25mm
Jeg vil råde deg til å ta ett par telefoner til byggevarebutikker for å høre om den har plater, og om dem selger kun hele plater.
Kan jo hende at en butikk nær deg kan selge deg kun det stykket du trenger, og samtidig kappe den til deg
Når det gjelder tilpassingen av disse, finnes det stort sett ikke noe lettere materiale å jobbe med, når en ser det opp mot styrken. En god håndsag, eller en elektrisk sag, kutter gjennom en slik plate fort.
Når det gjelder tykkelsen på disse platene, mener jeg at dem finnes i de fleste tykkelser fra 1,8mm til 30mm. Mest vanlig er 6, 9, 12, 16, 19, 22 og 25mm
Jeg vil råde deg til å ta ett par telefoner til byggevarebutikker for å høre om den har plater, og om dem selger kun hele plater.
Kan jo hende at en butikk nær deg kan selge deg kun det stykket du trenger, og samtidig kappe den til deg
Postet 26.01.06 kl 18:52
Inaktiv bruker
RE: MDF-plate
Ok, takk for hjelpen, skal ta meg en runde i morra eller lørdag.
Kommer med tilbakemelding på prosessen.
Kommer med tilbakemelding på prosessen.
Postet 26.01.06 kl 19:02
Postet 26.01.06 kl 19:41
Inaktiv bruker
MDF. Veldig i tvil nå! HJELP!!!!!!!!
Så MDF tåler ikke vann det heller.
Tror jeg må få støpt meg ett bord i betong jeg, så slipper jeg fuktskader.
Tror jeg må få støpt meg ett bord i betong jeg, så slipper jeg fuktskader.
Postet 26.01.06 kl 21:07
Endret: 26.01.06 kl 21:08
Lettere med betong
Hør med fagfolk som selger div. matrialer/plater. Selvfølgelig så får du plater som tåler vann. Vannfast finerplate med isopor opp på er jo også e mulighet.
Jeg har bygd inn karret mitt i stueveggen, og som bånn/plate-snekkret jeg en ramme av 6,5 x 3,5 cm planker, rammen er på 100 x 46 cm med en "stender" av samme matriale som går i midten av ramma, og opp på den bruker jeg bare en isopor plate å ca 1 cm.
Isopor kan du også male
Mange måter å løse problemet ditt på, som ikke koster "flesk".
Hør med fagfolk som selger div. matrialer/plater. Selvfølgelig så får du plater som tåler vann. Vannfast finerplate med isopor opp på er jo også e mulighet.
Jeg har bygd inn karret mitt i stueveggen, og som bånn/plate-snekkret jeg en ramme av 6,5 x 3,5 cm planker, rammen er på 100 x 46 cm med en "stender" av samme matriale som går i midten av ramma, og opp på den bruker jeg bare en isopor plate å ca 1 cm.
Isopor kan du også male
Mange måter å løse problemet ditt på, som ikke koster "flesk".
Postet 26.01.06 kl 21:50
Postet 26.01.06 kl 23:28
Postet 27.01.06 kl 00:12
PiscesBare for å informere....mdf blir seende slik ut når den blir utsatt for vann...... Jeg har litt erfaring med mdf....har jobbet med dette "papiret" i møbelbransjen i ca 20 år.....
Må jo tydeligvis være en del forskjeller i kvaliteten på MFD, om det er en slik plate du har tatt bilde av.
Har selv brukt dette flere ganger i forbindelse med skikkerlig våte prosjekter, blandt annet i åpen båt.
Og platene er like fine i dag, som når de var nye.
Er du 100% sikker på at det er MFD, og ikke trefiber?
Postet 27.01.06 kl 18:23
Frank AngellMå jo tydeligvis være en del forskjeller i kvaliteten på MFD, om det er en slik plate du har tatt bilde av. Har selv brukt dette flere ganger i forbindelse med skikkerlig våte prosjekter, blandt annet i åpen båt. Og platene er like fine i dag, som når de var nye. Er du 100% sikker på at det er MFD, og ikke trefiber?
Jepp! Har som sagt ca 20 års erfaring med mdf innen møbelbransjen.
Jeg tviler litt på at du har brukt mdf i åpen båt, jeg har IKKE vært i kontakt med mdf som tåler vann særlig lenge....enda.....
mdf - trefiber - papir....dette er i bunn å grunn samme greia....bare "litt" forskjell i hardhet og bindemiddel....alt er laget av cellulose....
.....og vil derfor trekke vann....
Postet 27.01.06 kl 21:09
Inaktiv bruker
RE:Kråkebollen
KråkebollenSynes det ser ut som du har eit lekasjeproblem. Det skal ikkje bli slik om du berre har søla vatn av og til. Det blir slik om vatnet blir ståande eller det er ein lekasje. Og det er det ingen akvariebord som tåler i lengden. Eg har to kar som står på tremøbel og har aldri att slikt problem.
DU mener lekkasje, men jeg har ikke det, da hadde jeg jo sett at vannet minker, og det gjør det ikke
Postet 28.01.06 kl 00:00
Produksjonen av trefiber foregår med to ulike prosesser
Produksjon våtprosess
Porøse trefiberplater =>
Det tilsettes ikke limstoffer i produksjonen av trefiberplater etter våtprosessen.
Produksjon tørrprosess
MDF plater =>
Fibrene innsettes med lim tilsvarende ca. 10 vekt-%.
Jeg har fire akvariebord produsert av MDF og ingen av dem har et snev av vannskader.
Postet 28.01.06 kl 01:08
Høres vel helt på trynet ut men...
Svart høypolert marmor, er utrolig fint,men om det er noen bakdeler marmor vann,lurer litt der?.....
Har blitt helt hekta selv på akvarium, kan endel murerarbeide og er vel alltid vært en liten hobby snikker.
Hadde lyst til å lage meg et akvarium innebygd i sunnmørs steinen.
Grønn og rød granitt.
Vannligvis brukt i smykker og fine klokker.
Har et fritidsproblem som dere skjønner.
Det beste er at jeg hvet hvor jeg finner steinen helt gratis..hm...hm
Har blitt helt hekta selv på akvarium, kan endel murerarbeide og er vel alltid vært en liten hobby snikker.
Hadde lyst til å lage meg et akvarium innebygd i sunnmørs steinen.
Grønn og rød granitt.
Vannligvis brukt i smykker og fine klokker.
Har et fritidsproblem som dere skjønner.
Det beste er at jeg hvet hvor jeg finner steinen helt gratis..hm...hm
Postet 28.01.06 kl 01:22
Postet 28.01.06 kl 09:39