Filter til lite kar.

Får straks en 12 L og denne burde jo ha et filter. Hvilket anbefales? Det bør ikke ta for stor plass. Har hørt om slike man legger i bunnen under sanden/grusen, funker disse og evt. hvor får man kjøpt?

Karet er tenkt som tja.. karantene, evt. yngel eller en enslig bettahann.

Takknemlig for hjelp.
Hadde bunnfilter i akvariene under min forige akvarie periode. Funket godt med meg, men om du skal ha yngel i karet så er det kanskje bedre med et lite luftdrevet filter så du kan ha muligheten for å ha bunnen bar (uten sand) du får kjøpt bunnfilter her. tropefisk.no
Jeg har en fluval 1 + i mitt karantene/ynglekar. Det fungerer veldig bra, yngelen fyker ikke "veggimellom".Er lite 6x4x13cm, og vannet er krystallklart.
Tusen takk. Jeg tror nok egentlig det mest blir snakk om karanten/enslig betta splendens-hann. Det eneste som er planlagt av yngling hos meg er mollyer, og den yngelen skal uansett spises.

Skal ta en titt på begge filtertypene; det er jo snart storauksjon i Oslo og greier også.
Du kan jo se på dette lille hjørnefilteret, en trekantet svamp som plasseres i et hjørne i karet, og som kobles til luftpumpe som så "driver" filteret.
mona o
Du kan jo se på [URLBLOCK1], en trekantet svamp som plasseres i et hjørne i karet, og som kobles til luftpumpe som så "driver" filteret.

Men er det ikke disse filtrene som kjapt dreper innholdet i tanken dersom det blir strømstands (dvs. mye kjappere enn normale filtre som kan slås av mens man skifter vann o.l.)?
?
Det var nytt for meg, gitt. Selvsagt avhengig av hvor lenge det er strømstans, men... det høres jo ikke så veldig sannsynlig ut? Hva med disse skulle forårsake dette i større grad enn andre?
Innholdet i svampen er jo det samme som i alle andre filtere med svamp.

Kan ikke forstå hvorfor ett slikt svampefilter som er nedsenket i vannet skulle bli en giftbombe ved strømstans, uten at det er snakk om mange timer, på lik linje med andre innvendige filtre.
Selv ville jeg nok gått for en slik løsning, da grusfiltre kan være litt mere plundrete.
Om du velger grusfilter, mener jeg at tropehagen har dette i sortementet, om du foretrekker å handle lokalt
Det var bare et spørsmål
Jeg mener å ha hørt at dersom man har luftfilter av typen svamp og det blir strømbrudd e.l. og man setter det på igjen så flyter all guggen opp, men da vet jeg at det ikke stemmer. Takk for oppklaringen.
Noe "gugge" vil løsne fra etthvert filter om det stanses, og så startes igjen. Hos meg har det aldri bydd på problemer med litt løs gugge etter stans av filter Derimot, er det mange fisk som er snar frempå og spiser av denne gugga!
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap