tredjeparts filtre like bra som Juwel filtre ?

Ser at det finnes en god del tredjeparts filtervatt
på markedet som er mye billigere enn den dyre juwelfiltervatten.

En del av disse selges også på Ebay, f.eks :

http://cgi.ebay.com/35-JUWEL-STANDARD-FILTER-PADS-8-MONTH-SUPPLY_W0QQitemZ7755656605QQcategoryZ20758QQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.com/JUDES-30-5-FREE-JUWEL-STANDARD-Filter-Pads_W0QQitemZ7756675173QQcategoryZ20758QQrdZ1QQcmdZViewItem

Hva tror dere om disse ?

Jeg har et Juwel Rio 240 akvarium med medfølgende filtersystem.

De andre filtrene (blå, grønne) er muligens noe mer kompliserte
men burde det ha så mye å si med den hvite filtervatten som kun
skal filtrere bort den værste møkka ?
Nå er jeg bare fort innom her, men du vet det går an å skylle de svampene du har, slik at de kan vare leeeeeenge?
hei, det er snakk om den hvite filtervatten som må
skiftes en gang i uka her, såvidt jeg vet så er det ikke
noe særlig gunstig å skylle de da de blir veldig skitne ?

Har rutiner for å skylle de andre i akvarievann
sålenge de holder, men har hørt at den hvite bør byttes
regelmessig.
Jeg bruker plate vatt fra stoff og stil i mitt juwel filter. Det funker supert og så er det kjempe billig. Den koster kr 12,- for 1x1 m. Den vet jeg er trygg for fiskene.

En del vatt som selges i stoff butikker inneholder kjemikalier som er skadelig for fiskene, spør før du handler.

Vet at også Kid butikkene selger vatt som kan brukes i filter (de plastikk boksene som var vanlig for mange år siden) men dette er ikke plater og er nok ikke egnet i juwel filtrene.
Filtrene du henviser til er nok helt OK, men om du ser nederst i annonsene, sendes disse kun innenriks i storbritania...

Mange bruker vanlig filtervatt på pose til Juwelfiltre, og dette funker helt fint. Vatten er litt tykkere, men til gjengjeld mye mer "luftig" en de noe kompakte juwelfiltrene.
Det går å kjøpe en ekstra grov svamp, og dele den til to tynnere svamper. Den ene erstatter kullfilteret, den andre kan man legge øverst over filtervatten. En får da et grovfilter før vatten, og den blir ikke tett så fort, plus at man får en biologisk svamp mer.
takker for alle svar!

Begge annonsørene sender til Europa så det går bra

Regner med at disse ikke inneholder noen kjemikalier
så da burde det være greit, skal høre for sikkerhetsskyld.

Har forøvrig erstattet kullfilteret med en halv mørkeblå en
allerede men ikke testet å ha en ekstra over filtervatten,
høres også ut som en god idé.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap