Makrolinse til mitt canon 300D

Ønsker meg en skikkelig makrolinse til mitt kamera. Har nå en 70-300mm F4-5.6 DG MACRO fra Sigma. Men etter å ha vært på besøk hos Håvard fra forumet her, ser jeg at han kan fotografere mye tettere opp til akvariet enn det jeg kan, og kommer dermed mye tettere inn på fisken en det jeg gjør med min linse. Er det noen som kan anbefale noen gode makrolinser, helst i 2000-3000 kroners klassen, men maks 4000 kroner, med god nærgrense? I såfall bytter jeg ut min nåværende linse. Syntes det er tungvint å måtte stå så langt unna akvariet for å fotografere.

PS! Hvis det er noe jeg gjør feil med instillinger og liknende som medfører at en kan komme nærmere, så kom gjerne med tips
Håvard jukser litt han Med de mellomringene han bruker kommer han enda nærmere (stemmer ikke det Håvard?) Har selv den linsa du nevner (dog til Nikon), og er i grunnen kjempefornøyd med den i forhold til prisen. Men jeg har også lyst på en "ekte" makrolinse og har i grunnen mest lyst på Sigma sin 150mm, evt 105mm'en. Sjekk Prisguiden for priser. De to ligger hhv på 5690 og 3295 nå. Evt så har jo også Sigma en 180mm macro til 5695, men da må du opp på f3.5, mens de to første er f2.8. Selv tror jeg pr nå at jeg kommer til å gå for 150mm'en. Har ingen egentlig førstehåndserfaring med noen av dem, men en kamerat har 150mm'en, og han er kjempefornøyd. Jeg lånte hans 20D og den linsa, og den tar knallbilder!
Hva med disse to? ville dette være noe? Alternativ 1 eller denne?

Hva er dette med mellomringer? Kan jeg også kjøpe dette til den linsen jeg allerede har og komme nærmere?
Begge alternativene er gode objektiver! Selv har jeg et 60mm makroobjektiv til mitt akvafotobruk Sigma 105 er svært bra til utendørs makrofoto.
Den siste der var den jeg mente...den første kjenner jeg ikke. Fordelen med kort brennvidde er at du kommer nærmere det du skal ta bilde av, men det er egentlig en ulempe hvis du f eks også vil ta bilder av insekter, da må du nærmere for å få de store nok. Har du lengre brennvidde blir det viktigere å bruke stativ, men da får du lengre avstand til motivet.

Etter det jeg har skjønt er vitsen med mellomringer å øke avstanden mellom brikken og linsa og dermed kunne gå nærmere. Kjøper du mellomringer settes de mellom selve kameraet og linsa, så de kan (i hvertfall teoretisk) brukes på alle linser. Om det er andre ting en må ta hensyn til da vet jeg ikke, jeg har ikke mellomringer selv.
Bjarne
Begge alternativene er gode objektiver! Selv har jeg et 60mm makroobjektiv til mitt akvafotobruk :) Sigma 105 er svært bra til utendørs makrofoto.

Er det dette 60 mm makroobjektivet du bruker eller er det et annet, Bjarne?
Tor
[QUOTE=Bjarne]Begge alternativene er gode objektiver! Selv har jeg et 60mm makroobjektiv til mitt akvafotobruk :) Sigma 105 er svært bra til utendørs makrofoto.

Er det dette 60 mm makroobjektivet du bruker eller er det et annet, Bjarne?

Jeg benytter Nikons 60mm. Jeg er "Nikoman"
Jeg bruker av og til mellomringer for å ta detaljbilder av svært små detaljer. Å fokusere manuellt eller automatisk med disse ringene er desverre vanskelig. Til vanlig fiskefotografering er ringene helt uegnet.

Når det gjelder makroobjektiv er jeg fornøyd med mitt Canon Macro EF 100mm USM. Synes dette Objektivet gir den forstørrelsen jeg som oftest trenger. Til fotografering uten blitz er kanskje en mer lyssterk 50-60mm bedre.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Tellefsen
Reklame for plussmedlemskap