Photoshop - Alpha channel

Virker som om det er noen gode bilderedigerere her inne.

Noen her som klarer å gi en liten innledning eller som vet om en god torturial?
For de av dere som ønsker å sette sammen en bildecollage eller bare frilegge et motiv i et bilde, anbefaler jeg å se næremere på funksjonen alpha channel i Photoshop (7, CS og CS2 men ikke i elements).

Dette verktøyet gir en sureren kontroll over markeringene.

Er helt ny i dette selv men gir her en kort liten innledning.

http://www.terje-andersen.com/la-st%E5/test.pdf

Takker Mona O for lånet av bildet.
Dette klarte du flott på egenhånd jo Bra!!

Der lærte jeg mye nytt om Photoshop

Ser for meg mange fine motiv i de kommende fotokonkurransene.
Bare for å klare litt opp i begrepa her. Egentlig så er de fordelene du forklarer ikke så veldig knytta opp mot alpha channel selv om det er inkludert i prinsippet for maskering. Alpha channel er bare hele prinsippet med at du har en kanal i filen med muligheter for å gjøre noe helt og delvis gjennomsiktig. Det som er fordelen med metoden du bruker (og som jeg forøvrig stort sett bruker), er maskering. Du kan maske med gråtoner også, så alpha channel er ikke et "must".

For de som ikke har råd til Photoshop så går dette også i Macromedia (Adobe) Fireworks, og er en del enklere. Finnes også prøveversjon av dette på www.adobe.com og her er en engelsk veiledning for omtrent samme jobben i Fireworks: Link til tutorial hos Pixelyzed.com

En annen gigantfordel i Fireworks er at du kan legge effekter rett på et bilde, og forandre det i ettertid, originalen beholdes inni fila. I Photoshop må du stresse med layers osv. for å gjøre dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap