Makro Linse

Jeg har nettopp skaffet meg et Canon EOS 400D. (Speilrefleks)
Jeg klarer og ta relativt gode bilder. Men er ikke helt fornøyd når det gjelder og ta nærbilder. Så jeg tenkte å gå i innkjøp av en makrolinse.
men har ikke helt peiling på det., Så jeg trenger noen tips når det gjelder dette. Om hvilken linse som kan være god når det gjelder nærbilder.
Se nøye på bildet med 2 St Kardinal tetra. Den nederste er veldig bra mens den som jeg siktet på ikke er så veldig bra. Og det bilde med 3 st Kardinal Tetra er greit nokk.
Og det siste bilde som er tatt er elendikt fordi jeg var for tett innpå. Så jeg trenger en Makro linse. noen som har noen gode tips når det gjelder dette?
Pluss det er et bilde i Fiskebasen av en Kardinal Tetra som er meget pent. Som jeg har tatt.

Andreas Bjørvik

dette bildet var fint ja. Syns du er flink til å ta bilder jeg Du har jo tatt til fiskebasen og alt med det utstyret du har nå?
Bilde nr. 2 ble bra og viser litt at dette er en stimfisk

Et godt og meget skarpt makroobjektiv til Canon er Canons eget 60mm makroobjektiv. Dette er noe av det beste du får med tanke på akvafoto/fiskefoto. Men, jeg regner også med at du gjerne vil benytte makroobjektivet ikke bare til fiskefoto, men til f.eks. insektsfoto utendørs etc. Da kan et 60mm gi litt for kort nærgrense. Ja faktisk. Da bør du kanskje undersøke et makroobjektiv med brennevidde rundt 100mm som gir en større arbeidsavstand. Her er det et stort utvalg og flere produsenter å velge blant. Sigma har gode objektiver i dette brennviddeområdet men Canon selv har selvsagt og det, men noe dyrere i pris.

Undersøk litt omkring. Sjekk nettbutikkene der dette er noe billigere enn over disk.

Hei... Makrolinse er bare helt rått, og åpner opp for en helt ny verden de fleste ikke har sett det vakre i. Har selv hatt og brukt mange makroobjektiver og har en far som er makrofotograf, og kan komme med noen råd til kjøp. Tenk på om objektene du skal ta bilde av, sitter de stille eller er eller kommer de til å bevege seg om du kommer for nærmer objektet. Altså, skal du ta bilde av blomster / planter etc så klarer du deg fint med et lite objektiv og ikke så mange mm, da er 50-60 mm fint. Kommer du til å sikte inn insekter og fisk etc, så er litt avstand litt greit, og objektiver rundt en 100mm er genialt i mange tilfeller. Når du er interessert i å ta bilde på avstander som en meter og litt mer, så må du over på de store objektivene som også i mange tilfeller krever stativ, de veier en god del, men det er klare fordeler med de, for du kan også komme latterlig nærme objektet, og nesten ta bilde av øyet på et insekt.

En annen ting å se etter hos objektiver er denne skalaen 1 : 1 de er å foretrekke. Og finner du også et objektiv med IF, internal focus, invendig fokusering så har du det perfekte objektiv, som er lynkjapt. Disse koster noen kr.

Her er noen du bør se på:
http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=10859
Tamron sitt 90 mm er virkelig godt, og jeg mener dette tar bedre bilder enn sigma sitt 105 mm, så velger å hoppe over det.
http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=11252
Dette sigma objektiver er bra, det er stort og tung, koster noen kr, men er verdt hver krone når du får brukt det en stund. Har også IF.
http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=10570
Skal du ha et objektiv for objekter som sitter stille så er dette helt rått! Se gjerne steder som www.pbase.com for å se på bilder tatt med akkurat ditt valgte objektiv, på søk og så kamera etc..
http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=10477
Dette canon objektivet er helt rått og med en flott fokusering! Sammen med tamron er dette mitt førstevalg om du skal ha noe allround.
Virker nesten som om det er fokuseringspunket du ikke er fornøyd med.
(Si fra hvis jeg tar feil) Den fisken du siktet på er ute av fokus mens den andre er i fokus.

Dersom det det er tilfelle hjelper det lite å brenne av noen tusenlapper på macro objektiv.

Antar du har 9 fokuseringspunkter (firkanter i søkeren der noen blir røde når du fokuserer).

Bruk settingene og velg hvilke(t) fokuseringspunkt(er) du ønsker å bruke og plasser disse på motivet du tar bilde av. Da vil motivet bli skarpt og ikke fisken ved siden av motivet.

Dersom det er 18-55 objektivet til canon som fulgte med, anbefaler jeg heller å bruke pengene på å bytte ut dette med et bedre! Synes det er en skam fra canon sin side å levere et så dårlig objektiv med et så godt kamera.

Har selv canon sitt macro EFS-60 og er meget fornøyd med det.
Et objektiv jeg ble anbefalt å kjøpe av flere seriøse fotografer.

Dog som sagt tidligere i denne tråden, kjøp det objektivet som passer best til ditt behov!
Takk for svar, Det ender vel opp med at jeg handler meg Canon EF100 Makro Objektiv. Og det blir vel bra det.

Andreas
Tilfeldig bekjentskap
© Sindre Fjellvik
Reklame for plussmedlemskap