Fotohule for H. zebra

Føler at jeg er ved veis ende når det gjelder å fotografere inn huleinngangen til mine Hypancistrus zebra. Blitzen må nødvendigvis reflekteres fra innsiden av hulen og returnere via objektivet til billedbrikken. Dette gir litt flate bilder og det er vanskelig å se hva som skjer der inne fordi hannen stort sett blokkerer innsynet.

[External Image]

[External Image]

Planen min er derfor å bygge en hule som gjør det mulig å fotografere lek, egg og yngel fra siden i hulen.

Den interne blitzen skal passere gjennom et hvitt rør og reflekteres 90 grader via et speil ned fra et vindu i taket i hulen. Fotograferingen skal skje gjennom et sidevindu.

Hulen skal bygges rundt en enkelt granittstein som er formet med vinkelsliper. Den ene sideveggen og taket skal være av glass. Hulen vil ligge fullstendig i mørke bortsett fra når blitzen utløses.

Har ingen arbeidstegning siden jeg improviserer litt underveis.

Dette blir altså den ene veggen og gulvet i hulen:

[External Image]
Høres jo genialt ut!! Som om det var noe nytt, da

Det vil ikke være veldig skremmende for fiskene?
MC Darup
Det vil ikke være veldig skremmende for fiskene?

Tror dem er så proppfulle av hormoner at dem ikke vil la seg avspore av et lite lysglimt noen få ganger i uka.

Det er jo bare en teori. Kan ikke si sikkert at det vil fungere.
Den ene sideveggen og taket skal være av glass.

En kamerat og jeg holder på med noe nesten identisk.
Vi er veldig sikre på at det vil fungere, men det gjenstår å prøve det i praksis
Puslet litt med hulen i går kveld. Føler at jeg bygger kulisser for et
kinky peep show

Uansett... Jeg tror det blir bra og vil fungere hvis fiskene godtar den nye hula.

[External Image]

Du altså.
Du får selv innsiden av en hule til å se bra ut *ler*

Blir spennende å se, får håpe det går som du vil.
Og at ikke fiskene blir mer opptatt av å posere enn å lage bebiser
Vi får se Nå må jeg bare kutte til rundt 10 små glassbiter og finne et lite speil i kjelleren.
Jobber ikke så raskt om dagen

[External Image]
Toppen er på plass.

Nå gjenstår det å lage kanalen som skal lede lyset fra internblitzen og gjennom toppglasset i hula.

[External Image]
Dette synes jeg ser utrolig bra ut, selv om jeg ikke har kunnskap om fotografering og lyssetting.

Jeg tror jeg må trekke tilbake "nesten identisk"-utsagnet mitt.
En smule "enklere" det vi holder på med, for å si det sånn, men lever i håpet vi også
Har lagt en sort akrylplate mellom de to kamrene og lagd sidevegger til blitzkammeret. Har ikke funnet noe egnet speil enda.

Må også skaffe mer sort silikon for å gjøre alt lystett. Tenkte å lime litt stein på utsiden av glasset for at det skal se riktig ut i akvariet.

[External Image]
I dag ble jeg ferdig med fotohulegreia.

[External Image]

[External Image]

Fikk også tørrtestet hele systemet. Resultatet ble nøyaktig som forventet.

Innstillingen var Iso100, lukker 1/250, blender 25. Dette er hva man gjerne kaller ekstreme kamerainnstillinger.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Nå må jeg bare vente til denne leksrunden avsluttes om en liten stund. Skal da fjerne hulen dem nå bruker og erstatte med mitt eget fotolab.

Hvis hannen godtar hulen vil det kunne bli en svært god billedserie av hele syklusen med lek, egg og yngel.
Hildrande du!! Utrolig pent. Gleder meg til bilder. Hvis de vil bruke hulen, da, og en malle som ikke vil flytte inn der må være blind...
Utrolig spennende.

Jeg gleder meg til fortsettelsen.

E
Det blir en stund til jeg får testet hulen.

Hannen må gjøre seg ferdig med en hel lek og yngel syklus først.
I går flyttet det siste kullet ut av hula. Måtte slepe hannen baklengs ut av hula si og installerte den nye fotohula på samme sted.

Håper nå at han vil akseptere den nye boligen. Jeg gir ham bare en uke. Har han ikke flyttet inn til da setter jeg den gamle hula tilbake.

Det føltes utrolig feil å hive ham ut. Håper ikke jeg har gjort noe veldig dumt.
Gleder meg til å se resultater hvis det går bra
Hannen nektet å flytte inn i hula.

For å unngå å forstyrre evt. videre lek tok jeg ut fotohula og satte den gamle hula tilbake. Hannen har heldigvis flyttet tilbake.

Fotohula gikk i søpla. Mulig at jeg forsøker igjen en annen gang, men det blir isåfall med en litt annen design.
Kjedelig at han ikke ville være med på leken Gledet meg til bilder av seansene deres, og ikke minst, utviklingen fra egg til småtroll.

Men hva skal man gjøre, fiskene har jo sin egen vilje dem som de fleste andre levende skapninger
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap