Rett type objektiv

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe eit objektiv til fotografering av fiskene, men har ikkje
noe erfaring med hva som egner seg til slikt.
Jeg har eit Canon EOS 400D.
Er det noen som kan komme med forslag til hva jeg bør satse på?

Mvh.
Kjell-Arne
Har selv akkurat kjøpt meg samme kameraet så jeg har ikke den store erfaringen, men jeg kommer ihvertfall til å kjøpe meg et makro-objektiv når jeg får råd. Kjekt å ha for å kunne fotografere på nært hold så vidt jeg forstår. Er jeg helt på jordet nå så vennligst korriger
Jeg vil foreslå et objektiv omkring 100 mm, gerne med autofocus. Du kan holde en vis afstand til motivet .jeg kender ikke Canons objektiver, men det ville undre mig om der ike i sortimentet findes et 100mm macro.
vh TL
Jeg kan bare snakke for meg sjøl ang. makro:
Jeg har tatt endel bilder med makro av småting i naturen. Resultatet var at bare en liten del av objektet ble klart hvis det var litt dybde i bildet. Fikk bedre resultat av å ta bildet uten makro, men med litt avstand til objektet og så heller klippe ut og forstørre det på Photoshop. (Vi har et Canon-kamera med 8 megapixler).
Altså: Akvariefisk med makro: Bare hodet blir skarpt. Uten makro: Hele fisken blir skarp (men det er min erfaring og jeg kan ikke mye om foto).
kaharald
Hei. Jeg vurderer å kjøpe eit objektiv til fotografering av fiskene, men har ikkje noe erfaring med hva som egner seg til slikt. Jeg har eit Canon EOS 400D. Er det noen som kan komme med forslag til hva jeg bør satse på? Mvh. Kjell-Arne

Hvis det er fisker du skal ta bilde av. Vil jeg annbefale deg en Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM Dette objektive er verd hver krone. Jeg bruker dette selv. Hvis det er reker du skal ta bilde av er det Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM . Dette er fantastisk gode linser til akvarie fotografering.

Andreas Bjørvik
Shiramor: Det er da bare å blende ned for å få større dybdeskarphet.
Shiramor
Jeg kan bare snakke for meg sjøl ang. makro: Jeg har tatt endel bilder med makro av småting i naturen. Resultatet var at bare en liten del av objektet ble klart hvis det var litt dybde i bildet. Fikk bedre resultat av å ta bildet uten makro, men med litt avstand til objektet og så heller klippe ut og forstørre det på Photoshop. (Vi har et Canon-kamera med 8 megapixler). Altså: Akvariefisk med makro: Bare hodet blir skarpt. Uten makro: Hele fisken blir skarp (men det er min erfaring og jeg kan ikke mye om foto).

Jeg er ikke enig

http://home19.inet.tele.dk/torbens_side/Picturepage2.htm

Alle mine fiskebilleder er taget med macro, de fleste med den gamle MikroNikkor 105/4...få med MN 55/2,8

mit kamera var på den tid Nikon D1 med ca 3 megapix før den tid F4 og indscan af billeder..dyrt og langsomt
Rett type objektiv
Jeg har nå bestilt ein Tamron AF SP 90mm Di Macro.
Ser frem til å få prøve den.

Mvh. Kjell-Arne
Shiramor
Jeg kan bare snakke for meg sjøl ang. makro: Jeg har tatt endel bilder med makro av småting i naturen. Resultatet var at bare en liten del av objektet ble klart hvis det var litt dybde i bildet. Fikk bedre resultat av å ta bildet uten makro, men med litt avstand til objektet og så heller klippe ut og forstørre det på Photoshop. (Vi har et Canon-kamera med 8 megapixler). Altså: Akvariefisk med makro: Bare hodet blir skarpt. Uten makro: Hele fisken blir skarp (men det er min erfaring og jeg kan ikke mye om foto).

Som en oppfor nevner så bruker du feil blender innstillinger. Man må alltid ha en balanse mellom lysbehov, lukkertid og blender, med blender på 2,8 så er det ikke store området med skarphet man får.

Jeg har selv en Tamron 90mm makro til mitt EOS400D og det er en fantastisk linse, de fleste mener optikken er nesten bedre enn i Canon sine egne makrolinser i den prisklassen (60 og 100mm), som jeg fikk til halv av norsk pris helt ny. Har tatt bilder med den i dag blant annet, og som du ser er det stort område klart her Det er dog tatt med innebygd blitz, og jeg liker ikke de bildene så godt som de med bare akvarielys, men trenger ekstern blitz da så.
Takk for tipsene jeg har fått her Jeg skal prøve med makro igjen.
Lykke til med ditt kaharald.
Plussmedlem
Andreas Bjørvik
Hvis det er fisker du skal ta bilde av. Vil jeg annbefale deg en [URLBLOCK1] Dette objektive er verd hver krone. Andreas Bjørvik

Takk for tipset. Nå veit jeg hva jeg kan ønske meg til jul! Hmmm....tre måneder til jul...Det er lenge det.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap