Fikler med et nytt fotoredigeringsprogram

Jeg har mistet det fotoredigeringsprogrammet jeg tidligere har brukt, ettersom det befinner seg på en pc som slår seg av og på i et kjør.
Tidligere har jeg brukt "Microsoft Picture it!2002" og var fornøyd med den. Men den er nok gått ut, jeg finner den ikke noe sted på nett.

Jeg har derfor funnet frem til og lastet ned et gratisprogram, iallefall for en viss prøveperiode, og må si at jeg ikke skjønner stort av Photo Pos Pro.

Har sittet og lekt meg med noen bilder, og klikket på omtrent alt jeg finner av funksjoner og testet. Men jeg finner ikke den som brukes til å fjerne enkeltprikker som støv o.l. på bildet - og det irriterer meg Altså en sånn funksjon der man kan klikke på og markere prikken i bildet, slik at den viskes vekk og blir borte. Det er jo ikke alltid behov for å ta hele bildet, for den gjør den automatiske. Og da blir ikke resultatet alltid så bra.

Hva heter vanligvis en slik funksjon der man kan fjerne en og en flekk eller prikk?

Jeg har dette kampfisk-bildet som prøveprosjekt. Jeg fikk til å legge inn svart bakgrunn faktisk, det har jeg aldri klart før. Men programmet fiklet litt med haken på kampfisken også, og det skulle jeg gjerne ha fjernet, samt de enkelte hvite prikkene i den svarte bakgrunnen. Det er tre-fire eller fem ørsmå hvite prikker, og de skulle jeg gjerne hatt svarte.

Noen som kan hjelpe og si meg hva jeg skal lete etter?

PS! Kampfisken ble visst litt oransje også, til tross for at han er rosa i virkeligheten...

[External Image]
PS!
Her er originalbildet ubehandlet.

[External Image]
mona o
Hva heter vanligvis en slik funksjon der man kan fjerne en og en flekk eller prikk?

Spot healing brush

Skal først kjøpe et program så gå for Photoshop Elements. Dette koster rundt 900 kroner.
Geir Kristiansen
[QUOTE=mona o] Hva heter vanligvis en slik funksjon der man kan fjerne en og en flekk eller prikk?

Spot healing brush

Skal først kjøpe et program så gå for Photoshop Elements. Dette koster rundt 900 kroner.Det gjorde jeg, så byttet jeg over til Vista, og nå sitter jeg med et fotoprogram til 900 kroner som ikke kan brukes. Har forsøkt å laste ned tillegget som skal få det til å fungere med vista, men uten hell. Hos adobe får jeg bare et skuldertrekk og et "beklager" vi kan ikke gjøre noe for å hjelpe deg nå. Surt. Nå bruker jeg en salig blanding av Windows fotogalleri, snapshot, paint og Xn view. Fungerer greit. Healing brush mangler på de fleste gratisprogram.
Tror heller jeg ville satsa på paint.net hvis man skal ha noe gratis. Bra forum og sånt der om man trenger hjelp til å finne ut den slags.

Jeg brukte GIMP og testa ut fra orginal bilde du la ved.
Og her er resultatet (jeg må si jeg aner ingen ting om GIMP men det er mange tutorials på alt og det er gratis.. http://gimp.org )

GIMP er veldig likt photoshop og det er sikkert mere man kan gjøre med bildet, men det har jeg som sagt ikke kunnskap til.

Jeg brukte 2 klikk tror jeg for og få det til og se sånn ut så det må jeg si meg fornøyd med hehe
Oj, det må testes ut!
Ina Kristiansen
Jeg brukte GIMP og testa ut fra orginal bilde du la ved. Og her er resultatet (jeg må si jeg aner ingen ting om GIMP men det er mange tutorials på alt og det er gratis.. http://gimp.org ) GIMP er veldig likt photoshop og det er sikkert mere man kan gjøre med bildet, men det har jeg som sagt ikke kunnskap til. Jeg brukte 2 klikk tror jeg for og få det til og se sånn ut så det må jeg si meg fornøyd med hehe

Men får du gimp til windows da? Gimp er så vidt jeg vet et GNU/Linux-program?

Men er absolutt enig, gimp er et veldig godt (og billig ) alternativ til andre bilderedigeringsprogrammer(*puh*langt ord!).
Det får man til Windows ja Så det er bare og komme igang for alle windows brukere

Jeg brukte GIMP første gang da jeg hadde Linux, men da jeg spiller endel online spill gikk jeg tilbake til Windows og bruker bla GIMP og Gaim som "tilhører" linux verdenen
Har akkurat lastet ned Gimp for windows. ;0)
Jeg kan jo forklare hva jeg gjorde med bilde.

1. Åpnet bilde, valgte filter, reparasjon så tok jeg og gjorde det litt skarpere.

Så valgte jeg filtre, farger, avbildning (jeg har på dansk så jeg vet ikke hva det er på norsk eller engelsk men det er valget øverst) så valgte jeg adjust fg_bg

Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap