Kritikk/kommentarer til bilde

Oktober-konkurransen ble preget av meget høy kvalitet på de deltagende bildene. Gratulere til dere som kom med. Flotte bilder!
Bjarne oppfordret imidlertid de som ikke kom med i denne runden av fotokonkurransen til å poste sine bilder i forumet Foto & Film og der be om en tilbakemelding/kritikk til sitt bilde. Her er mitt bidrag. Konstruktiv kritikk og kommentarer ønskes!
Skal det være mulig å komme tilbake med noe konstruktiv er det en fordel om vi vet hva du har benyttet til å ta bildet med.

Informasjon om blenderåpning, blits, lukkertid og ISO gir også informasjon om hva som kan gjøres bedre.

Jeg har sett litt på bildet ditt og gjort noen raske endringer. Det som er viktig er først og fremst fokus. Deretter at det ikke finnes partikler på bildet som ikke skal være der. Rett utsnitt er også viktig. Bildet er også veldig korete og jeg tipper da at det er benyttet for høy iso.







[External Image]
Noen opplysninger om hvordan bildet ble tatt
Hei! Bra redigering.
Hvilket program benytter du for å redigere bilder?
Har selv planer om å skaffe meg Adobe Photoshop Elements 6, da dette etter sigende skal være bra til formålet.
Når det gjelder bildet ble det tatt med et nyinnkjøpt Pentax K10D og Sigma 70-300 APO DG Macro 4-5,6. Det ble benyttet ekstern blitz ledetall 36, 400 ISO, lukkertid x-kontakt 1/180 sek., spotmåling, manuell fokus og automatisk hvitbalanse.
Synes ikke dette objektivet på noen måte kan måle seg med Canon EF-S 60mm F2.8 Macro USM som jeg tidligere benyttet på mitt Canon EOS 350D, men prisen er jo den halve. Har nå investert i et Pentax 100 mm SMC-D FA Macro 2,8 som jeg tror vil gi tilsvarende kvalitet som Canon 60 mm Macro.

Jeg benyttet 5 minutter med Photoshop Elements. Dette programmet er genialt sett i forhold til pris. Skal man først fotografere digitalt så er et godt redigeringsprogram nødvendig.

Bildet bærer preg av ISO 400 og et objektiv som ikke er spesielt lyssterkt. Dermed vil bildet bli kornete.

Skal man ha mulighet til å komme med i konkurransen må bildet renskes for all unødvendig støy. For at dette skal være overkommelig så starter man med å vaske glassene innvendig og utvendig.

Finn deg et motiv i karret som står stille. Sett kameraet på et stativ og ta det samme bildet med ulik blenderåpning. Deretter på frihand slik at du får erfaring med blenderåpning og lukkertid. På denne måten finner du ut av hva du kan "slippe" unna med.

Har selv Eos 350 med EF-S 60mm F2.8 Macro USM.

Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap