Hvorfor kom ikke mitt bilde med i fotokonken? noen komentarer til bildet?

Noen som har noe og komentere?
Inaktiv bruker
Rett og slett et dårlig bilde....
Var ein god del mindre bra bilder denne gangen, dei har sikkert tatt med alle som kunne vere bra nok til å vere med...
Marte L
Rett og slett et dårlig bilde....


Det var da absolutt ikke et dårlig bilde. Intensjonen kan ha vært å kun få "hornene" i fokus, noe som jeg syns skapte et interessant fokuspunkt.
Ikke alle bilder trenger å være sylskarpe over det hele. Det som skaper spenning og tiltrekning i bilder er gjerne det som ikke er etter boka og det tradesjonelle. Men det er jo min mening
Inaktiv bruker
Enig med silk cut der,bildet er slett ikke dårlig
fotografen kan ha ønsket å få frem ,,horna,,
bildet får egentlig en mer kraftfull virkning,...
SilkCut
Intensjonen kan ha vært å kun få "hornene" i fokus, noe som jeg syns skapte et interessant fokuspunkt.


Hvis det var hornene som skulle være fokuspunktet her, burde snittet vært annerledes. Slik det er nå, dras blikket automatisk mot øyet på fisken (øyet ligger akkurat i det gyldne snitt), som er fullstendig ute av fokus. Da funker ikke bildet. Hadde snittet vært annerledes, kunne bildet vært superstilig.
Det som er like viktig å få infomasjon om er hvordan bildet er tatt. Med dette mener jeg

- Hvilket kamera
- Iso
- Blenderåpning
- Lukkertid
- Brennvide

Som det er kommentert her er bildet ute av fokus, noe som jeg tror er det viktigste årsaken til at bildet ikke kom med. Litt høyere blendertall ville ha gitt bedre dybdesskarphet samt kunne sørget for at hele hodet ble i fokus. Det vill da kunne ha blitt et godt bilde med litt etterbehandlig i fotoredigeringsprogram.

Judosola
[QUOTE=SilkCut]Intensjonen kan ha vært å kun få "hornene" i fokus, noe som jeg syns skapte et interessant fokuspunkt.


Hvis det var hornene som skulle være fokuspunktet her, burde snittet vært annerledes. Slik det er nå, dras blikket automatisk mot øyet på fisken (øyet ligger akkurat i det gyldne snitt), som er fullstendig ute av fokus. Da funker ikke bildet. Hadde snittet vært annerledes, kunne bildet vært superstilig.

Horene ligger jo i "det gylne snitt" Judosola, det samme gjør øynene. Skulle man gjort dette annerledes er jeg redd det hadde blitt for mye luft på en av sidene eller for mye fiskekropp. Men som jeg sa, "det gylne snitt" er også etter boka, og man trenger ikke alltid følge dette. Men, smaken er som baken, delt i to
SilkCut
Horene ligger jo i "det gylne snitt" Judosola, det samme gjør øynene.:) Skulle man gjort dette annerledes er jeg redd det hadde blitt for mye luft på en av sidene eller for mye fiskekropp. Men som jeg sa, "det gylne snitt" er også etter boka, og man trenger ikke alltid følge dette. Men, smaken er som baken, delt i to:)



Joda, men øyner er noe blikket automatisk trekkes mot, og så lenge dette befinner seg i det gyldne snitt spiller det ikke så stor rolle hva annet som er der, blikket går automatisk mot øyet. Og når øyet da er såpass ute av fokus som her så funker ikke bildet (i mine øyne). Det trenger ikke bli for mye fiskekropp/luft ved et annet utsnitt av bildet, det hadde funket fint å bare gå nærmere innpå hornene (men da måtte man selvfølgelig også hatt et bilde med høyere oppløsning). Jeg tyvlånte bildet litt og testet i Photoshop, synes det ble ganske tøft egentlig (bortsett fra at oppløsningen ble for lav slik at bildet ble lite). Legger det ikke ut her da jeg ikke har eiers tillatelse, og har slettet bildet fra maskinen (ikke orker jeg å trykke på de ekstra knappene heller, skal sove nå :p). Uansett tror jeg det hadde blitt det aller beste resultatet med å gjøre som Geir sier.
Ok,ikke sylskarpt.. Må søke litt på nett om "Det gyldne snitt" før jeg kommenterer dette.. Tror faktisk jeg lar det være,sikkert ikke så interressant for en i 12-årsalderen...
På tross av "tekniske" mangler synes jeg bildet er bra,jeg.


Bildet i denne tråden kom ikke med i denne runden av fotokonkurransen fordi det ikke er sendt inn til fotokonkurransen

Nevnte bilde ville nok heller ikke kommet med i denne runden da det som av flere her er nevnt, at øyet er ute av fokus. Øyet er i slike bilder svært viktig. Var det følehornene som skulle vært i fokus her (noe de heller ikke er) så måtte man valgt en annen vinkel fordi øynene her er så sentralt plassert i bildeflaten.

Riktignok var det et liknende bilde som dette, trolig fra samme fotoseansen (samme motiv) som ikke kom med denne runden. Det bildet er da også fotografert av en annen bruker på AF.
Bjarne
Nevnte bilde ville nok heller ikke kommet med i denne runden da det som av flere her er nevnt, at øyet er ute av fokus. Øyet er i slike bilder svært viktig. Var det følehornene som skulle vært i fokus her (noe de heller ikke er) så måtte man valgt en annen vinkel fordi øynene her er så sentralt plassert i bildeflaten.


Horene er da i fokus. Spørsmålet er nok heller hvilket kamera/linse som er brukt og dets egenskap til å gi et meget skarpt fokus. Det er jo brukt en meget stor blenderåpning (lavt tall) her noe som utelukker mobil. Kanskje kompaktkameraet har skylden? Ellers skal jeg si meg enig i at bildet ikke er teknisk perfekt og kunne blitt utført på mange måter, men dårlig er det ikke (som var min initielle kommentar)

Du får si fra om du ikke vil ha denne lille diskusjonen her Bjarne så skal jeg gi meg Det er sikkert massevis av gode bilder til fotokonken og jeg er en ivrig stemmer på de jeg syns er best
Diskusjon og kommentarer til bildet må vi ha her. Det er det trådstarter ønsker
Hvis ikke bildet en gang er sendt inn til fotokonkurransen, skjønner jeg ikke helt hva trådstarter vil med den overskriften ?

Min kommentar er at bildet generelt er helt ute av fokus, de vesentlige områdene som betrakterens øyne automatisk dras til er uklare. Som fiskens øye for eksempel. Hele hodet på fisken fyller bilderuta, alt er "suddete", og kun noen tentakler på nesa er brukbart skarpe.
Siden det heller ikke var noe spesielt med situasjonen på bildet e.l. så er det liksom ingenting som trekker opp, og jeg ville derfor ikke stemt på bildet av de nevnte grunner.
SilkCut
Men som jeg sa, "det gylne snitt" er også etter boka, og man trenger ikke alltid følge dette. Men, smaken er som baken, delt i to:)


Man MÅ såklart ikke følge det. Men måten du skriver at det er "etter boka" på virker jo som det gyldne snitt bare er noen som har skrevet en mening i en bok (ala. andre kjente oppdikta bøker folk følger til punkt og prikke :P ) , men det er jo sånn hodet og øynene våre virker, vi liker den inndelingen, det er jo derfor det er lurt å følge snittet.

Når det er sagt så er i min mening fokusområdet feil og for lite på dette bildet, det ødelegger dessverre et bilde som kunne vært pent.
Bjarne
Bildet i denne tråden kom ikke med i denne runden av fotokonkurransen fordi det[B] ikke er sendt inn [/B]til fotokonkurransen ;) Nevnte bilde ville nok heller ikke kommet med i denne runden da det som av flere her er nevnt, at øyet er ute av fokus. Øyet er i slike bilder svært viktig. Var det følehornene som skulle vært i fokus her (noe de heller ikke er) så måtte man valgt en annen vinkel fordi øynene her er så sentralt plassert i bildeflaten. Riktignok var det et liknende bilde som dette, trolig fra samme fotoseansen (samme motiv) som ikke kom med denne runden. Det bildet er da også fotografert av en [B]annen bruker[/B] på AF.


Åja unskyld.. en venn av meg var pålogga hjemme hos meg og da la jeg inn denne tråden på han sin bruker Unskyld, Jeg er egentlig MetallicaPelle så Det er mitt Bilde Altså MetallicaPelle sitt bilde! Glemte og logge av mathias sin Bruker når han gikk... Så Altså det er mitt bilde dere har komentert ikke mathias.
men alle sier bildet mitt er ute av fokus.. Hvordan endrer jeg på det?
Du må nesten ta et nytt bilde.

Har du en knapp for nærbilde på kameraet ditt, aktiverer du denne før du fokuserer på fisken du skal ta bilde av.
Det ligger en artikkel eller to om akvariefotografering her på akvaforum.

Å ta bilde av fisker er ikke så enkelt, da de ofte er ganske aktive av seg
Det er enklere å få skarpe bilder ved bruk av blits, men da blir ofte fargene på fisken feile + at blitsen lyser opp rusk og skitt....

Det fine med digitalkameraer er jo at du kan ta masser av bilder, og så velge det beste.
MetallicaPelle
men alle sier bildet mitt er ute av fokus.. Hvordan endrer jeg på det? :-)


Fokuserer (stiller skarpt) på det som bør være skarpt, nemlig øyet i et slikt bilde som her.

Bjarne
[QUOTE=MetallicaPelle]men alle sier bildet mitt er ute av fokus.. Hvordan endrer jeg på det? :-)


Fokuserer (stiller skarpt) på det som bør være skarpt, nemlig øyet i et slikt bilde som her.



Ok, men kameraet har bare 5 megaPixels er det så bra da?
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap