Skal bestille kamera(CANON CAMERA EOS 400D)

Etter det jeg skjønner er dette ett bra kamera?
Men jeg har tenkt å bestille ekstra linse og diverse utstyr slik
att det blir bra bilder(ekstra bra).Skal brukes til å ta bilder av fisk.

Men siden jeg er helt ny på dette så trenger jeg noen innspill
på hva jeg trenger av utstyr?

mvh Green
Fotografering er en spennende hobby i seg selv, så jeg håper du har noe bredere planer enn bare å ta akvariebilder!

Lys er en ting du vil ønske å kontrollere ganske fort. En del, ganske mye, kan gjøres med blender og lukkertid, men det er sansynlig at kunstig lys i form av en blitz raskt dukker opp på ønskelisten din. Likeledes muligheten til å få den vekk fra plasseringen oppå kamera. Noen systemer takler dette trådløst, og noen må ha en egen (og ofte dyr) ledning.

Stativ er en annen ting som er veldig greit. De finnes i mange utgaver fra enkle og spinkle amatørstativer (ofte fullt brukbare) til dyre profesjonelle stativer med karbonfiber der bare hodet på stativet setter deg tilbake et par tusenlapper. Velg et i de lavere prisklasser uten å gå for det billigste og finn et som er passe solid for det du skal bruke det til. Skal du dra med deg stativet en del kan en hurtigkopling være en grei sak å se efter.

Sist men langt fra minst; les i bruksanvisningene! Ikke fra perm til perm, men som oppslagsbok - og prøv deg frem!

Du vil nok også trenge et bilderedigeringsprogram for din PC, jeg foretrekker Photoshop. Dette programmet finnes i flere versjoner fra Photoshop Elements som du får fra noen hundrelapper til CS3 versjonen til flere tusen.
Kjøpte Canon eos 400D for ei uke sida..med standard 18-55mm objektiv. Den pakka de har reklamert med. Har ikke hatt speilrefleks før, men jeg er kjempefornøyd. De siste bildene i bloggen min er tatt med det kamera.

Mvh Marianne
Kjøp Nikon...
Jeg personlig mener at Canon er et mere klønete kamera.
Nikon er det beste og starte med for nybegynneren, mener jeg
Tja.... skal man diskutere merker er det ingen tvil om at Pentax K10D går flere lange steg foran både Canon EOS400D og Nikon D80. Disse kameraene er i samme prisklasse.

Så om trådstarter ikke har preferanser fra før bør han strengt tatt kjøpe Pentax. Det beste er om han har mulighet til å "klå" litt på disse 3 alternativene før han bestemmer seg, kejnne på ergometrien.
Jeg synes Canon sine kamera er mye mer brukervennlige enn Nikon sine personlig, og jeg jobber en del med sånt. Men det som avgjør mye for meg når begge merker er så bra er hvordan de ligger i hånda. Jeg har små hender så Canon sitter bra i min hånd, men de fleste som har større hender liker bedre Nikon (eller kjøper batterigrep til Canon).

Skal du ta akvariebilder er en makrolinse tingen. Alternativer er Tamron 90mm SP Di Makro, eller Canon sin egen 60mm. Det er vel de som er nærmest egnet til det. Er også en fordel med ekstern blitz som nevnes ovenfor, men det kan man jo vente med.
Pentax K10D er bedre enn de andre kameraene som det sammenlignes med, det er så enkelt.

Litt avhengig av hvor mye penger du vil bruke anbefaler jeg at du kjøper kit med 16-45mm objektivet, et meget bra objektiv. Men 18-55mm som er endl rimeligere duger helt fint den også.

Som macro-objektiv ville jeg valgt en Sigma eller Tamron 90/105mm Macro 1:1, evt det litt dyrere Pentax 100mm Macro 1:1
Sånn da var kamera bestillt.
Ble canon 400,tror ikke at jeg har kjøpt katta i sekken!?

Joda jeg skal ikke bare ta akvariebilder,det blir ett allround kamera.

Jeg får teste det litt uten "ekstrautstyr" først,men regner med att
jeg kommer til og kjøpe macrolinse.

Gleder meg enormt til å prøve speilrefleks,har til nå bare hatt
"billige kompaktkamera".Så jeg vil jo tro att jeg får bedre bilder med
speilrefleksen?

Takker for alle svar hittil..

mvh green
Green
Sånn da var kamera bestillt. Ble canon 400,tror ikke at jeg har kjøpt katta i sekken!? mvh green



Auuu, den svei..

:P

Grattis med nytt kamera
Fredly
Auuu, den svei.. :P Grattis med nytt kamera:D



Uffda det var ikke meningen :p
Neida, Eos400D er et bra kamera selv om det finnes bedre Du har nå tatt et steg inn i en ny hobby som du nok vil finne ut kan være like morsom, tidkrevende-og ikke minst dyr.... som akvariehobbyen

Gratulerer
Green
Gleder meg enormt til å prøve speilrefleks,har til nå bare hatt "billige kompaktkamera".Så jeg vil jo tro att jeg får bedre bilder med speilrefleksen?


Hvis du ikke kommer til å lære deg innstillingene så tar du nok bedre bilder med et bra Ixus, så det spørs jo på deg

Karl Inge S: Kan ikke huske å ha sett så mange nøytrale kilder si at Pentax er bedre enn Canon og Nikon i alt, så det at du ytrer den meningen slik blir jo litt useriøst, ala. du har det kameraet selv og liker det. Canon har i min mening best printere og best kamera, og den meningen backes opp av temmelig mange som jobber innen yrket. Men det vil alltid være de som liker Nikon, HP osv. uansett. Og Pentax Finnes forøvrig bra speilrefleks fra Sony også, alle har + og -, men nå har han uansett valgt
Karl Inge S
Neida, Eos400D er et bra kamera selv om det finnes bedre ;)



Sånn er det jo nesten hver gang,alltid noe som er bedre :P
Trådstarter har gjort et valg han helt sikkert vil bli fornøyd med, kjenner flere med canon og de klager ikke, men er derimot meget fornøyde.

Bixen: Merkediskusjonen tar vi i en annen tråd, da skal du få litt dokumentasjon av meg også
Bixen Ta en titt på på denne linken

Den er ihvertfall ikke negativ for pentax...

Sånn jeg skjønner det er pentaxen bedre på noe canon bedre på noe annet..

Men helt til slutt kommer det vel ann på brukern...
Har startet en egen tråd for "krangling" ang merker her:
Tilfeldig bekjentskap
© Liz Helen
Reklame for plussmedlemskap