Forslag til nytt objektiv til eos 400d...

Jeg fikk meg ett 400D i julegave, noe jeg har ønska meg lenge. Objektivet som følger med er ikke all verden, derfor har jeg tenkt å kjøpe nytt objektiv.

Jeg har først og fremst sett på macro-objektiver, siden jeg i tillegg til fisk, har stor fasinasjon for småkryp. Har tenkt på 105/150 mm macro, men dette blir jo selvsagt dyrt for en slunken student-konto, derfor har jeg leflet med tanken om å kjøpe ett bra "allround" objektiv, og kjøpe separate linser til "allround" objektivet. Har sett slike linser med opptil 24 gangers forstørrelse, de selges gjerne i sett med 4 forskjellige forstørrelser til en alright pris.

Hvordan vil ett slikt oppsett fungere til fotografering av akvarier/fisk og insekter? Ringblits vil fungere bra til insekter, men vil vel ikke fungere så bra gjennom en glassrute? Så da blir vel ekstern blits det mest nærliggende alternativet, eller?

Hvis jeg skal velge ett "allround" objektiv, vil det da lønne seg å ta uten telezoom, i henhold til om man skal bruke eksterne linser?

Har ikke drevet noe med fotografering før, så for innviklede svar vil jeg ikke skjønne noe særlig av, har akkurat sliti meg gjennom manualen, så er rimelig "lost in translation", hehe Håper noen kan komme med gode forlslag...
Du må hugse å kjøpe Polarisasjonsfilter også!
Hei og gratulerer med flott kamera!
Du snakker om ekstra linser til å sette på du objektiv. Du snakker antakeligvis om det som heter mellomringer?
Min erfaring med dette er delte, du får riktignok stor forstørrelse, men dybdeskarpheten blir veldig liten. Ekstra linseelement montert på objektivet ditt vil også redusere lysstyrken og kvaliteten på bildet. For fisk, så er min erfaring at det er viktig med et lyssterkt objektiv med mindre du skal utelukkende bruke blits? I så fall ville jeg absolutt hatt en ekstern, med kabel.
I tillegg er de mellomringene jeg har sett såpass dyre at jeg aldri hadde vurdert annet enn et ordentlig makroobjektiv. Jeg ville også helt klart vurdert fast bremnvidde fremfor zoom - mye høyere kvalitet.
Men, det viktigste å være klar over er at det er fotografen som tar bildet, ikke kameraet/objektivet. Jeg har sett fantastiske bilder hvor kit-objektivet er brukt.
Det er dyrt om man skal ha linse til alt. Selv kjøpte jeg Tamron 90mm makro fra Hong Kong på nettet, til nesten halv pris fra norsk pris. Mange subjektive mener den er optisk like god som Canon linsen bla. 60mm. Men ikke like sprek autofokus. Mitt andre kompromiss var en brukt 28-200mm Tamron. Den er fleksibel og duger til mye rart. Den fikk jeg for en tusing på Ebay. Var i prikkfri stand uten et støvfnugg på noen glassflater, så det er ikke verst kjøp. Dermed hadde jeg nokså dugende objektiver til ca. 3500 kr i tillegg til det standardobjektivet. Så da trenger man bare en ekstern blitz på sikt
Joakim
Du snakker antakeligvis om det som heter mellomringer? Min erfaring med dette er delte, du får riktignok stor forstørrelse, men dybdeskarpheten blir veldig liten. Ekstra linseelement montert på objektivet ditt vil også redusere lysstyrken og kvaliteten på bildet.


Jeg tenkte egentlig på de ekstra linseelementene, jeg så de til en ganske okay pris på nettet. Har også sett på mellomringer, men syns linsene så mest interessante ut... Blir bildekvaliteten mye dårligere med ekstra linseelement, eller kommer det an på kvaliteten på objektivet, eller har kvaliteten på objektivet ingenting å si i forhold til linsene?

Kanskje jeg går for forslaget til bixen? Hvordan blir 105/150 mm til akvariefotografering?
Joakim
Du snakker antakeligvis om det som heter mellomringer? Min erfaring med dette er delte, du får riktignok stor forstørrelse, men dybdeskarpheten blir veldig liten. Ekstra linseelement montert på objektivet ditt vil også redusere lysstyrken og kvaliteten på bildet.


Jeg tenkte egentlig på de ekstra linseelementene, jeg så de til en ganske okay pris på nettet. Har også sett på mellomringer, men syns linsene så mest interessante ut... Blir bildekvaliteten mye dårligere med ekstra linseelement, eller kommer det an på kvaliteten på objektivet, eller har kvaliteten på objektivet ingenting å si i forhold til linsene?

Kanskje jeg går for forslaget til bixen? Hvordan blir 105/150 mm til akvariefotografering?
Zoomlinse er dårlig på fiskebilder ihvertfall, blir for lyssvakt og helt annen kvalitet, hvis man ikke betaler godt. Men det spørs hvilke mål man har.

Om man velger makrolinse er det helst hva man ellers skal bruke den til som avgjør. Noen går for 60mm, mens de som også vil bruke den utendørs går for 100mm og opp, pga. nærgrensen og litt sånn.
Gyrd
Jeg tenkte egentlig på de ekstra linseelementene, jeg så de til en ganske okay pris på nettet. Har også sett på mellomringer, men syns linsene så mest interessante ut... Blir bildekvaliteten mye dårligere med ekstra linseelement, eller kommer det an på kvaliteten på objektivet, eller har kvaliteten på objektivet ingenting å si i forhold til linsene? Kanskje jeg går for forslaget til bixen? Hvordan blir 105/150 mm til akvariefotografering?


Kvaliteten avgjøres av det svakeste leddet. Har du et objektiv til 10000,- er det dumt å sette på ekstra forstørrelseslinser av lav kvalitet foran dette. Da er poenget med det dyre objektivet borte. Om du vurderer å bruke slike linser ville jeg ikke tatt meg bryet med og også kjøpe et nytt objektiv, da vil nok kit-objektivet gi god nok kvalitet.

Hvorvidt objektivet du snakker om (zoom fra 105mm til 150mm?) egner seg til akvariefotografering kommer an på bl.a. nærgrensen og lysstyrken. Om du skal basere deg på blitsfotografering utelukkende har jo ikke lysstyrken noe å si, men jeg ville absolutt hatt at objektiv med stor maks blenderåpning.

Generelt så gjelder jo det at zoom-objektiver gir lavere bildekvalitet enn fast brennvidde. Det har med antall linseelementer og presisjonen disse gir. Et zoom-objektiv har flere linseelementer noe som øker sannsynligheten for feil.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap